M
B BSOD skrev:
Denna har vi landat i är bäst. [länk]

Vi betar den med kina-puffar modell större. Det verkar vara ett oemotståndligt bete för mössen, som dessutom inte torkar eller möglar, som kött, ost eller bröd och liknande brukar göra.
tycker också de funkar bra! Brukar beta med kattmat (torrfoder), mössen är som tokiga i det.
Vi har ett som inte innehåller spannmål utan bara kött, luktar typ där efter också vilket i detta fallet framstår som gynnsamt :)

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
K
N Nyfiknast skrev:
Brukade fånga 30-40möss varje höst/vinter tills jag satte upp musband för ca 2 år sedan. Klippte med plåtsax ut bitar till samma storlek som luftspalten är bred och sen spikades den fast. Tråkigt och drygt.
Första året blev det kanske 3 möss.
Hittils iår 0.
Skulle du ha lust att visa en bild hur du fått till ditt musband?

• Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
K Krux skrev:
Skulle du ha lust att visa en bild hur du fått till ditt musband?

• Träbjälke fastsatt med hörnbeslag och fjädrande metallclips mot en creamfärgad ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en strukturerad yta av puts på en vägg med trädetaljer i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
hus520 och 12 till
  • Laddar…
Är inte hemma men har fått bild på mösskaos

Protte
En mus fast i en musfälla med flera andra fällor och musrester omkring på ett betonggolv.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är inte hemma men har fått bild på mösskaos

Protte
[bild]
Herre! Ser ut som ett slagfält

• Haha
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Jo, här har det varit slagfält, 15 möss på 8 dagar.

Protte

Inte dåligt! Här har jag haft en inomhus och tagit 2 på vinden. Väldigt lugnt i år.... än så länge

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Beträffande döingarna så har det varierat för mig. Jag är inte så förtjust i att ta i liken, så jag uppskattar fällor med det i åtanke.
När jag fångar möss i garaget brukar jag lyfta upp dom med fällan och knalla ut några meter i gränslandet mellan min tomt och hagen bredvid och skaka ur dom. Jag antar att dom blir någons middag tillslut.
De där Giljottifällorna gillar jag inte då man måste stå och skaka och ibland för feta möss dra ut dom ur fällan.
Nu kör jag uteslutande med SuperCat där jag skruvar dom i korta bitar trall för att fällan skall ligga still när de slår igen. Enkelt att bara trycka ner baksidan på fällan så trillar musen loss.

Slänger alltid ut dom i kanten på åkern. De är borta nästa gång man går förbi (oftast nån fågel som tar dom).

Fortfarande inte sett till någon mus, peppar peppar, men här nere i Skåne har det inte blivit så kallt än så det kommer nog inom det närmaste.

Såg en mus springa under dropplisten (jo jag vet snett och vint hus) så jag samlade ihop allt jag hade kvar gällande fällor!
Uppsättning av mössfällor och en tom hink på en träplanka utomhus i syfte att bekämpa gnagare.
Skapa konto

Självklart ska burken på och lådan ställas uppochner för att hålla småfåglar borra.
Undrar om möss gillar baconost?

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Väldigt lugnt i år. Katten har tagit ett par, annars är det bara 3st på vinden jag tagit.

S
FreQa FreQa skrev:
Såg en mus springa under dropplisten (jo jag vet snett och vint hus) så jag samlade ihop allt jag hade kvar gällande fällor!
[bild]
Självklart ska burken på och lådan ställas uppochner för att hålla småfåglar borra.
Jordnötssmör fungerar bra. Fin och enkel lösning med plastbacken. Utomhus har jag trälådor med papp på som inte har samma hållbarhet så att säga.

De flesta i tråden verkar ha det lugnt. Vi har tagit 35 hittills i år (framför allt ute), 38 på hela föregående säsongen. Med andra ord verkar det värre och dessutom verkar de ettrigare på att försöka komma in i huset.

Förra året hade jag haft en hel del redan vid den här tiden men hos mig verkar katterna sköta sitt jobb för än så länge har jag inte sett en enda mus.

FreQa FreQa skrev:
[bild]
Baconost funkar. Alla tre fällorna nappade första natten!
Måste agna i hönshuset också, såg en liten rackare där!

Har varit på jobb, det här är resultatet på 3 nätter.
Har blivit lite kallare på gränsen snömodd.
Sju möss fångade i svarta musfällor placerade på grått golv, bundna med vita snören.
Skapa konto

Protte

PS Jag är som katten, måste visa upp fångsten eller som storfiskarn.

• Gilla
  • Wow
Jonasdzm och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.