Funderar på att köpa en redan nu så jag är förberedd inför sommarens plåga. Hade Julas variant förra sommaren och den funkade inte alls bra så den reklamerades.

Velar mellan Magnet Independence och Magnet Patriot. Ca. 4000kr i skillnad mellan dem. Bryr mig inte nämnvärt eller åtminstone tycker jag det inte är värt 4000kr att slippa elsladden. I övrigt kan jag inte se några skillnader i specifikationerna angående täckningsområde och huruvida den dyrare har bättre och mer hållbara delar i sig så jag undrar om nån här har någon info angående detta?

Jag tycker att i första hand bör myggen ätas av fåglar och fladdermöss. Jag skulle tro att en fladdermushona med ungar eliminerar ett konkurrenskraftigt antal myggor och hon kräver inte mer än ett ställe att bo på.

vedit skrev:
Jag tycker att i första hand bör myggen ätas av fåglar och fladdermöss. Jag skulle tro att en fladdermushona med ungar eliminerar ett konkurrenskraftigt antal myggor och hon kräver inte mer än ett ställe att bo på.
Eller med andra ord, bygg några fladdermusholkar.

jasså fladdermöss, säljer jula dom?, eller dom kanske finns på Ebay.

• Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
Holkarna bygger man enkelt själv. Och så är det väldigt spännande att gå ut med barnen i mörkret och följa jakten och särskilt om man har en apparat som omvandlar ultraljud till hörbara området.
Att mixtra i ekosystemet brukar straffa sig. Om man först utrotar myggen så att myggätarna också försvinner. Vad händer då när man inte kör sin maskin längre?

Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Det är ju ett bättre alternativ att använda moskito än att hälla ut diesel i varje pöl runt huset.
om man lyckades få en fladdermus att bosätta sig här bland dvärgbjörkarna så kan jag hålla med dig om att det vore intressant..=), det är ju faktiskt så att många ställen i sverige har så extremt med mygg att det knappt går att vara ute, för många har denna apparat blivit ett måste om man vill kunna vara ute på kvällarna, om man nu misstänker att denna apparat manipulerar ekosystemet till den grad att alla mygg försvinner.....
om man räknar på området som samtliga moskito täcker i hela sverige så är det i storleksordningen kanske alla mygg som finns på 1kv kilometer uppe i järemää, knappast änns det..=)
den liknelsen kan man nog ha.=)
jag tror inte man behöver oro sig för moskiton, det finns långt mycke värre saker att oroa sig över om man känner för det.

• Gilla
Undraren
  • Laddar…
Skrev fel ovan. Hade Rustas variant förra året! Om nån mod ser detta får ni gärna editera mitt tidigare inlägg. Hittar ingen editknapp.

Tror inte vi behöver vara så oroliga över att paja ekosystemet. Myggen får helt enkelt bosätta sig utanför min trädgård där det finns utmärkta blötområden :)

• Gilla
Eavuy
  • Laddar…
Tänk även på driftkostnaden och inte bara inköpet, den är rätt hög. Du får räkna med tre P11 för en lång säsong + ett antal tabletter som är rätt dyra i Sverige. Hittade dock några på E-bay som verkar fungera lika bra...

vedit skrev:
Om man först utrotar myggen så att myggätarna också försvinner. Vad händer då när man inte kör sin maskin längre?
Då kommer myggen och myggätarna tillbaka.

De här futtiga kvadratmetrarna som en Defender täcker är knappast att klassa som "ett ekosystem".

MUSS skrev:
Tänk även på driftkostnaden och inte bara inköpet, den är rätt hög. Du får räkna med tre P11 för en lång säsong + ett antal tabletter som är rätt dyra i Sverige. Hittade dock några på E-bay som verkar fungera lika bra...
Japp kostar ca. 20kr per dag när den är igång plus avskrivning. Sätter man det i relation till nåt annat tex. en utekväll så känns det till och med billigt för en hel sommars kostnad kontra en utekväll ;)

Danne_83 skrev:
Japp kostar ca. 20kr per dag när den är igång plus avskrivning. Sätter man det i relation till nåt annat tex. en utekväll så känns det till och med billigt för en hel sommars kostnad kontra en utekväll ;)
Det beror ju lite på vars man bor. På min ort som är relativt liten räcker 20kr/dygn ungefär till gasolen. Sedan tillkommer ström, tabletter och eventuella rengörings patroner.

Men som sagt, här kostar också en P11 nästan 600kr att fylla.

Jag körde som sagt med MM från första augusti och sommaren ut förra året för att få bukt med svidknotten. Alla våra fladdermöss och svalor till trots så gick det knappt att vara ute efter kl två på dagen utan att bli galen.

Knott och mygg rör sig inte längre sträckor utan uppehåller sig hela tiden inom samma område. Det är därför som MM fungerar då den reducerar populationen inom en radie av 35 meter (i bästa fall). Våra fladdermöss hade inga problem att hitta mat trots vår MM och vi kunde vara ute i trädgården igen.

Det går åt en del gasol och jag köper för 25 kr/kg, men det är det helt klart värt för att kunna vara ute i sin trädgård.

MUSS skrev:
Men som sagt, här kostar också en P11 nästan 600kr att fylla.
Dyrt :( Synd att du inte har rusta i närheten. Fyllde förra sommaren för knappt 350kr per flaska om jag inte minns fel.

Danne_83 skrev:
Dyrt :( Synd att du inte har rusta i närheten. Fyllde förra sommaren för knappt 350kr per flaska om jag inte minns fel.
Jag fyller på XL-bygg kostar med 350kr, 600 låter väldigt dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.