Hej!
Vi hade elproblem hemma och elen var av. När den sattes på igen fungerade inte vår CTC värmepump. Står E3 som felmeddelande. Är tydligen motorskyddet som gått. Hur får man igång pumpen igen??

Tacksam för svar

Hej! Kanske någon som kopplade om inkommande fasledningar så att fasordningen ändrades?

Har du provat att återställa motorskyddet?

Protte

Finns ingen knapp för att återställa. Är en äldre variant. Finns bars tre knappar. Det är pil upp, pil ner samt ok.
Hur återställer jag?

J Josth skrev:
Hej! Kanske någon som kopplade om inkommande fasledningar så att fasordningen ändrades?
Hur menar du? Elertikern felsöker och tog loss olika sladdar och mätte ngn motstånd eller likande. Sedan skruvade han tillbaka sladdarna. Men i vilken ordning vet jag ej

Återställningen sitter nog inte på fronten, men bakom någon lucka eller plåt kan man hitta den.
Läs bruksen, brukar finnas någon rad om felsökning.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Återställningen sitter nog inte på fronten, men bakom någon lucka eller plåt kan man hitta den.
Läs bruksen, brukar finnas någon rad om felsökning.

Protte
Ok, har ingen bruksanvisning:( Står inte ens vilken modell det är på den. Så jag kan leta efter bruksanvisning. Läst att det ev kan bli återställd genom att använda huvudbrytaren. (Står ju dock att den inte ska användas till start/stop)

Klausa80 Klausa80 skrev:
Ok, har ingen bruksanvisning:( Står inte ens vilken modell det är på den. Så jag kan leta efter bruksanvisning. Läst att det ev kan bli återställd genom att använda huvudbrytaren. (Står ju dock att den inte ska användas till start/stop)
Tack

prototypen prototypen skrev:
När du vet modellen fortsätter du här

[länk]

Protte
Hittade hur man återställde men stängdes av igen

Motorskyddet löser av två anledningar, endera är skyddet trasig eller motorn.
Det finns en anledning till, om det är en trefasmotor så kan det vara en säkring som gått hädan.

Kolla säkringarna.

Protte

När du skriver säkringar vad menar du då? Är det i själva värmepumpen? (Sorry att jag är imbecill när det gäller detta) Vart sitter de? Hur kan man se om de är felaktiga.

Nej, i din elcentral / proppskåpet. Är det bara en till din pump så är den hel.
Är det 3 så kan en eller två vara trasig.

Om du skickar en länk på vilken pump du har är det lite enklare

Protte

Jag har en CTC Eco air 107

Alla tre propparna i proppskåpet som går till värmepumpen är hela.
/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.