MUSS skrev:
Eftersom ingen postat får jag svara mig själv :)

Fick gå tillbaka med myggfångaren till återförsäljaren, de sa att tändstiftet ofta är problemet så de bytte ut den, tog ca 5 minuter och jag fick gå hem och testa igen. Hjälpte dock föga och nu är den inskickad på reparation, jag hade själv isär den delvis för att se om jag kunde lokalisera något fel.

Då ser jag att kretskortet är helt oskyddat inne i myggfångaren, allt smuts och torkade insexter som fastnar i filtret som sitter i sidan går ju via kretskortet också i stort sett. Helt vansinnigt och jag är nöjd om den fungerar garantitiden ut med tanke på vad jag sett.
Hej (QUOTE=MUSS

Jag har samma maskin,,,, og samma problem, när vi startade upp för 14 dagar sen var det problemlöst,häromdagen när vi skulle byta gastub, det var nu att vi fick samma problem som dej,,,,, maskinen startade,,, men efter ca 15 min så började den blinka hastigt och efter ytterliga nån minut så la den av!, jaha vad gör man nu? plockade den isär rensade och rengjorde efter konstens alla regler,, gjorde samma upptäckt som du hela innanmätet var full av knott och klibbigt elände,,, gick knapp att blåsa den ren med tryckluft,,, frågan är! vad händer?
Det hastiga blinkandet indikera väl gasslut! eller ?? kan det vara så att automatiken luras att tro att gasen är slut?? anledningen till att jag dra den slutsats är att filtret eller nätet om du vill, inte är tillräckligt fint för dom svenska knotten, resultatet av detta fenomen är att hela maskinen fylls med det som nätet skulle fånga upp,,,, och orsaken till driftsavbrottet är att det känsliga kretskortet fylls med smörja,,,,, det är min teori,,, hur mycket substans det finns i detta, vet jag inte. Kan tilläggas att vi ännu inte har fått eländet igång.

Om du har kommit på orsaken till driftsavbrottet vore jag tacksam om du hör av dej igen.

mvh/FH

Jag läste när jag drog igång maskinen förra året att det var väldigt viktigt att man öppnade gaskranen försiktigt för annars var det någonting i maskinen som blockerade gasflödet och hindrar start.

Jag lägger in en länk till ett dokument där jag klippt in lite olika felsökningstips mm om myggfångare :D

Redigerat:
Nu när jag funderat en stund så klarnade det lite....
Det sitter en slangbrottsventil i regulatorn så om man öppnar lite för snabbt så blir det ett tillfälligt stort flöde som slår till slangbrottsventilen i regulatorn vilket innebär att det inte kommer fram gas till maskinen. Enda sättet som jag ser att släppa på den är att stänga kranen igen och lätta på kopplingen så trycket försvinner och ventilen kan öppna igen.

Så smyg upp kranen på tuben :)

MUSS skrev:

Fick gå tillbaka med myggfångaren till återförsäljaren, de sa att tändstiftet ofta är problemet så de bytte ut den, tog ca 5 minuter och jag fick gå hem och testa igen. Hjälpte dock föga och nu är den inskickad på reparation, jag hade själv isär den delvis för att se om jag kunde lokalisera något fel.

Då ser jag att kretskortet är helt oskyddat inne i myggfångaren, allt smuts och torkade insexter som fastnar i filtret som sitter i sidan går ju via kretskortet också i stort sett. Helt vansinnigt och jag är nöjd om den fungerar garantitiden ut med tanke på vad jag sett.
Kanske får tänka efter en extra gång innan man handlar.
Har du någon bild på kretskortet? Finns den någon möjlighet att själv montera dit något sorts skydd?
Läste även att den inte får förvaras i minusgrader. Vad är det i maskinen som inte tål kyla? Har ont om tempererade förvaringsutrymmen.

Hej!
Har läst igenom manualen från alla håll,,,, vet inte vad som är frostkänsligt.min vinterförvares vid min +6
När det gäller blockeringen av säkerhetsspärren i regulatorn vid för snabbt öppnande, så är frågan hur återställer man regulatorn? jag tror inte att det är så enkelt som att släppa trycket vid att skruva bort regulatorn, efter som jag har gjort det ett antal gånger och sen startat om igen utan resultat, maskinen har ändå stannat efter ca 14-15 min efter att blinkandet ökar i hastighet några min innan den lägger av.
Kan det vara så att det krävs någon mekanisk åtgärd för att återställa regulatorn? nån som vet?

Att fråga återförsäljaren är inte meningsfullt,,,, dom vet inte ett skit, dom vill bara kränga prylar,,, servicen och kunskapen om det de säljer ger dom i princip fullständig fan i.
Generalagenten hänvisar till den amerikanska tillverkarens hemsida,,,nu är min engelska ganska så begränsat, så jag har i princip inget utbyte av informationen.
Det vore klädsamt om generalagenten fixade en fullständig översättning av manualen till svenska.

Gnor skrev:
Någon som hunnit prova Rustas lite "billigare" gasoldrivna myggfångare?
[länk]
Nej, men jag googlade lite på den, och det räckte för att inse att det bara är skräp.

Samma fel som imported_cilla och MUSS... Någon av er som fått nån lösning på problemet?

É
Lidl har en solcellsmyggfälla för 149kr!

Vad tror ni om denna? Man kan ju gissa att det är skit, men kan det inte duga att ställa den en bit från där man sitter och äter på kvällen? Inte att utrota myggorna på tomten utan bara hålla dem borta lokalt där man sitter.

Är ju så billigt att man bara borde köpa och testa...

Länk:
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_22701.htm

Min är fortfarande på reparation. Blir tre veckor på fredag tror jag, grymt irriterande för det är ju NU jag behöver en. Återkommer när jag hör något.

Har bytt tändstift på den och felet kvarstår. Ska lämna in den till Granngården nu i veckan.

MUSS skrev:

Drabbades av exakt det du beskriver och är precis på väg att byta tändstift. Har en Patriot som startar upp men lägger av efter ca 10-20 minuter och röd lampa som blinkar intensivt. Har också (på uppmaning av granngården) tagit av kåpan och det ser hemskt ut innanför. Fullt med mygg- och knottlik. Öppet kretskort. Ska prova nytt tändstift annars lämnar jag in den. Inte någonstans stod att läsa att man som användare kunde gå in i apparaten och rengöra eller ens skruva bort kåpan och byta tändstift (inköpt i juni förra året och 2 veckor efter garantin händer detta driftstopp).
Jag informerar vidare om den startar eller inte efter tändstiftbytet.

Drabbades av exakt det du beskriver och är precis på väg att byta tändstift. Har en Patriot som startar upp men lägger av efter ca 10-20 minuter och röd lampa som blinkar intensivt. Har också (på uppmaning av granngården) tagit av kåpan och det ser hemskt ut innanför. Fullt med mygg- och knottlik. Öppet kretskort. Ska prova nytt tändstift annars lämnar jag in den. Inte någonstans stod att läsa att man som användare kunde gå in i apparaten och rengöra eller ens skruva bort kåpan och byta tändstift (inköpt i juni förra året och 2 veckor efter garantin händer detta driftstopp).

Hittade en intressant instruktionsfilm för hur man bygger en myggfälla. Vet inte om den fungerar, men i princip gratis iaf. Kanske rent av fungerar ypperligt på getingar och annat otyg :D

http://www.youtube.com/watch?v=FiQWgiFh7Io

polme skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut vid kretskortet?
Kan man själv kapsla in det på något sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.