Hej.
Blir inte klok på detta. Elsäkerhetsverket vill hävda att det är farligt att lämna motorvärmarkabeln ansluten till uttaget

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/produkter/bilvarmare/

Lämna aldrig anslutningssladdar
Kontrollera anslutningssladden regelbundet. Se till att uttag, sladd och stickpropp inte är skadade. Locket på uttagsstolpen ska alltid vara låst om uttaget saknar petskydd eller är monterat på en lägre höjd än 1,7 meter över marken. Lämna aldrig kvar anslutningssladden i uttaget när bilen inte är ansluten. Risken finns att barn börjar leka med den. Undersök locket till intaget på bilen så att det stängs och håller tätt efter att sladden tagits bort.

Låt inte anslutningssladden vara upplindad på bilens utsida medan du kör. Slask och salt försämrar stickproppens funktion och kan medföra risk för brand och personskada. Förvara anslutningssladden på en torr plats när den inte används.

Nej för är kabeln ansluten är det omöjligt för ungar att leka med kabeln? Exakt hur resonerar man undrar jag.

jag tänkte ju nämligen presentera en produkt som håller kabeln organiserad och torr... när man gör som de flesta i mina kvarter lämnar kabeln ansluten till eluttaget ;)

Man far väl efter att den saknar petskydd. När den är ikopplad är den (tillfälligt) petskyddad, iaf tills barnet rycker ur den.

Z zwanzig skrev:
Man far väl efter att den saknar petskydd. När den är ikopplad är den (tillfälligt) petskyddad, iaf tills barnet rycker ur den.
Är det inte underligt att dessa kablar får säljas egentligen? En kabel som saknar Petskydd, kopplas in på en höjd av ca 40cm och uppenbarligen är rena kattmyntan för barn ;)

• Gilla
zwanzig
  • Laddar…
Eftersom man alltid ska dra ut stickproppen från motorvärmaruttaget först innan man drar ur sladden från bilen så är det ju lika bra att ta med sladden i bilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.