20 426 läst ·
34 svar
20k läst
34 svar
Möss åt upp isoleringen. Kan det vara dolt fel?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tja, jag har en sån försäkring från Anticimex/Svensk Fastighetsförmedling, och enligt info vid köpet, och deras hemsida (https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat-vid-kop/) är det jag som köpare som betalar självrisken ..useless skrev:
Om man ser kostnad (Både i tid och pengar) i förhållande till vad det kostar dig att åtgärda så tycker du det är värt att tjafsa om? Hur hade du själv reagerat om det var omvänt? Hade du betalat en krona till nya husägaren eller sagt till honom att ni ses i rätten?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Fick lite kvällstidningskänsla av trådrubriken. ”Oväntade händelsen – kan vara dolt fel!” Fast mer, kan det vara dolt fel? då.
Nej, blir hur som helst mitt svar, vare sig det är i påståendeform eller frågeform.
Nej, blir hur som helst mitt svar, vare sig det är i påståendeform eller frågeform.
Jo, det blev kanske lite dramatiskt skrivet. Men detta är ju juridikdelen av forumet och jag hade en genuin undran. Dolt fel brukar ju vara om det finns fel man inne normalt kan upptäcka.Nötegårdsgubben skrev:
Just skador orsakade av gnagare är undantagna i de flesta försäkringar, men det borde väl inte påverka sakfrågan?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har svårt att se möss som ett dolt fel. Därmed så borde eventuella följd fel inte klassas som dolda.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag har faktiskt inte läst hela avtalet, men jag antar att det vore rimligt att det finns någon del om att man inte får ställa "dolda fel"-krav mot säljaren .. Annars kan man ju i teorin välja om man vill använda försäkringen, eller stämma säljaren ..B Byggdjuret skrev:
Ett alternativ är ju att använda försäkringen och stämma säljaren på självrisken kanske?
EDIT: Såhär står det i det finstilta;
Svensk Fastighetsförm.... skrev:3.1.1 Om köparen riktar krav direkt mot säljaren utan att begära ersättning från försäkringen gäller försäkringen för säljaren enligt följande: Försäkringen gäller för krav från köparen som grundas på fel i byggnad i enlighet med Jordabalken 4 kap.19 § jordabalken. Med fel menas avvikelser i byggnaden från vad köparen hade kunnat förutsätta utan särskilda utfästelser eller avtal från säljarens sida om byggnadens standard (s.k. dolda fel). Säljaren ska anmäla till Anticimex att köparen har riktat sådant anspråk mot säljaren. Om köparen riktar krav mot säljaren åtar sig Anticimex att: – utreda och bedöma om det finns ett felansvar för säljaren, – förhandla med köparen, – föra säljarens talan vid domstol eller vid skiljedomsförfarande och betala för de kostnader som uppstår till följd av denna process, förutsatt att inte kostnaderna kan ersättas av annan, – ersätta köparen med vad säljaren är skyldig att betala till köparen på grund av det fel som omfattas av försäkringen, Maximalt ersättningsbelopp framgår av p 1.7, och – om köpet hävs, ersätta kostnaderna för att reparera det fel byggnaden som ligger till grund för hävningen. Ersättning lämnas i enlighet med villkorspunkt 4.3, 4.5–4.9.
Finns det ingen skadedjursförsäkring som du kan använda istället. Det känns mer direkt på sakfrågan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Försäkringen finns för säljarens skull. Det är mycket möjligt att det finns en självrisk för säljaren. Men som köpare så spelar inte försäkringen någon roll. Min motpart är säljaren det finns ingen självrisk för min del om jag skulle vinna helt. För då får säljaren stå för rubbet.Dan_Johansson skrev:
Jag har faktiskt inte läst hela avtalet, men jag antar att det vore rimligt att det finns någon del om att man inte får ställa "dolda fel"-krav mot säljaren .. Annars kan man ju i teorin välja om man vill använda försäkringen, eller stämma säljaren ..
Ett alternativ är ju att använda försäkringen och stämma säljaren på självrisken kanske?
EDIT: Såhär står det i det finstilta;