prototypen prototypen skrev:
Nej, i din elcentral / proppskåpet. Är det bara en till din pump så är den hel.
Är det 3 så kan en eller två vara trasig.

Om du skickar en länk på vilken pump du har är det lite enklare

Protte
Elektrikern som var här lossade elsladdarna i elskåpet för att felsöka. Haft problem med elen då jordfelsbrytaren löser ut. Sen satte han tillbaka sladdar. Kan det blivit fel där?

Enligt inkopplingsanvisningen så är det en trefasmaskin, så visst kan elektrikern gjort något fel att en fas saknas.
Ring och be om hjälp.

Protte

Ja, mest troligt saknas en fas till kompressorn. Är det fel fasföljd så brukar den varna för det efter någon minuts drift genom att hetgastemperaturen inte stiger. Iallafall på de äldre modellerna av CTC-pumpar...

Är EcoAir kopplad via EcoEl eller EcoLogic får man förmodligen en varning men är den kopplad till någon annan panna eller konfiguration måste man själv kolla att hetgastemperaturen stiger efter att kompressorn gått någon minut. Det är också 10 min tillslagsfördröjning på kompressorn efter att strömmen slagits på.

Jag har den kopplad till en Elomaxpanna. Där jag fick meddelande låg uteffekt efter att elektrikern varit här och lossat och skruvat tillbaka.

Går kompressorn igång över huvud taget eller löser skyddet direkt?
Har du själv möjlighet att mäta vid motorskyddet att det är spänning på alla faser?

Första gången gick den i 15 min eller så. Sedan slog den av efter 10 sekunder.

Då kan det vara så illa att elektrikern har kastat om två faser så att kompressorn har gått baklänges och tagit skada.
Men börja som sagt var med att kolla att det är spänning fram på alla faser.

Ingen möjlighet att kolla spänningen. Får be ngn göra det. Men hur kastar man om faserna? Han lossade alla gula/gröna. (Vet inte vad de kallas) sedan satte han fast dessa igen. Men de satt ju både två o två och tre o tre. Sedan tog han och gjorde samma med blåa kablarna. (Vad de nu heter) men de satt ju inte heller 1 och en.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.