För h-e!
Nu har det hänt för 74:e gången.....Har åkt iväg med bilen utan att rycka ur sladden till motor-/kupévärmaren.
Kruxet är att det är en sån där timer på uttaget och har timern slagit av så hör man ingen kupévärmare och blir därför inte påmind om att det är inkopplat.

Tar tacksamt emot tips!
/M
 
Enkelt men effektiv...Sätt en Dymo-lapp på ratten:

GLÖM FÖR HELVETE INTE MOTORVÄRMAREN!!

Detta har jag gjort och sen lappen kom upp så har jag inte glömt motrorvärmaren en enda gång, dessutom får man sig ett gott skratt när man ser den ;)

/AB
 
Lägg sladden runt backspegeln
 
Eller så låter du timern slå av senare ?
 
På Volvo ambulanserna sitter för det första motorvärmar/laddarkabel vid B-stolpen och för det andra är det ett relä som gör det omöjligt att starta om kabeln sitter kvar där. :D
Kanske en idé att fixa relä för startspärr när kabeln sitter i.
 
Har själv fixat en indikator som jag ser innifrån om jag har ström i bilen genom en glimlampa i en E14 lampsockel som hänger över nackskyddet på passagerar sidan. Detta för att se om strömen är på och kabel i utan att traska ut i kylan på morgonen. Men det funkar ju inte om strömen är av och man har bråttom. Att ha en lätt varning genom att i uttaget ha två extra pinnar som bara är byglade i proppen så man därigenom kan få en varning när bilen startas om kabeln sitter i låter som en bra lösning. Problemet är ju att standard grejer inte ha mer än 3 poer och de används ju redan. :(
 
RoTe
thomas33 skrev:
På Volvo ambulanserna sitter för det första motorvärmar/laddarkabel vid B-stolpen och för det andra är det ett relä som gör det omöjligt att starta om kabeln sitter kvar där.  :D
Kanske en idé att fixa relä för startspärr när kabeln sitter i.
Bättre bygga som brandkåren har. Dom kör bara iväg med kablarna i. Finns fina dyra magnetkontakter för sånt där.
 
Bygg ett varmgarage å ha bilen där.
Å andra sidan då skall man ju komma ihåg att öppna posrten innnan man åker ;D
 
Det borde gå att varna på något sätt när sladden sträcks ut, typ dragsmällare fastsatta så när sladden sträcks ut för mycket så ryker smällaren av innan sladden så man föroppningsvis hinner bromsa i tid....  ;)
 
rich710 skrev:
Det borde gå att varna på något sätt när sladden sträcks ut, typ dragsmällare fastsatta så när sladden sträcks ut för mycket så ryker smällaren av innan sladden så man föroppningsvis hinner bromsa i tid.... ;)
...eller så blir man rädd och gasar ännu mer. :D

Min granne fäller alltid fram solskyddet i dörren (vinklar ut det) när motorvärmarsladden är inkopplad.
Då kommer han alltid på sig när han öppnar dörren för det blir svårare att sätta sig då.

Han avverkade både sladdar och uttag på löpande band innan, nu sedan han började med solskyddet har han nått "nollvisionen".
 
Kupevärmare? Den hörs åtmisstånne i min volvo plus att man ska ha bra taskig känsle för att inte känna luftflödet. En varm kupe blir bonusen
 
Gå upp 15 min tidigare och avnjut en bra frukost/morgontidning så slipper man känna stressen att skynda iväg..... Skulle kanske kunna spara både elsladdar/liv på våra vägar :)
 
Bob_the_builder
mats_o skrev:
Kupevärmare? Den hörs åtmisstånne i min volvo plus att man ska ha bra taskig känsle för att inte känna luftflödet. En varm kupe blir bonusen
Nu ingick det i frågeställningen att timern redan slagit ifrån, så det förslaget diskvalificeras... ;)

Att gå upp tidigare är väl också en exceptionellt tråkig lösning på ett "roligt" problem. ;D
 
Slaskmans förslag att lägga sladden runt backspegeln låter ju som det skulle funka.

Annars får man väl sätta en lagom tjock wire mellan bogseröglorna på bilen och något solitt föremål. Se bara till att wiren är kortare än sladden så det blir stopp på bilen innan sladden går av! :o
 
Tummen mitt i handen skrev:
Slaskmans förslag att lägga sladden runt backspegeln låter ju som det skulle funka.

Annars får man väl sätta en lagom tjock wire mellan bogseröglorna på bilen och något solitt föremål. Se bara till att wiren är kortare än sladden så det blir stopp på bilen innan sladden går av! :o
ÅÅåhhh vad jag skulle vilja se mig själv i en spegel i samma ögonblick
som det tar stopp ;D ;D ;D. Kommer förmodligen ihåg det nästa dag.

Ps. det jobbigaste är dock när (har hänt två ggr nu) kabeln lossnar från väggen och när man svänger vänster i första bästa korsning hör man hur något slår under bilen. Man hinner bara tänka "F-bannat MV KABELN" sen känner man ett litet ryck i ratten och sedan är "spoilern" under kofångaren trasig...
Ps har börjat med sladden/backspegeltricket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.