Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 34 inlägg
Hej.
Sökt mig blodig nu. Hittar inte riktigt svar.
Har en äldre utedel Ecoair 107
Senaste fyra fem åren har vi nån gång per år fått fel som vi avhjälper på innedelen (en EcoEl 1550).
"Motorskydd kompressor". Har räckt med att vänta ett par minuter och starta igång det igen genom att trycka på larmknappen och bekräfta felet.
Detta finns det ju mycket om i diverse trådar och är en rätt vanlig CTC-googling 😀
Nu när det gick från töande plus 4 till -11 över en natt så har den gett upp. Felkoden återkommer löpande.
Utedelen har ingen isbildning på sig varken bakom på flänsen, eller vad jag kan se på fläkten. Inne i el/kompressorutrymmet ser det också rätt bra ut tycker jag.
Panelen växlar mellan 25 och A25 som kod där ute. När jag läser av det så har jag ändrat till att jag bara har ecoel på pannan. Så den kanske får annan kod nu inser jag medan jag skriver detta. Kanske behöver kolla koden som syns ute när motorskyddet inträffar?
Vad är det annars som jag ska felsöka för att få igång den?
Just nu är jag glad att vi har en vedspis i köket, så jag inte behöver köra alltför mycket eleffekt...
Sökt mig blodig nu. Hittar inte riktigt svar.
Har en äldre utedel Ecoair 107
Senaste fyra fem åren har vi nån gång per år fått fel som vi avhjälper på innedelen (en EcoEl 1550).
"Motorskydd kompressor". Har räckt med att vänta ett par minuter och starta igång det igen genom att trycka på larmknappen och bekräfta felet.
Detta finns det ju mycket om i diverse trådar och är en rätt vanlig CTC-googling 😀
Nu när det gick från töande plus 4 till -11 över en natt så har den gett upp. Felkoden återkommer löpande.
Utedelen har ingen isbildning på sig varken bakom på flänsen, eller vad jag kan se på fläkten. Inne i el/kompressorutrymmet ser det också rätt bra ut tycker jag.
Panelen växlar mellan 25 och A25 som kod där ute. När jag läser av det så har jag ändrat till att jag bara har ecoel på pannan. Så den kanske får annan kod nu inser jag medan jag skriver detta. Kanske behöver kolla koden som syns ute när motorskyddet inträffar?
Vad är det annars som jag ska felsöka för att få igång den?
Just nu är jag glad att vi har en vedspis i köket, så jag inte behöver köra alltför mycket eleffekt...
det är ingen säkring det är en resetknapp på ett motorskydd, om det nu inte är klixon som löst ut, då går kompressorn för varm. Man ska inte bara reseta motorskyddet, man bör mäta spänningar och strömmar, den löser inte ut för kul skull, så man måste resetta den, den löser av en anledning. Det är så här kompressorer går sönder!
När jag skrev typ säkring menade jag knapp/ switch.DonPablo skrev:
det är ingen säkring det är en resetknapp på ett motorskydd, om det nu inte är klixon som löst ut, då går kompressorn för varm. Man ska inte bara reseta motorskyddet, man bör mäta spänningar och strömmar, den löser inte ut för kul skull, så man måste resetta den, den löser av en anledning. Det är så här kompressorer går sönder!
Enligt chat gpt kan motorskydd utlösa vid snabba temperatur förändringar. Vi gick från minus 16 till plus 2 på ett dygn.
Jag tänkte prova att reseta. Kommer larmet direkt tillbaka så får jag ringa ut en service tekniker.
Mem vet du var den manuella restetknappen sitter?
Redigerat:
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Provat bryta strömmen, norsk reset?
Klicka här för att svara




