Hej.
Sökt mig blodig nu. Hittar inte riktigt svar.
Har en äldre utedel Ecoair 107
Senaste fyra fem åren har vi nån gång per år fått fel som vi avhjälper på innedelen (en EcoEl 1550).
"Motorskydd kompressor". Har räckt med att vänta ett par minuter och starta igång det igen genom att trycka på larmknappen och bekräfta felet.
Detta finns det ju mycket om i diverse trådar och är en rätt vanlig CTC-googling 😀

Nu när det gick från töande plus 4 till -11 över en natt så har den gett upp. Felkoden återkommer löpande.
Utedelen har ingen isbildning på sig varken bakom på flänsen, eller vad jag kan se på fläkten. Inne i el/kompressorutrymmet ser det också rätt bra ut tycker jag.

Panelen växlar mellan 25 och A25 som kod där ute. När jag läser av det så har jag ändrat till att jag bara har ecoel på pannan. Så den kanske får annan kod nu inser jag medan jag skriver detta. Kanske behöver kolla koden som syns ute när motorskyddet inträffar?

Vad är det annars som jag ska felsöka för att få igång den?
Just nu är jag glad att vi har en vedspis i köket, så jag inte behöver köra alltför mycket eleffekt...
 
  • Inre del av en äldre Ecoair 107 värmepump med synliga kopparrör och komponenter. Elektrisk kontrollpanel visar kod "25". Snö och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med felkod A25 på en CTC-panel med varningsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar koden "25" på en CTC-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av etiketterna och kablarna inuti en äldre CTC Ecoair 107 luftvärmepump, där etiketter med teknisk information är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Har samma problem. Hittade du en lösning?
 
A25 på utedelen är ingen felkod. Det betyder auto-läge och 25 graders returtemp.
 
Men det är felkod i innedelen. Motorskydd kompressor. Jag har googlat att det ska finnas en manuel reset, typ en säkring. Men hittar inget.
 
det är ingen säkring det är en resetknapp på ett motorskydd, om det nu inte är klixon som löst ut, då går kompressorn för varm. Man ska inte bara reseta motorskyddet, man bör mäta spänningar och strömmar, den löser inte ut för kul skull, så man måste resetta den, den löser av en anledning. Det är så här kompressorer går sönder!
 
DonPablo DonPablo skrev:
det är ingen säkring det är en resetknapp på ett motorskydd, om det nu inte är klixon som löst ut, då går kompressorn för varm. Man ska inte bara reseta motorskyddet, man bör mäta spänningar och strömmar, den löser inte ut för kul skull, så man måste resetta den, den löser av en anledning. Det är så här kompressorer går sönder!
När jag skrev typ säkring menade jag knapp/ switch.

Enligt chat gpt kan motorskydd utlösa vid snabba temperatur förändringar. Vi gick från minus 16 till plus 2 på ett dygn.

Jag tänkte prova att reseta. Kommer larmet direkt tillbaka så får jag ringa ut en service tekniker.

Mem vet du var den manuella restetknappen sitter?
 
Redigerat:
på motorskyddet
 
T
Det finns inget motorskydd att återställa, det sitter integrerat i mjukstartskortet i utedelen 😶
 
  • Flödesschema för felsökning av motorskyddslarm på CTC EcoAir/EcoEl, med stegvis instruktion för att kontrollera säkringar och spänningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Det finns inget motorskydd att återställa, det sitter integrerat i mjukstartskortet i utedelen 😶
Vill du skicka länken var du hittat detta? Svårt att läsa på skärmdumpen
 
T tobbetk skrev:
[länk]
Tack! Blev dock inte så mky klokare. Får nog ringa en servicetekniker.
 
Provat bryta strömmen, norsk reset?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.