Hej!
Lite bakgrund innan min fråga. Jag har kombinerat radiatorer med golvvärme. Till golvvärmen har jag ett shuntsystem. Bild 1 visar shuntsystemet.

Sen vi flyttat in i huset har shuntventilen alltid varit maxad, d.v.s. Inget av golvvärmets returvatten blandas med det varma tilloppsvattnet. Det gör att riktigt varmt vatten skickas till golvvärmen (gissar kring 50 grader). Vad jag förstått sliter det på golvvärmerören och vi bör få ner den temperaturen genom att blanda returvattnet från golvvärmen.

Problemet är att om jag stället ner shuntventilen från 10 (maxad) till 5 (blandläge) så skickas tilloppsvattnet direkt till returen. Det märker jag genom att jag känner att returens rör blir riktigt varmt. Se bild 2 och 3.

Golvvärme-tilloppets rör är också varm, så troligtvis "kortsluts" inte allt vatten direkt till returen. Men mycket vatten skickas nog till returen då jag direkt känner att röret blir varmt när jag går från 10 -> 5 på shuntventilen.

Shuntventilen är "Danfoss PN10 HRB3". Är den trasig? Behöver den rengöras? Behövs någon backventil som hindrar detta beteende? Ska jag öka på cirkulationspumpen i shuntsystemet för att "suga" vattnet till golvvärme-tilloppet?

Jag är väldigt tacksam för minsta hjälp jag kan få!

• Shuntsystem med synliga termometrar och ventiler för tillopp och retur från golvvärme, inklusive shuntventilens inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett shuntsystem med Danfoss shuntventil PN10 HRB3 inställd på maxläget 10, röretidkningar markerade för tillopp och retur.
    Skapa konto
  • Shuntsystem för golvvärme med inställbar ventil på blandläge 5, etiketter visar tillopp och retur. Danfoss termostat synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
RunesRäka
  • Laddar…
Om flödet går fel väg genom shunt-/trevägsventilen så är det troligen ena eller bägge av följande alternativ:
- Golvvärmecirkulationspumpen har lägre flöde än huvuscirkulationspumpen.
- Finns ingen instypning/förinställning av flödet in i golvvärmeshunten.

Hur ser termostatventilen ut snett framifrån med termostaten bortplockad?
Det kan finnas förinställning i den.

Som riktmärke bör difftemperaturen över golvvärmeslingorna vara 3-5⁰.
Som riktmärke bör difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshunten vara 7-10⁰.

Jonas Markström Jonas Markström skrev:
Det gör att riktigt varmt vatten skickas till golvvärmen (gissar kring 50 grader). Vad jag förstått sliter det på golvvärmerören och vi bör få ner den temperaturen genom att blanda returvattnet från golvvärmen.
Nej, det ska inte slita på golvvärmeslingorna om det är rätt typ av golvvärmeslang.

Tack för svar!
Jag skickar lite fler bilder. Bild 1,2,3 visar termostaten som sitter nedanför shuntventilen.

Bild 4 visar shuntsystemets cirkulationpump. Om jag ska öka på shuntsystemets cirkulationspump så kan jag läsa att den har tre lägen: "Konstant tryck", "Proportionerligt tryck" och "Fast varvtal". Det låter som att "Proportionerligt tryck" kan då hålla högre tryck i proportion till huvudpumpen? Stämmer det? Eller bör jag ha ett annat läge?

En till fråga: Jag har hört lite olika om automat-luftare. På shuntsystemet sitter två "tacovent". Borde jag passa på att byta ut dom till manuella luftare? Se bild 5.

• Shuntsystemets cirkulationspump med digital display och tryckinställningar; märkning "Perfecta apump+".
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller i en shuntsystems del, sedd framifrån.
    Skapa konto
  • Termostat nedanför shuntventilen med en hand som justerar inställningen.
    Skapa konto
  • Termostat med Danfoss-märke och temperaturintervall 25-65°C, inställd på position 4.
    Skapa konto
  • Två "tacovent" automat-luftare installerade på ett shuntsystem, med rör, ventiler och en tryckmätare synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
VVS-system med märkta rör: tillopp golvvärme, retur från golvvärme, shuntventil och flöde. Grön, blå och röd tejp visar vattenflöden.
Skapa konto

Så här bör flödena se ut. Grön slinga ska kunna cirkulera vattnet fritt helt oberoende av blå retur och röd tillopp. Vill termostaten pytsa in 5liter varmt vatten så gör den det och det går ut lika mycket i blå returen. Shunten bör inte strypa grön slinga alls, så jag hade ställt den på 1--3 ungefär. Inte högre än att man uppnår max önskad temperatur. Shunten är faktiskt helt onödig, helst hade jag plockat ur ventilinnehållet och pluggat axelhålet med en skruv. Jag har ett system likt ditt och har ett 3/4" T-kors där du har shunten.

Termostaten/termostatventilen är en maxtermostat, den stryper vattenflödet så att det inte blir för varmt (ca max 45⁰) till golvvärmen.

Shuntventilen ställs in så att det blir lagom temperatursänkning så att golvvärmetemperaturen följer framledningstemperaturen till radiatorerna. På så sätt blir inte rummet/rummen med golvvärme varken kalla eller varma när utetemperaturen ändras eftersom framledningstemperatur till radiatorsystemet ändras efter utetemperaturen.

Det som saknas är antingen en backventil på returinloppet till shunten eller en stryp-/justerventil på returen till radiatorsystemet.

Edit:
Eller om det går att justera shuntventilen till att reglera likt följande bild,
Diagram över golvvärmesystem med shuntventil och termostatkoppling, visar flödesriktning och inställning för optimal temperaturreglering.
Skapa konto

Så att "0" är nedåt och "10" är åt vänster på TS shuntventil.

Redigerat:
Tack för svaren! Jag har gjort lite förändringar enligt era tips:

* Jag har dragit på shuntens cirkulationspump. Nu är den satt på "konstant flöde" och en högre effekt.
* Jag har satt shuntventilen på 3 av 10.
* Har har justerat termostaten. Då dess spann är 25-65 grader och jag satt den till mitten-värdet så borde den vara satt på 45 grader.

Just nu fungerar det som det ska. Varmvattnet kortsluts inte till returen (retur-röret känns kallt). Jag märker att det är shuntens cirkulationspump som påverkar detta. Sänker jag dess effekt så kortsluts värmen till returen, och höjer jag effekten försvinner kortslutningen direkt.

Jag är dock lite osäker om det här kommer fungera när det blir kallare och bervärmepumpens cirkulationspump drar igång hårdare. Om dess tryck ökar så misstänker jag att det kommer bli samma "kortslutning"-effekt i shunten om jag inte manuellt ökar på dess cirkuationspump-effekt?

Det hade varit smidigt om shuntventilen hade inbyggs backstopp så inte vatten flödar till någon av de två inloppen. Finns det någon sådan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.