313 628 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Den ser ju pigg ut på bilden. Tur du inte dödade musätarenHasseTeknik skrev:
Bilden är ju stulen från internet, men originalet var ju också söt ! Men å andra sidan, så finns det ju söta möss också och dem vill jag ju inte ha i mitt förråd. Vet dock inte hur det är om vesslan slår sig ner och bygger bo under vedklyven eller motorsågen och hur det då blir med lukt och högar med avföring, även om den inte tuggar sönder min motorsåg eller pilkastningstavlan, som mössen gjort.Appendix skrev:
Redigerat:
Idag fick vi äntligen tummen ur och fick upp frugan (dvs jag) på kattvindarna för att vittja fällorna jag satte upp i slutet av nov. 1 mus fångad och 3 fällor hade betet kvar. Vi har inte heller hört nåt spring uppe på vinden sedan fällorna kom dit så då kan vi väl inte anses ha nåt stort musproblem.
Det är rätt intressant att det var ett vansinnigt musår för att sen plötsligt ta tvärstopp där i början av December. Innan dess hade jag minst en mus per gång jag vittjade. Och man såg att de varit och tucklat med betet.MariaiÖstergötland skrev:
Idag fick vi äntligen tummen ur och fick upp frugan (dvs jag) på kattvindarna för att vittja fällorna jag satte upp i slutet av nov. 1 mus fångad och 3 fällor hade betet kvar. Vi har inte heller hört nåt spring uppe på vinden sedan fällorna kom dit så då kan vi väl inte anses ha nåt stort musproblem.
Nu är allt orört. Den lite kallare vintern i år verkar göra effekt på muspopulationen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
håller med, har aldrig haft så mycket möss som i år, men helt plötsligt slutade det. Typ efter att det nådde -10 grader.Appendix skrev:
Det är rätt intressant att det var ett vansinnigt musår för att sen plötsligt ta tvärstopp där i början av December. Innan dess hade jag minst en mus per gång jag vittjade. Och man såg att de varit och tucklat med betet.
Nu är allt orört. Den lite kallare vintern i år verkar göra effekt på muspopulationen.
har iofs inte haft nåt stort problem, har fångat 5st i år, men jämfört med 0 föregående 7 år så är det mycket.
Har inte ens haft möss i ladan förut, i år är allt nedskitet av någon. Verkar dessutom hänga en råtta i krokarna baserat på de lite större korvarna och att en fångad mus försvann från fällan (men med blodspill runt om).
senaste veckorna har det dock vart dödstyst (hehe).
Jag hade en Vessla, som jag misstänker är den, som lämnat lite större korvar och dessutom har en del fällor innehållit bara en liten del av en mus och där är Vesslan också starkt misstänkt. Vesslan fastnade till slut själv i fällan, så nu återstår att se vad som har ändrats.M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
coolt - men gör den också likadana korvar som mössen men i lite lite större skala? Typ 1cm långa baraHasseTeknik skrev:
Den här hade bosatt sig under vår altan och levde gott på att klättra upp i fågelbordet och hämta mat.
1,5 m lodrät stolpe var inga problem. Nu sitter det ett plastlock på stolpen som hindrar ev klättrare.
Fällans inbyggda bete slickade råttan snabbt i sig utan att den löste ut.
Men lite jordnötssmör funkade bättre.
1,5 m lodrät stolpe var inga problem. Nu sitter det ett plastlock på stolpen som hindrar ev klättrare.
Fällans inbyggda bete slickade råttan snabbt i sig utan att den löste ut.
Men lite jordnötssmör funkade bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter 3 veckor hittar jag 2 st djupfrysta i varsina fällor. De övriga fällorna är tomma ! Verkar, som om det minskat i antal !
Jag trodde också att de minskat men idag tog jag 4 st i ett urval av 5 fällor i mitt förråd vid stugan 
Dock 2 veckor sedan jag kollade senast, men det kanske är nu, som russinen börjar sprida sina oemotståndliga dofter.
Dock 2 veckor sedan jag kollade senast, men det kanske är nu, som russinen börjar sprida sina oemotståndliga dofter.