Hej,

Min gräsmatta har sett ut som på bilderna varje vår under minst 10 år. Det är inte bara att det syns jord utan det är som gropar i hela gräsmatta och den blir väldigt ojämn. Det tar tid innan den börja växa och gro, känns nästa som nystart varje vår. Har haft problem med myror som jag bekämpade hela föregående sommar.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Mina grannar verkar ej ha samma problem.
//Håkan

• Ojämn och gropig gräsmatta med synlig jord och sparsamt gräs, ser torr och sliten ut, potentiellt påverkad av myror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med kala jordfläckar och gropiga områden, delvis grön men mestadels brun och sliten, med antydan till myraktivitet.
    Skapa konto
  • Ojämt gräsmatta med synlig jord och gropighet, fläckvis grönska och brunaktiga torkade partier, tecken på tidigare myrinvasion.
    Skapa konto
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Sannolikt fåglar som hackar sönder din gräsmatta. Det letar efter trädgårdsborrar, ollonborrar, pingborrar små tjocka larver som finns i jorden tidig vår innan de blir skalbaggar senare i vår. En delikatess för skator, kråkor, kajor och andra hungriga flygare,

https://illvet.se/djur/insekter/tradgardsborrar

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Tror också på fåglar, ser med glädje på när koltrastarna letar i gräsmattan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kör nematoder så dör fåglarnas mat. Finns mycket andra gifter också som funkar men börja med nematoder det gjorde susen hos mig

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Andreas Johansson 1981 och 10 till
  • Laddar…
R
Tycker det ser ut lite som vildsvin varit i farten

• Haha
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Ett väldigt litet och försiktigt vildsvin i såna fall

• Gilla
  • Haha
Festlund och 22 till
  • Laddar…
Japp, eller så här en dag i december när de bara passerat.
En jordig mark i skogen med upptrampade hålor bland träd, troligen orsakade av djur, en dag i december.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
galento och 9 till
  • Laddar…
Fick besök i september av vildsvin. Otroligt lätt att återställa, bara att vika tillbaka gräsflikarna.
Skadad gräsmatta efter vildsvinsbesök, med lösa gräsflikar och jord nära en häck.
Skapa konto

• Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
jag tror det är ett myrpigsvin. De borde vara små...

• Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
S Samuhase skrev:
Hej,

Min gräsmatta har sett ut som på bilderna varje vår under minst 10 år. Det är inte bara att det syns jord utan det är som gropar i hela gräsmatta och den blir väldigt ojämn. Det tar tid innan den börja växa och gro, känns nästa som nystart varje vår. Har haft problem med myror som jag bekämpade hela föregående sommar.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Mina grannar verkar ej ha samma problem.
//Håkan
Vi har samma, men för oss är det flocken med dovhjortar som trampar sönder trädgården!

A Abies koreana skrev:
Sannolikt fåglar som hackar sönder din gräsmatta. Det letar efter trädgårdsborrar, ollonborrar, pingborrar små tjocka larver som finns i jorden tidig vår innan de blir skalbaggar senare i vår. En delikatess för skator, kråkor, kajor och andra hungriga flygare,

[länk]
Tack för svar! Jag har läst på och jag tror att du har helt rätt, alt verkar stämma med det jag läser, tyvärr.

• Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:

[länk]
A AndersS skrev:
Tror också på fåglar, ser med glädje på när koltrastarna letar i gräsmattan.
Det är väll trevligt med fåglar men inte när min gräsmatta bara är 10 kvm, blir inte mycket kvar då…

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
Gräsmatta med jord uppgrävd i ojämna mönster, omgivet av träd i bakgrunden.
Skapa konto

Vad tror ni om vår gräsmatta då?
Lite för mycket för att vara fåglar och för lite för vildsvin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.