Manuel Orellana
Fick igång den till slut men, som dagen innan..jag fick dra I snöret med bortskruvad tändstift och ingen choke. För att få motorn att tömma på bränsle. Men denna gång stod jag och drog väldigt väldigt länge. Sen satte i allt och testade..då ville den helt plötsligt sätta igång...nästan, efter ett par försök startade den men så fort jag sluta gasa så la den av.
Sedan var det dags att såga och fullt ös och det gick bra.

Vet fortfarande inte vad det är, lär såga imorgon och förväntar mig en tråkig 2 timmars meck innan det igen.

Tack för alla svar.

Manuel Orellana
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Kedjebromsen ? Du menar den här stora spaken mellan mig och sågkedjean ? Jo den är tryckt fram/låst kedja av säkerhet ja.
Och ja
R RobbanMar skrev:
Hej! Som flera svarat så

Hej! Som flera svarar så kan alkylatbensin lagras
länge, har sedan förra året både 2 o 4 taktsbensin, inget jag funderar över. Dock är hållbarhet på 95oktaning besin (som man puttat i 2% olja för just 2 taktsmoterer) ingen som man bör lagra länge, men du körde alkylat va ?

Som någon skrev nyss o jag skälv råkat ut för är att kejdkebromsen låg på. Då går den inte att starta. Har råkat ut för det själv. Maximal otur om du råkat ut för det nu när den nyss var igång men rätt lätt att kolla. Ta bort kåpan för kjedjan, se att ”stålbandet” inte ligger an hjulet o bromsar. Av med tändhatten först, säkerhet!! Såg ngn film på youtube hur man fixar, inte svårt när man vet… som alltid
Jo Alkylatbensin 2-takt 2%

R RobbanMar skrev:
Som någon skrev nyss o jag skälv råkat ut för är att kejdkebromsen låg på. Då går den inte att starta.
Alla motorsågar jag har hanterat har gått att starta med kedjebromsen på. Är det något nytt påfund att det inte ska gå? Verkar kontraproduktivt i så fall om syftet skulle vara att öka säkerheten.

• Gilla
Manuel Orellana
  • Laddar…
Nästa gång den inte startar:
Ta bort skyddskåpan över förgasaren.
Häll en liten skvätt bensin i luftintaget på förgasaren, eller direkt på luftfiltret.
Då bör sågen starta direkt.
Alla motorsågar jag haft har haft problem med för lite bränsle vid start, inte för mycket.
Du har en primerblåsa som ska hjälpa till att få fram bränsle till förgasaren men den suger bränsle . Inte trycker.
Har man då en otät förgasare så suger man in luft i förgasaren varje gång man pumpar. Det sitter en backventil i förgasaren som gärna blir otät. Den sitter i huvudmunstycket och ingår inte i de membransatser man ofta byter.

Att din såg startar när du dragit 100 gånger utan tändstift beror på att den då pumpat fram bränsle, inte att du blivit av med överflödigt bränsle.

När du säger att du rengjort förgasaren, betyder det då att du tagit isär den i delar, plockat ut alla membran med mera?

• Gilla
RobbanMar och 2 till
  • Laddar…
Manuel Orellana
B Bjober skrev:
Nästa gång den inte startar:
Ta bort skyddskåpan över förgasaren.
Häll en liten skvätt bensin i luftintaget på förgasaren, eller direkt på luftfiltret.
Då bör sågen starta direkt.
Alla motorsågar jag haft har haft problem med för lite bränsle vid start, inte för mycket.
Du har en primerblåsa som ska hjälpa till att få fram bränsle till förgasaren men den suger bränsle . Inte trycker.
Har man då en otät förgasare så suger man in luft i förgasaren varje gång man pumpar. Det sitter en backventil i förgasaren som gärna blir otät. Den sitter i huvudmunstycket och ingår inte i de membransatser man ofta byter.

Att din såg startar när du dragit 100 gånger utan tändstift beror på att den då pumpat fram bränsle, inte att du blivit av med överflödigt bränsle.

När du säger att du rengjort förgasaren, betyder det då att du tagit isär den i delar, plockat ut alla membran med mera?
Ok den pumpar fram tack för det 🙏
Ja men precis tagit isär den gjort rent överallt, samt luftfilter, kedja ny olja ny bränsle. Efter det testade jag att dra igång, var lite trög men kom igång.
Sen stod den lite över en månad. Så nu igen stod den över natten efter att äntligen fått igång den för att förbereda till dagen efter för att såga, men tog mig nästan 3 tim och tid bortkastad inför uppgiften.
Men sen fick jag igång den på på varje startning. Tror jag starta om den en 5-6 gånger under dagen.

Idag är det dags att såga igen och den stått under natten, ser inte fram emot 2-3 tim igen av meck 🙈

Skyddkåpan du menar det allra yttersta plasten (gul på min) som sitter över området som filtret sitter vid ?

N
Så den går bra när du håller in gasen och dör om du släpper den? Startar den på tomgång när du startar om den? När du hade isär förgasaren rörde du förgasarens justerskruvar då? Dom brukar vara märkta med L,H och T. Mindre sågar kan sakna någon eller alla. L är lågfartsmunstycke och H är högfartsmunstycke T är tomgång. Om du har skruvat på dom så behöver du justera in dom så det blir rätt. Om den inte går på tomgång så låter det som att det är L eller T som står fel.

Du slår väl av kedjebromsen när du sågar? Kedjebromsen ska vara på när du startar sågen och så fort du inte sågar. Men låt inte sågen gå på högre varv än tomgång med kedjebromsen på.

Min Husqvarna blev jävulskt svårstartad härom året och när den väl startade gick den ett tag för att sedan dö och bli i princip omöjlig att starta igen. Gick igenom allt det vanliga tänkbara som kunde strula men inget hjälpte. Visade sig att tändspolen var slut och efter att ha bytt den startar och går den precis som den ska igen. Var tydligen inte ett helt ovanligt fel på husqvarnamaskiner fick jag höra sen. Kan ju vara värt att testa att byta den om maskinen fortsätter strula.

EDIT: och att den har gnista behöver inte betyda att tändspolen är frisk. Min hade gnista men bevisligen med fel timing eller för svag.

Redigerat:
useless useless skrev:
Alla motorsågar jag har hanterat har gått att starta med kedjebromsen på. Är det något nytt påfund att det inte ska gå? Verkar kontraproduktivt i så fall om syftet skulle vara att
useless useless skrev:
Alla motorsågar jag har hanterat har gått att starta med kedjebromsen på. Är det något nytt påfund att det inte ska gå? Verkar kontraproduktivt i så fall om syftet skulle vara att öka säkerheten.
jo det är rätt, var otydlig. Startar men dör vid gas av naturliga skäl.

Manuel Orellana
N Niq skrev:
Så den går bra när du håller in gasen och dör om du släpper den? Startar den på tomgång när du startar om den? När du hade isär förgasaren rörde du förgasarens justerskruvar då? Dom brukar vara märkta med L,H och T. Mindre sågar kan sakna någon eller alla. L är lågfartsmunstycke och H är högfartsmunstycke T är tomgång. Om du har skruvat på dom så behöver du justera in dom så det blir rätt. Om den inte går på tomgång så låter det som att det är L eller T som står fel.

Du slår väl av kedjebromsen när du sågar? Kedjebromsen ska vara på när du startar sågen och så fort du inte sågar. Men låt inte sågen gå på högre varv än tomgång med kedjebromsen på.
I början ja, men märkte igår att efter varje ny omgång av start så höll den sig längre och längre. Men ja..Idag samma visa. Förstår liksom inte hur detta påverkar den att den om den stått över natten

Manuel Orellana
N Niq skrev:

Ja slår av kedje bromsen om den inte används eller är på. När jag ska starta den har jag kedjebromsen på. Tar av den så klart när jag ska precis såga. Sågade utan problem 4-5 tim till och från. Men idag samma visa. Ej fått igång den

Manuel Orellana
Ok så den är igång igen, vad jag gjorde igen: tog loss tändstift helt, ingen choke, och drog i snöret en 40 gånger typ. Satte tillbaks allt. Starta på första.

B
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Ok så den är igång igen, vad jag gjorde igen: tog loss tändstift helt, ingen choke, och drog i snöret en 40 gånger typ. Satte tillbaks allt. Starta på första.
Var tändstiftet blött när du tog ur det?

Man kan skada tändspolen om man drar i startsnöret utan tändstift. Utan gnistgapet i tändstiftet så kan spänningen bli så hög att man får överslag inne i tändspolen med ett isolationsfel som följd som kan ställa till med märkliga fel, som att motorn går sämre eller inte alls när den är varm.

• Gilla
RobbanMar och 1 till
  • Laddar…
Detaljerad sprängskiss av förgasarens komponenter demonterade i sina beståndsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag frågar igen:
Tog du isär förgasaren i dess beståndsdelar när du rengjorde den?
Eller gjorde du rent på utsidan?

Manuel Orellana
B breakman skrev:
Var tändstiftet blött när du tog ur det?
Jo. Men vad jag förstått så spelar det ingen roll ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.