313 574 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Då är årets skörd av fällor uppe, inte fått någon än men då temperaturen börjar sjunka så var det lika bra att vara ute i god tid.
I år uppdaterade jag med 6st SuperCat till så nu har jag 12st fällor på vinden och 6st fällor strategiskt utplacerade runt huset där jag hört att de har tagit sig in tidigare, dessa är gömda i lite olika varianter.
3 st är gömda under några nockpannor som blivit över, någon är in bakom en trappa, under en blomlåda och en ligger intryckt under den markhöga trallen. Möss gillar inte att äta ute i det öppna så bättre att "lura" in dem i skydd
Vi har katt så den får vara det extra skyddet men den är fruktansvärt slö så jag funderar på om man ska rekrytera in en ung och fräsch katt till.
I år uppdaterade jag med 6st SuperCat till så nu har jag 12st fällor på vinden och 6st fällor strategiskt utplacerade runt huset där jag hört att de har tagit sig in tidigare, dessa är gömda i lite olika varianter.
3 st är gömda under några nockpannor som blivit över, någon är in bakom en trappa, under en blomlåda och en ligger intryckt under den markhöga trallen. Möss gillar inte att äta ute i det öppna så bättre att "lura" in dem i skydd
Vi har katt så den får vara det extra skyddet men den är fruktansvärt slö så jag funderar på om man ska rekrytera in en ung och fräsch katt till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Har haft 3 tjuvar på vinden igår. Alla 3 fällor tömda på mums. Börjar tappa förtroendet för Möller fällornaprototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Nya fällan (den heter så) är i det närmaste helt säker, den slår inte förrän nöten är uppäten.
SuperCat är inte fel den heller.
Mina Mjölner tar inte många.
Protte
SuperCat är inte fel den heller.
Mina Mjölner tar inte många.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Dela med grannen. men 10 är inte så många, ställ de två och två i alla väderstreck och två på vinden.
600 spänn är billigt för att hålla frun lugn.
Protte
600 spänn är billigt för att hålla frun lugn.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Verkar bli ett musår, 2 st i natt och det har varit bra väder.
Protte
Protte
I år igen?
Ett par mornar nu har vi haft spring i innertaket i sovrummet, jag ligger och lyssnar på de nu medan jag skriver detta. Blir att ta sig upp på kattvinden och sätta ut lite fällor.
Kattungen tycker det är mycket spännande.
Brukade fånga 30-40möss varje höst/vinter tills jag satte upp musband för ca 2 år sedan. Klippte med plåtsax ut bitar till samma storlek som luftspalten är bred och sen spikades den fast. Tråkigt och drygt.
Första året blev det kanske 3 möss.
Hittils iår 0.
Första året blev det kanske 3 möss.
Hittils iår 0.
Den här i plåt som Gårdsman säljer är vettig med sina tänder runt slagstället,prototypen skrev:
https://www.gardsman.se/djur-och-lantbruk/skadedjursbekampning/moss/musfalla-metall-svart.html
Denna har vi landat i är bäst. https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/fallor/musfalla-717044/
Vi betar den med kina-puffar modell större. Det verkar vara ett oemotståndligt bete för mössen, som dessutom inte torkar eller möglar, som kött, ost eller bröd och liknande brukar göra.
Vi betar den med kina-puffar modell större. Det verkar vara ett oemotståndligt bete för mössen, som dessutom inte torkar eller möglar, som kött, ost eller bröd och liknande brukar göra.