Byggahus.se
Beställde igår Mosquito Magnet Excecutive från Kanada via eBay och om jag räknar med skräckscenariot vad gäller tullsatser och konstiga avgifter så är det ändå drygt 5500 kr billigare än att handla från den billigaste svenska återförsäljaren.

Trafo blir det ändå. Det är billigare att köpa en 230V-110V trafo än att skaffa laddaren som reservdel i Sverige. Classe tar 179 kr för trafon och generalagenten vill ha 472 plus frakt för en svensk laddare.

Får återrapportera om mina erfarenheter att importera maskinen från ett land utanför EU när den väl dyker upp. Misstänker att det kan ta sin tid. :)

Från kontot har det än så länge bara dragits 4921 SEK (700 USD) och det inkluderar frakt till Sverige. Räknar man högt och lägger på 20 % tull, 300 i klareringsavgifter och 25 % moms så blir det en beräknad totalkostnad på ca 7750 SEK. Billigaste i Sverige inklusive frakt ligger enligt Pricerunner på 13279 SEK.

Måste säga att det var imponerande snabb frakt med tanke på det låga priset. Visserligen tog det tio dagar från att säljaren skickade fraktinfo till FedEx, men sedan tog det endast fyra dagar till att FedEx svängde in på uppfarten. Återkommer så snart jag har haft chans att testa den.

Måste säga att det var imponerande snabb frakt med tanke på det låga priset. Visserligen tog det tio dagar från att säljaren skickade fraktinfo till FedEx, men sedan tog det endast fyra dagar till att FedEx svängde in på uppfarten. Återkommer så snart jag har haft chans att testa den.
Ja det var ju snabba ryck.

Nu har jag hunnit montera pjäsen och sett över vad man behöver komplettera med om man importerar en maskin från Kanada eller USA. Till att börja med så klarar laddaren av 110-240V 50/60Hz så någon transformator ska inte behövas. Antingen monterar man en stickkontakt eller skaffar en omvänd reseadapter för 69 spänn.

För gasolen behöver man en adapter så det ska jag jaga rätt på. Har sett priser från ca 160 spänn. Ska försöka i det längsta att inte handla via den svenska generalagentens nät då jag anser att de har helt otroliga påslag. Har svårt att tro att generalagentens importpriser är högre än vad jag betalar genom att handla på eBay.

Nu väntar jag bara på den sista moms- och tullfakturan för att kunna se vad det hela landar på.

Efter att jag luskade runt lite hur precisa regulatorer är så klippte jag av originalregulatorn på 27,4 mbar och satte på en svensk 30 mbar regulator. Det kniviga var dock att den fast monterade gasolslangen på Mosquito Magnet är på 6 mm och jag lyckades inte hitta en regulator med 6 mm slanganslutning. Fick hjälp av GGM i Göteborg som tillverkade en övergång i mässing.

Europeiska adaptrar har jag förstått är hyfsat lätta att köpa. Amerikanska verkade dock vara värre, även om GGM brukar ha i lager. Nu var det dock några veckors leveranstid och jag ville få igång maskinen. Har haft igång min maskin i 18 dagar nu och det märks tydlig skillnad. Brutalt mycket mindre svidknott. :)

Som alternativ kan man annars betala några tior i månaden för en väldigt mycket miljövänligare lösning. Tyvärr annonseras ju gör-det-själv alternativen inte ut så därför hittar inte vi konsumenter dem lika lätt.

Skär av och vänd på toppen av en PET-flaska (vanlig 1,5 eller 2 liters läskeblask) så att det blir en tratt ner och svårt för myggen att hitta ut. Häll i 2dl vatten, 50g socker och lite jäst. Byt ut innehållet varannan vecka eller så. Undvik att ställa dem i direkt solsken. Anpassa antalet flaskor till hur mycket problem du har. Jag har själv 4 st men myggen har generellt vart få i området så jag vet inte riktigt hur mycket det hjälpt.

Källa: http://blog.elektronikinorden.nu/2011/06/09/myggol-och-27-ml-per-mil/