307 064 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
åh nej. Dragit mig in i det sista att placera ut musfällorna, men grannens katt har visat stort intresse för mina trädgårdsbuskar, där jag tror mössen hänger. Förra året var brutalt. Hoppas det blir lugnare i årprototypen skrev:
Ja det börjar väl bli dags här nere i Skåne med, inte hört något men då vi hade hiskeligt många möss förra året kan man liga gärna ta en runda uppe på vinden och sätta ut nya fällor i god tid. Kan man kolla status på vinden samtidigt 
Jag undrar om någon vet hur mössen beter sig.
Är det så att dom har bosatt sig på vinden och hänger där inför vintern, eller är dom ute på dagarna när det är varmt och kommer in på kvällarna?
För mängden möss jag har tagit på två dygn är lite förvånande.
Är det så att dom har bosatt sig på vinden och hänger där inför vintern, eller är dom ute på dagarna när det är varmt och kommer in på kvällarna?
För mängden möss jag har tagit på två dygn är lite förvånande.
Det är väl tvärtom så att de sover på dagen och är ute och ränner på natten. Och så lägger de spår med urin så alla möss i kvarteret hittar upp till den sköna vinden. Dvs det kan vara en hel del du måste plocka.Smuttgubben skrev:
Låter helt klart som om det krävs en yttre försvarslinje...
Tyvärr ser jag inga möjligheter att täta vårt hus som har styvt 110 år på nacken till den grad att en mus inte kommer in, men jag har en idé om att bygga lådor med fällor i som jag kan lägga ut runt fasaden.
Kanske tom investera i en kolsyrefälla. Tanken på att den är "självtömmande" lockar mig något enormt.
Tyvärr ser jag inga möjligheter att täta vårt hus som har styvt 110 år på nacken till den grad att en mus inte kommer in, men jag har en idé om att bygga lådor med fällor i som jag kan lägga ut runt fasaden.
Kanske tom investera i en kolsyrefälla. Tanken på att den är "självtömmande" lockar mig något enormt.
Jag har också funderat på att täta vårat hus som i jämförelse bara är 20 år gammalt men saknar musband, finns fina att sätta dit i efterhand men frågan är om man stoppar dem ändå. Förra året vittnade jag fällorna på vinden i princip varannan dag och de var oftast någon av dem som hade en mus i sig. I år ska jag nog räkna o se hur många jag tar på en säsong. Igår tyckte jag att jag hörde lite krafsande i en yttervägg men katten som var i samma rum reagerade inte ensSmuttgubben skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Smuttgubben skrev:
Jag har en yttre försvarslinje med rejält stora lådor, en kallas bilgaraget där det är fritt att springa in.
I kalldelen av verkstan är det också fritt att springa in. Verkstadsvinden har också några fällor.
Men bostadshuset verkar vara fredat.
Protte
Det är ju snart lön...
https://stick.se/mus/goodnature-a24...pNVsuXcFYvhA6apTJUFTXwoWZXwPxBGgaAqdvEALw_wcB
Det vore ju skönt att slippa gå och vittja fällor.
Ett annat alternativ är kanske att köpa billiga slagfällor som man skruvar fast inne i en låda (för att undvika att lemlästa katter och fåglar) och sen bara slänga hela skiten.
Fällorna jag använder nu (förutom Victor) är sådana:
Jag tycker att dom har fungerat mycket bra och är inte så äckliga att tömma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://stick.se/mus/goodnature-a24...pNVsuXcFYvhA6apTJUFTXwoWZXwPxBGgaAqdvEALw_wcB
Det vore ju skönt att slippa gå och vittja fällor.
Ett annat alternativ är kanske att köpa billiga slagfällor som man skruvar fast inne i en låda (för att undvika att lemlästa katter och fåglar) och sen bara slänga hela skiten.
Fällorna jag använder nu (förutom Victor) är sådana:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att dom har fungerat mycket bra och är inte så äckliga att tömma.
Det var ju den jag skrev om i förra inlägget.FreQa skrev:
Fast jag har ju inte köpt den än så jag kan inte ge någon feedback.
Beträffande döingarna så har det varierat för mig. Jag är inte så förtjust i att ta i liken, så jag uppskattar fällor med det i åtanke.
När jag fångar möss i garaget brukar jag lyfta upp dom med fällan och knalla ut några meter i gränslandet mellan min tomt och hagen bredvid och skaka ur dom. Jag antar att dom blir någons middag tillslut.
Nu när jag tog ett gäng på vinden började jag med att skaka ur dom i en matavfallspåse och slänga i vår tunna för just sådant. Vet inte om det uppskattas av kommunen men det är väl ingen större skillnad på en rutten mus eller rutten kyckling?
Nu när jag har wifi-fällan så får jag gå upp och tömma ofta så jag orkar inte hålla på. Nu öppnar jag fönstret och släpper ned dom på gräsmattan. Oftast är dom borta på morgonen efter, i annat fall tar jag en spade och hivar ut dom på tidigare nämnd plats.
Brukar kasta dom i soptunnan ute vid vägen bara.