Manuel Orellana
N Niq skrev:
Troligen på andra sidan cylindern
Finns ingen sån på biltema
 
  • En hand håller ett tändstift med etikett "JENN" och ett serienummer, mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett tändstift märkt med "N FENG 310002" ovanpå ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Finns ingen sån på biltema
Det där stiftet bör du byta till ett kvalitetständstift. Tex champion,Ngk eller nippon denso. Men dom hittar du inte på Biltema. Prova hos någon bildelsbutik eller småmaskinsbutik
 
  • Gilla
Manuel Orellana
  • Laddar…
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Bytte olja
Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade och förstörda.
 
Kör man sågen mycket är det bra att använda en biologiskt nedbrytbar olja. Den är miljövänligare. Om sågen ska ligga oanvänd långa tider så köper man en mineralolja eftersom den miljövänliga oljan oxiderar och täpper till smörjkanalerna om sågen ligger länge på en hylla.
 
Manuel Orellana
E Eld skrev:
Bytte olja? Oljan I motorsågen är sågkedjeolja. Den förbrukas av kedja och svärd när sågen går. Det är inget man behöver byta. När du fått igång sågen så måste du kontrollera att kedjan verkligen blir smord. Det gör man genom att hålla sågen över en ljus yta, tex en nysågad stubbe, och gasa. Det ska snabbt bildas en mörk rand av olja på ytan. Om kedjan inte smörjs så kommer både kedja och svärd snabbt bli överhettade
N Niq skrev:
Det där stiftet bör du byta till ett kvalitetständstift. Tex champion,Ngk eller nippon denso. Men dom hittar du inte på Biltema. Prova hos någon bildelsbutik eller småmaskinsbutik
Gjorde så. Det är beställt nu. Killar vidare så länge vad det kan vara. Tacksam för alla svar.
 
Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.

Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.

Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).

Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..

En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
 
Manuel Orellana
N Niq skrev:
Det där stiftet bör du byta till ett kvalitetständstift. Tex champion,Ngk eller nippon denso. Men dom hittar du inte på Biltema. Prova hos någon bildelsbutik eller småmaskinsbutik
Nytt är på ingång. Beställde hos trädgårds affären. Tack för tips
 
Manuel Orellana
R RobbanMar skrev:
Läste tråden. Vart nyfiken hur det gått ? Många bra förslag, verkligen.

Tändning vs bränsletillförsel. Finns mycket att felsöka i båda ”grenarna”. Håller med att bränsletillförseln är misstänkt men en snabbtest med startgas samt kontroll av gnista var det gjort ? Pekar i alla fall ut för mig vilken riktning jag skulle ta.

Jag börjar alltid med startgas, gnistprovare (o är det en gammal gräsklippare, 20+ år sidoventilare), med ett kompressionsprov.).

Finns säkert kompressionproblem på sågar (men inga otäta ventiler) men går att testa genom att lyfta sågen i draghandtaget, sågen ska följa ” med lite ” om kompen är bra. Har jag hört i alla fall, har en enkel kompmätare själv..

En slamkrypare jag gick på en gång när jag inte mekat mkt, typ 0, var en såg som startade men dog direkt. Ginsta hade jag, nytt tändstift, rengjord förgasare, nya packningar. Tills jag upptäckte att bromsen på hjulet som drar kjedjan hade ” låst sig”.
Plockade isär allt. Gjorde rent och fint, förgasaren var väldigt skitig. Torkade tändning och nu är sågen igång. Bytte bränsle samt olja med.
Nu ska det sågas för fullt !!
Tack för alla tips
 
N
Bra. Tänk nu på att såga försiktigt och ha skyddsutrustning
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Plockade isär allt. Gjorde rent och fint, förgasaren var väldigt skitig. Torkade tändning och nu är sågen igång. Bytte bränsle samt olja med.
Nu ska det sågas för fullt !!
Tack för alla tips
Lite fundersam, vad är det för olja du byter? Som någon skrivit tidigare, oljetanken ska ha sågkedjeolja och den förbrukas vid körning.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Manuel Orellana
Yws och nu vill den inte starta igen. Har haft den liggandes i garaget sedan sist jag skrev. Har inte hunnit använt den än då jag ville ha den redo och fixad. Men nu vägrar den starta igen. Vad kan jag ha missat nu ? Har pumpat in bräsle med igenomskinliga knappen och givit choke. Tryck igång knapp. Har höllt på ett bra tag nu. Kan det vara tändstiftet ? Mvh
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
N
Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
 
Manuel Orellana
N Niq skrev:
Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Jo bytte nyss, var till affären som hade beställt ny åt mig. Men nä inget som händer. Inte det minsta den vill ge med sig.
 
Manuel Orellana
Manuel Orellana Manuel Orellana skrev:
Jo bytte nyss, var till affären som hade beställt ny åt mig. Men nä inget som händer. Inte det minsta den vill ge med sig.
Förstår liksom inte. Har inte använts sedan ja
N Niq skrev:
Tänder den något alls? Vet inte exakt hur din fungerar men man brukar ge full choke och låsa startknappen i startläge. Sedan drar man tills den tänder till då sätter man in choken halvvägs och drar då brukar den starta. Men det är ju lite olika på olika sågar.
Har du bytt tändstiftet borde det inte vara det som är problemet.
Förstår liksom inte. Den har bara stått direkt efter att den fixades till och sånt. Gick hur bra på första starten och ett par efter det. Men nu inget alls
 
Manuel Orellana
Ok så fick igång efter nån timmes googlande och tester. Läste om att en motorsåg kan bli översvämmad, eller cylindern kan bli det. Jag skulle dra i start snöret utan choke och skruvat bort tändstiftet. Måste ha dragit i snöret en 30 gånger eller så. Satte tillbaks allt och provade starta, den små starta tills den gav med.

Min fråga är nu, har detta hänt för att den har legat snett eller på ett ovanligt sätt i dagar så att det har runnit ut bränsle från inne i motorn?
Såg att det är bräsle när jag tar ut tändstiftet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.