307 017 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nej, har säkerhetslina på alla fällor sedan jag mist 3 fällor.
Nu verkar det som mössen blivit fegisar allihop, fy katten.
Protte
Nu verkar det som mössen blivit fegisar allihop, fy katten.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nu är ordningen återställd, 3 st är en god fångst.
Men det som inte ska hända hände, en av mössen hade bara fastnat med ena tassen och låg där och sprattlade så den fick jag slå ihjäl manuellt. Men den är ju färskare då.
Protte
Men det som inte ska hända hände, en av mössen hade bara fastnat med ena tassen och låg där och sprattlade så den fick jag slå ihjäl manuellt. Men den är ju färskare då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Protte
En fråga, lägger du fällorna åt varsitt håll och skjuter ihop de för gruppfotot? Eller är de så dumma att de går på en fälla när 2 syskon redan ligger döda bredvid?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är "gruppfoto" dagens är från två olika lokaler.
Fotot är dessutom tagit inne i snickeriet där det är bra belysning
Fällorna placeras så långt ifrån varandra som snöret tillåter.
Bästa fällan är den som står inträngd mellan syllringen och en trave med däck.
Protte
Fotot är dessutom tagit inne i snickeriet där det är bra belysning
Fällorna placeras så långt ifrån varandra som snöret tillåter.
Bästa fällan är den som står inträngd mellan syllringen och en trave med däck.
Protte
Fällorna ska helst stå längs en kant. Möss och råttor har dålig syn och navigerar främst med morrhåren (och hörsel och lukt), det gör att de gärna följer kanter.
Dessutom är de bytesdjur och ogillar därför öppna ytor (de individer som gillar öppna ytor blir snabbt tagna av rovfåglar och sprider inte sina gener vidare).
Dessutom är de bytesdjur och ogillar därför öppna ytor (de individer som gillar öppna ytor blir snabbt tagna av rovfåglar och sprider inte sina gener vidare).
Har lärt mig att några olika fällor kan vara bra.
Förra året jagade jag en enda individ som bodde i ett hål in i grunden på huset. Satte fällor utanför och hade en kamera som övervakade det hela så jag kunde se så att jag tog rätt mus och inte bara någon som sprang förbi utanför (ville inte sätta igen hålet innan jag tagit ockupanten).
Trots att jag ställde ALLA fällor jag hade i en halvcirkel runt hålet skuttade musen glatt över och kom tillbaks efter sin nattliga maträd. Inte förren jag ställde den klassiska vippbrädan strax bredvid fick jag den lille rackaren.
Förra året jagade jag en enda individ som bodde i ett hål in i grunden på huset. Satte fällor utanför och hade en kamera som övervakade det hela så jag kunde se så att jag tog rätt mus och inte bara någon som sprang förbi utanför (ville inte sätta igen hålet innan jag tagit ockupanten).
Trots att jag ställde ALLA fällor jag hade i en halvcirkel runt hålet skuttade musen glatt över och kom tillbaks efter sin nattliga maträd. Inte förren jag ställde den klassiska vippbrädan strax bredvid fick jag den lille rackaren.