6 713 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Indikera att motorvärmarkabel ikopplad????
Sida 1 av 2
För h-e!
Nu har det hänt för 74:e gången.....Har åkt iväg med bilen utan att rycka ur sladden till motor-/kupévärmaren.
Kruxet är att det är en sån där timer på uttaget och har timern slagit av så hör man ingen kupévärmare och blir därför inte påmind om att det är inkopplat.
Tar tacksamt emot tips!
/M
Nu har det hänt för 74:e gången.....Har åkt iväg med bilen utan att rycka ur sladden till motor-/kupévärmaren.
Kruxet är att det är en sån där timer på uttaget och har timern slagit av så hör man ingen kupévärmare och blir därför inte påmind om att det är inkopplat.
Tar tacksamt emot tips!
/M
Enkelt men effektiv...Sätt en Dymo-lapp på ratten:
GLÖM FÖR HELVETE INTE MOTORVÄRMAREN!!
Detta har jag gjort och sen lappen kom upp så har jag inte glömt motrorvärmaren en enda gång, dessutom får man sig ett gott skratt när man ser den
/AB
GLÖM FÖR HELVETE INTE MOTORVÄRMAREN!!
Detta har jag gjort och sen lappen kom upp så har jag inte glömt motrorvärmaren en enda gång, dessutom får man sig ett gott skratt när man ser den
/AB
På Volvo ambulanserna sitter för det första motorvärmar/laddarkabel vid B-stolpen och för det andra är det ett relä som gör det omöjligt att starta om kabeln sitter kvar där. 
Kanske en idé att fixa relä för startspärr när kabeln sitter i.
Kanske en idé att fixa relä för startspärr när kabeln sitter i.
Har själv fixat en indikator som jag ser innifrån om jag har ström i bilen genom en glimlampa i en E14 lampsockel som hänger över nackskyddet på passagerar sidan. Detta för att se om strömen är på och kabel i utan att traska ut i kylan på morgonen. Men det funkar ju inte om strömen är av och man har bråttom. Att ha en lätt varning genom att i uttaget ha två extra pinnar som bara är byglade i proppen så man därigenom kan få en varning när bilen startas om kabeln sitter i låter som en bra lösning. Problemet är ju att standard grejer inte ha mer än 3 poer och de används ju redan. 
Bättre bygga som brandkåren har. Dom kör bara iväg med kablarna i. Finns fina dyra magnetkontakter för sånt där.thomas33 skrev:
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
...eller så blir man rädd och gasar ännu mer.rich710 skrev:
Min granne fäller alltid fram solskyddet i dörren (vinklar ut det) när motorvärmarsladden är inkopplad.
Då kommer han alltid på sig när han öppnar dörren för det blir svårare att sätta sig då.
Han avverkade både sladdar och uttag på löpande band innan, nu sedan han började med solskyddet har han nått "nollvisionen".
Nu ingick det i frågeställningen att timern redan slagit ifrån, så det förslaget diskvalificeras...mats_o skrev:
Att gå upp tidigare är väl också en exceptionellt tråkig lösning på ett "roligt" problem. ;D
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Slaskmans förslag att lägga sladden runt backspegeln låter ju som det skulle funka.
Annars får man väl sätta en lagom tjock wire mellan bogseröglorna på bilen och något solitt föremål. Se bara till att wiren är kortare än sladden så det blir stopp på bilen innan sladden går av!
Annars får man väl sätta en lagom tjock wire mellan bogseröglorna på bilen och något solitt föremål. Se bara till att wiren är kortare än sladden så det blir stopp på bilen innan sladden går av!
ÅÅåhhh vad jag skulle vilja se mig själv i en spegel i samma ögonblickTummen mitt i handen skrev:
som det tar stopp ;D ;D ;D. Kommer förmodligen ihåg det nästa dag.
Ps. det jobbigaste är dock när (har hänt två ggr nu) kabeln lossnar från väggen och när man svänger vänster i första bästa korsning hör man hur något slår under bilen. Man hinner bara tänka "F-bannat MV KABELN" sen känner man ett litet ryck i ratten och sedan är "spoilern" under kofångaren trasig...
Ps har börjat med sladden/backspegeltricket.