HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vet inte om det är bra eller dåligt, men fick en sådan här i fällan alldeles nyss.
[bild]
Jag har länge misstänkt att det är den, som ätit upp en del av de möss som fastnat i fällorna och bara lämnat någon liten del ( oftast huvudet) kvar.
Den ser ju pigg ut på bilden. Tur du inte dödade musätaren

• Ledsen
  • Haha
ceson och 1 till
  • Laddar…
Då har du tyvärr satt din effektivaste musfälla ur funktion, jag slutade ha fällor i krypgrunden av den anledningen.

Appendix Appendix skrev:
Den ser ju pigg ut på bilden. Tur du inte dödade musätaren
Bilden är ju stulen från internet, men originalet var ju också söt ! Men å andra sidan, så finns det ju söta möss också och dem vill jag ju inte ha i mitt förråd. Vet dock inte hur det är om vesslan slår sig ner och bygger bo under vedklyven eller motorsågen och hur det då blir med lukt och högar med avföring, även om den inte tuggar sönder min motorsåg eller pilkastningstavlan, som mössen gjort.

Redigerat:
Idag fick vi äntligen tummen ur och fick upp frugan (dvs jag) på kattvindarna för att vittja fällorna jag satte upp i slutet av nov. 1 mus fångad och 3 fällor hade betet kvar. Vi har inte heller hört nåt spring uppe på vinden sedan fällorna kom dit så då kan vi väl inte anses ha nåt stort musproblem.

• Gilla
Lilla Yk och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag fick vi äntligen tummen ur och fick upp frugan (dvs jag) på kattvindarna för att vittja fällorna jag satte upp i slutet av nov. 1 mus fångad och 3 fällor hade betet kvar. Vi har inte heller hört nåt spring uppe på vinden sedan fällorna kom dit så då kan vi väl inte anses ha nåt stort musproblem.
Det är rätt intressant att det var ett vansinnigt musår för att sen plötsligt ta tvärstopp där i början av December. Innan dess hade jag minst en mus per gång jag vittjade. Och man såg att de varit och tucklat med betet.

Nu är allt orört. Den lite kallare vintern i år verkar göra effekt på muspopulationen.

• Gilla
Lilla Yk och 5 till
  • Laddar…
M
Appendix Appendix skrev:
Det är rätt intressant att det var ett vansinnigt musår för att sen plötsligt ta tvärstopp där i början av December. Innan dess hade jag minst en mus per gång jag vittjade. Och man såg att de varit och tucklat med betet.

Nu är allt orört. Den lite kallare vintern i år verkar göra effekt på muspopulationen.
håller med, har aldrig haft så mycket möss som i år, men helt plötsligt slutade det. Typ efter att det nådde -10 grader.

har iofs inte haft nåt stort problem, har fångat 5st i år, men jämfört med 0 föregående 7 år så är det mycket.
Har inte ens haft möss i ladan förut, i år är allt nedskitet av någon. Verkar dessutom hänga en råtta i krokarna baserat på de lite större korvarna och att en fångad mus försvann från fällan (men med blodspill runt om).

senaste veckorna har det dock vart dödstyst (hehe).

M Marcussjogren skrev:
Har inte ens haft möss i ladan förut, i år är allt nedskitet av någon. Verkar dessutom hänga en råtta i krokarna baserat på de lite större korvarna och att en fångad mus försvann från fällan (men med blodspill runt om).
Jag hade en Vessla, som jag misstänker är den, som lämnat lite större korvar och dessutom har en del fällor innehållit bara en liten del av en mus och där är Vesslan också starkt misstänkt. Vesslan fastnade till slut själv i fällan, så nu återstår att se vad som har ändrats.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
M
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hade en Vessla, som jag misstänker är den, som lämnat lite större korvar och dessutom har en del fällor innehållit bara en liten del av en mus och där är Vesslan också starkt misstänkt. Vesslan fastnade till slut själv i fällan, så nu återstår att se vad som har ändrats.
coolt - men gör den också likadana korvar som mössen men i lite lite större skala? Typ 1cm långa bara

M Marcussjogren skrev:
coolt - men gör den också likadana korvar som mössen men i lite lite större skala? Typ 1cm långa bara
Ja.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Den här hade bosatt sig under vår altan och levde gott på att klättra upp i fågelbordet och hämta mat.
1,5 m lodrät stolpe var inga problem. Nu sitter det ett plastlock på stolpen som hindrar ev klättrare.
Fällans inbyggda bete slickade råttan snabbt i sig utan att den löste ut.
Men lite jordnötssmör funkade bättre.
En råtta vid en råttfälla nära en tumstock på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Efter 3 veckor hittar jag 2 st djupfrysta i varsina fällor. De övriga fällorna är tomma ! Verkar, som om det minskat i antal !

Nu jinxar jag väl mig själv men jag har tagit 1 mus sen i december så visst har de minskat i antal. Får hoppas det håller sig så

Jag trodde också att de minskat men idag tog jag 4 st i ett urval av 5 fällor i mitt förråd vid stugan :(
Dock 2 veckor sedan jag kollade senast, men det kanske är nu, som russinen börjar sprida sina oemotståndliga dofter.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nehep, här hade de hittat tillbaka nu inatt. Blir till att ställa fram fällorna igen...

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.