F fribygg skrev:
då får man ett välkänt märke med 18tums svärd och kjedja för ca 1400kr
Brukar elsågar ha såna "monstersvärd"?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kaffeskalle skrev:
Behöver tips från er som kan.

Jag har en större björk liggande som tidigare ägare fält men inte tagit hand om.
För att kapa upp den behöver jag en motorsåg och undrar vad som krävs?
Björken är som max 40-50cm i diameter.

Motorsågande kommer troligtvis inte bli min nya hobby så är bara ute efter nåt som räcker för jobbet(tillsammans med sunt förnuft, försiktighet och skydd)… Behöver mao inte vara nåt fancy för sakens skull. Kollar i första hand beggat.

Hur är det med elektriska sågar tex, verkar skönt att slippa bensin tycker jag men är de starka nog?
Antar att jag behöver ett svärd som överstiger diametern?
Jag var i nästan samma situation fast jag hade en superfin flerstammad (säger man så?) Asp som till slut föll offer för ett par oväder.

Jag köpte en https://www.jula.se/catalog/tradgar...och-tillbehor/elkedjesagar/elkedjesag-029423/ på rea som gjorde jobbet med bravur. Ryobin är dock väldigt smäckig, plastig etc och idag hade jag hellre valt den billigare https://www.jula.se/catalog/tradgar...och-tillbehor/elkedjesagar/elkedjesag-010582/ som jag har testat hos en kollega.

Så länge du har el i närheten är dessa riktigt smidiga. Det är liksom bara att spänna kedjan, fylla på kedjeolja, stoppa i sladden och köra. Och dom klarar förvånansvärt mycket trots det låga priset.

När det gäller skyddsutrustning ska jag kanske inte uttala mig men byxor, hörselskydd och glasögon är väl självklart men hjälm är jag lite frågande till då trädet redan ligger.

Eller så kollar du om det inte är någon i trakten som vill ha ved och slipper jobbet helt. Men det är fan rätt kul jobb ......

• Gilla
Håessge och 1 till
  • Laddar…
Kapade upp dessa med en liten Stihl och enbart 13" svärd, de var 50-60 cm i rotbiten. Kapade stockar liggande på marken i skogsmiljö, vissa delade och med tydlig trästruktur synlig i ändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapade stockar i trädgård med en skottkärra bredvid. Stockarna är cirka 50-60 cm i diameter, täckta med mossa och lavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
K Kaffeskalle skrev:
Jag har en större björk liggande som tidigare ägare fält men inte tagit hand om.
Hur länge har björken legat?
Björk ruttnar och blir dåligt väldigt fort...

Om det bara är denna björk så kanske det är bättre att kolla med någon vän / Granne som har motorsåg om hen kan hjälpa dig, eller låna ut utrustning.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Hur länge har björken legat?
Björk ruttnar och blir dåligt väldigt fort...

Om det bara är denna björk så kanske det är bättre att kolla med någon vän / Granne som har motorsåg om hen kan hjälpa dig, eller låna ut utrustning.
Ganska exakt ett år tror jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Brukar elsågar ha såna "monstersvärd"?
En såg med sladd och 2,4kW motor kan dra ett 18 tums och vedkapare kanske inte vill gå över till andra sidan stammen för att kapa igenom stocken.

En svensk bensinsåg är ju ofta på ca 3kW brukar i Sverige ha 13 eller 15tums svärd även om 18 tum oxå lär gå bra på en Hq 550Xp.

K Kaffeskalle skrev:
Den är nog inte längre värd att kosta på så mycket om man bara tänker på brännvärdet. Att kapa upp den års gamla björken bör dock gå utmärkt med motorsåg.

K Kaffeskalle skrev:
Risken finns att den inte längre är värd besväret.

F fribygg skrev:
Den är nog inte längre värd att kosta på så mycket om man bara tänker på brännvärdet. Att kapa upp den års gamla björken bör dock gå utmärkt med motorsåg.
Tänkte faktiskt i första hand få till ett par sittstubbar och sittstock, resten får väl bli ved. Men förstår att den ju legat längre än man skulle önska.

Grymt tacksam för alla svar hörni! Bra med massa tips och olika perspektiv på saken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Älskar hur som helst ditt användarnamn!

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
K Kaffeskalle skrev:
Tänkte faktiskt i första hand få till ett par sittstubbar och sitt stick, resten får väl bli ved. Men förstår att den ju legat längre än man skulle önska.
Har du möjlighet att låna bensindrivenmotorsåg tänker jag att det är det enklaste och billigaste för ditt behov. Försök få låna en Jonseredare eller en Husqvarna med std 13 eller 15tums svärd, köp ett par extra kjedjor och lämna tillbaka sågen med en ny fräsch kjedja

• Gilla
Kaffeskalle
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Risken finns att den inte längre är värd besväret.
Förstår, men vill också bara få bort den från den plats den tar upp just nu.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Kör en batteridriven (två batterier) Makita som har varit en trogen vän. Har fällt o kapat en redig björk, större grenar på tallar samt ett på tok för stort äppelträd utan minsta bekymmer supersmidig sak att jobba med. Sågar allt som smör nu börjar batteriet dock bli lite sämre (använder dem ju i alla verktyg) men det märks främst på sågen för nu behövs det mer än en fikarast (kör batterierna i snabbladdaren under tiden) för att fälla och kapa upp ett helt träd. Men har du inte mer än lite träd på en skogstomt hade jag rekommenderat en som är i samma batteriserie som du redan har framför att behöva dra runt med en sladd och riskera att fastna om man behöver hoppa undan eller så.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
köp ett par extra kjedjor och lämna tillbaka sågen med en ny fräsch kjedja
En extra och en rundfil må väl räcka. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.