5 267 läst ·
65 svar
5k läst
65 svar
Motorsåg hur lagar man
Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade och förstörda.Manuel Orellana skrev:
Kör man sågen mycket är det bra att använda en biologiskt nedbrytbar olja. Den är miljövänligare. Om sågen ska ligga oanvänd långa tider så köper man en mineralolja eftersom den miljövänliga oljan oxiderar och täpper till smörjkanalerna om sågen ligger länge på en hylla.
E Eld skrev:Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade
Gjorde så. Det är beställt nu. Killar vidare så länge vad det kan vara. Tacksam för alla svar.N Niq skrev:
Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.
Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.
Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).
Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..
En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.
Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).
Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..
En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Plockade isär allt. Gjorde rent och fint, förgasaren var väldigt skitig. Torkade tändning och nu är sågen igång. Bytte bränsle samt olja med.R RobbanMar skrev:Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.
Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.
Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).
Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..
En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Nu ska det sågas för fullt !!
Tack för alla tips
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Lite fundersam, vad är det för olja du byter? Som någon skrivit tidigare, oljetanken ska ha sågkedjeolja och den förbrukas vid körning.Manuel Orellana skrev:
Yws och nu vill den inte starta igen. Har haft den liggandes i garaget sedan sist jag skrev. Har inte hunnit använt den än då jag ville ha den redo och fixad. Men nu vägrar den starta igen. Vad kan jag ha missat nu ? Har pumpat in bräsle med igenomskinliga knappen och givit choke. Tryck igång knapp. Har höllt på ett bra tag nu. Kan det vara tändstiftet ? Mvh
Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Jo bytte nyss, var till affären som hade beställt ny åt mig. Men nä inget som händer. Inte det minsta den vill ge med sig.N Niq skrev:Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Förstår liksom inte. Har inte använts sedan jaManuel Orellana skrev:
Förstår liksom inte. Den har bara stått direkt efter att den fixades till och sånt. Gick hur bra på första starten och ett par efter det. Men nu inget allsN Niq skrev:Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Ok så fick igång efter nån timmes googlande och tester. Läste om att en motorsåg kan bli översvämmad, eller cylindern kan bli det. Jag skulle dra i start snöret utan choke och skruvat bort tändstiftet. Måste ha dragit i snöret en 30 gånger eller så. Satte tillbaks allt och provade starta, den små starta tills den gav med.
Min fråga är nu, har detta hänt för att den har legat snett eller på ett ovanligt sätt i dagar så att det har runnit ut bränsle från inne i motorn?
Såg att det är bräsle när jag tar ut tändstiftet
Min fråga är nu, har detta hänt för att den har legat snett eller på ett ovanligt sätt i dagar så att det har runnit ut bränsle från inne i motorn?
Såg att det är bräsle när jag tar ut tändstiftet

