4 940 läst ·
65 svar
5k läst
65 svar
Motorsåg hur lagar man
Först, en eloge till dig som kämpar på, googlar o läser o löser det! Är ingen expert alls på småmotorer men har ett ”gäng” sågar, röjsågar o gräsklippare, mekar o lär mig långsamt. Motorsåg/röjsåg har alltid (typ) 2 taktsmotorer. förgasarna här är små komplicerade rackare, känsliga för gamla/torra bränsleslangar o minsta smuts i förgasare, bränslefilter etc. Ofta bra att rengöra tank, kolla om bränslefilter och slangar är ok i samband med att man gör rent förgasaren.Manuel Orellana skrev:
Ok så fick igång efter nån timmes googlande och tester. Läste om att en motorsåg kan bli översvämmad, eller cylindern kan bli det. Jag skulle dra i start snöret utan choke och skruvat bort tändstiftet. Måste ha dragit i snöret en 30 gånger eller så. Satte tillbaks allt och provade starta, den små starta tills den gav med.
Min fråga är nu, har detta hänt för att den har legat snett eller på ett ovanligt sätt i dagar så att det har runnit ut bränsle från inne i motorn?
Såg att det är bräsle när jag tar ut tändstiftet
Nu har du gjort rent förgasare och fått igång den 2ggr så rätt nära är du
Nu till din fråga, äntligen
motorsåg, röjsåg) är gjorda för att kunna vinklas, borde inte rinna in soppa kan jag tycka, soppan ”sugs in” av motorn när den är igång, den rinner inte in så att säga.
Blött stift kan som ngn skrivit ovan komma sig av att du dragit många gånger utan att den ”tänt”,
inget farligt, torka av tändstift.
Undrar om du har ev kan ha problem med gnista, och då inte tändstiftet som ör nytt utan tändspole som ger dig gnista ”ibland”. Men, jag skulle inte riva mer i detta nu om den startar.
Om samma problem dyker upp igen kanske ta isär o åtminstone okulärt titta på
tändspolen, om du ev behöver putsa bort
rost samt titta på avstånd mellan tändspole o svänghjul är ok (typ ett ”visitkort”)
Kanske köpa en gnistprovare, en enkel duger, 100kr på biltema alt amazon. Går också att ta ur tändstiftet, sätt i tändhatten (som går till tändspolen) o sätt mot godset på motor, lite svårt själv dock o var försiktig o håll inte i stiftet utan använd handske o håll i tändhatten,
annars gör det gör ont…
Tändstiftet kan bli blött av bensin som kommer in när du försöker starta och den inte går igång. Nästan alla små 2taktsmotorer blir lätt sura(tändstiftet blir blött) om man inte startar dom på rätt sätt. Om du har en handbok så är det bra att läsa i den hur tillverkaren har tänkt sig att man startar.
Nej det rinner inte bensin från tanken in till cylindern om sågen ligger snett. Det kan läcka ur tanken om där är något som är trasigt men det rinner inte in i cylindern.
Nej det rinner inte bensin från tanken in till cylindern om sågen ligger snett. Det kan läcka ur tanken om där är något som är trasigt men det rinner inte in i cylindern.
Ja men tackar, vad gör man inte utan google nu mera 😅R RobbanMar skrev:Först, en eloge till dig som kämpar på, googlar o läser o löser det! Är ingen expert alls på småmotorer men har ett ”gäng” sågar, röjsågar o gräsklippare, mekar o lär mig långsamt. Motorsåg/röjsåg har alltid (typ) 2 taktsmotorer. förgasarna här är små komplicerade rackare, känsliga för gamla/torra bränsleslangar o minsta smuts i förgasare, bränslefilter etc. Ofta bra att rengöra tank, kolla om bränslefilter och slangar är ok i samband med att man gör rent förgasaren.
Nu har du gjort rent förgasare och fått igång den 2ggr så rätt nära är du.
Nu till din fråga, äntligen. Är väl bra om sågen inte ligger på sidan länge men just dess tvåtaktare o deras förgasare(på
motorsåg, röjsåg) är gjorda för att kunna vinklas, borde inte rinna in soppa kan jag tycka, soppan ”sugs in” av motorn när den är igång, den rinner inte in så att säga.
Blött stift kan som ngn skrivit ovan komma sig av att du dragit många gånger utan att den ”tänt”,
inget farligt, torka av tändstift.
Undrar om du har ev kan ha problem med gnista, och då inte tändstiftet som ör nytt utan tändspole som ger dig gnista ”ibland”. Men, jag skulle inte riva mer i detta nu om den startar.
Om samma problem dyker upp igen kanske ta isär o åtminstone okulärt titta på
tändspolen, om du ev behöver putsa bort
rost samt titta på avstånd mellan tändspole o svänghjul är ok (typ ett ”visitkort”)
Kanske köpa en gnistprovare, en enkel duger, 100kr på biltema alt amazon. Går också att ta ur tändstiftet, sätt i tändhatten (som går till tändspolen) o sätt mot godset på motor, lite svårt själv dock o var försiktig o håll inte i stiftet utan använd handske o håll i tändhatten,
annars gör det gör ont…
På tal om det så läste jag att 2 takts inte blir bra om den är äldre än 30 dagar eller så?
Att det kanske skulle vara nåt, jag fyllde halva också med det som jag hade kvar i flaskan. Men jag höll på i iallafall 1,5 tim efter det.
Jo jag ska nog ta isär igen och titta mig runt mer och göra rent det jag kan. Märkte första gången att det var lite mekkit att göra rent i tanken då det är så litet.
Vad ska man göra rent med där i, eller häller man bara i 2 takts och "sköljer" runt och häller ut?
Tack för svar det ger motivation 🙏
Jo har läst i den och gjort som det står och så.N Niq skrev:Tändstiftet kan bli blött av bensin som kommer in när du försöker starta och den inte går igång. Nästan alla små 2taktsmotorer blir lätt sura(tändstiftet blir blött) om man inte startar dom på rätt sätt. Om du har en handbok så är det bra att läsa i den hur tillverkaren har tänkt sig att man startar.
Ok men då har jag lärt mig det tackar för svar
Du behöver nog inte göra rent i tanken om den inte är tydligt smutsig. Däremot sitter det ett bensinfilter på en slang i tanken. Det kan behövas byta ibland. Men om den surar ner sig så får den bensin. Hur är det med luftfiltret om det blir smutsigt så kan inte sågen suga luft ordentligt och då får den för mycket bensin i förhållande till mängden luft och kan lätt sura ner sig.Manuel Orellana skrev:
Alkylatbensin borde gå att lagra länge.
Jag brukar köpa någon/några 25l dunkar alkylat så jag har hemma för resten av året, om du kör med 95 oktan och blandar i olja själv är nog hållbarheten sämre då det bränslet är hårt krackat.Manuel Orellana skrev:
Hej! Som flera svarat såManuel Orellana skrev:
Ja men tackar, vad gör man inte utan google nu mera 😅
På tal om det så läste jag att 2 takts inte blir bra om den är äldre än 30 dagar eller så?
Att det kanske skulle vara nåt, jag fyllde halva också med det som jag hade kvar i flaskan. Men jag höll på i iallafall 1,5 tim efter det.
Jo jag ska nog ta isär igen och titta mig runt mer och göra rent det jag kan. Märkte första gången att det var lite mekkit att göra rent i tanken då det är så litet.
Vad ska man göra rent med där i, eller häller man bara i 2 takts och "sköljer" runt och häller ut?
Tack för svar det ger motivation 🙏
Hej! Som flera svarar så kan alkylatbensin lagrasManuel Orellana skrev:
länge, har sedan förra året både 2 o 4 taktsbensin, inget jag funderar över. Dock är hållbarhet på 95oktaning besin (som man puttat i 2% olja för just 2 taktsmoterer) ingen som man bör lagra länge, men du körde alkylat va ?
Som någon skrev nyss o jag skälv råkat ut för är att kejdkebromsen låg på. Då går den inte att starta. Har råkat ut för det själv. Maximal otur om du råkat ut för det nu när den nyss var igång men rätt lätt att kolla. Ta bort kåpan för kjedjan, se att ”stålbandet” inte ligger an hjulet o bromsar. Av med tändhatten först, säkerhet!! Såg ngn film på youtube hur man fixar, inte svårt när man vet… som alltid
Har man inte mer kunskap om sin motorsåg än så @RobbanMar rekomenderar jag dig att fundera på hur man slår till och kopplar ur kjedjebromsen med kastskyddet.R RobbanMar skrev:Som någon skrev nyss o jag skälv råkat ut för är att kejdkebromsen låg på. Då går den inte att starta. Har råkat ut för det själv. Maximal otur om du råkat ut för det nu när den nyss var igång men rätt lätt att kolla. Ta bort kåpan för kjedjan, se att ”stålbandet” inte ligger an hjulet o bromsar. Av med tändhatten först, säkerhet!! Såg ngn film på youtube hur man fixar, inte svårt när man vet… som alltid
Jo, borde gå en kurs, inte minst av säkerhetsskäl. Vet inte hur det gick till, var ett par år sedan. Inget minne att jag fick ett stopp pga felaktig användning av sågen, men kan ha varit så. Kjedjebromsen hade fastnat i alla fall, fjädern fick jag tvinga tillbaka.F fribygg skrev:
Prova och använd kastskyddet!R RobbanMar skrev: