14 440 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Mördarsniglar, hur aktivera tröga grannar?
Vad är det för bild? Och med man antar jag att du menar dig själv, eller talar du kollektivt för forumet?Nissens skrev:
Bilden jag tror jag förmedlar; Jag försöker äta en stor del vegetariskt, dödar inte djur för egen del. Vad resten av min familj och katt gör kan du inte klandra mig för. Jag äter kött, men försöker välja så ”bra” det går och äter inte kyckling alls eftersom jag inte tror jag kan få tag på ”fair” kyckling.
Vår katt började som innekatt (vilket jag tycker är bättre) men med det blev han usel jägare, dessutom är han aldrig ute i skymning, grynig eller natt vilket minskar ev fångst.
Jag tycker inte om att döda sniglar. Eller andra djur. Men jag accepterar att andra gör det inom lagens råmärken. Dock ogillar jag de länder/kulturer där djuren plågas. Eller djurplågeri här i Sverige också.
Om du har något att säga mer om MIG får du göra det, men för i hte , sluta fantisera, gissa och skarva.
Ger du sniglar glykol då? Det är ju din paradgren. För nu handlar tråden om sniglar, inte katter eller fåglar.
Sett några dokumentärer om Bayer. De har en stor del i ”bidöden” som minskar antalet pollinerare Så jag försöker undvika dem. Men ibland har man inte så stort val, vi har tex fått myrinvasiton inomhus och då är något medel det enda jag förstått fungerar.H Harmagedon skrev:
Hmmmm. Andra sättet att se på det är att även om man lyckas död 99,75% ett år, är de lika många igen nästa år...Pjosk75 skrev:
Invasiv är inget den spanska skogssiglen är klassad som. Så det bästa sättet är att döda sniglarna innan de blir könsmogna och kan lägga ägg. Som kan vara upp till 400 för en individ.
Det finns säkert någon som kan räkna ut hur många vuxna individer som måste dödas för att hålla populationen på en jämn nivå. Men för varje du dödar innan de lägger ägg slipper du upp mot 400 nya åtminstone.
[länk]
Är bara att skratta och skaka på huvudet åt ett sånt inlägg. Vi är många som i flera olika trådar tagit fram äldre inlägg från nissens som talar sitt tydliga språk om vad han egentligen tycker. Blir inte mycket tydligare än dessa inläggJ JohanLun skrev:
Jag hör dig men förstår inte? Det är en art som inte hör hemma här, den är tydligen skadlig mot våra klassiska trevliga sniglar och smakar så illa att den i princip är oätlig för andra djur… Jag är en obotlig djurvän och tycker att jag gör en god gärning om jag rensar ut mördarsniglarna. Svarta sniglar och alla ”skal-sniglar låter jag vara eller flyttar in på nån buske om dom sniglar sig fram på nåt olämpligt ställe.Freddan_ skrev:
Orkar inte läsa alla inlägg så vet inte om någon nämnt det, men gödsla gräsmattan med järnsulfat.TorpAnders skrev:
Alltså det börjar kännas tröstlöst..
I vårt lantliga grannskap så är det inga andra människor som bekämpar mördarsniglarna, de väller fram men när man snackar med folk så säger de nä vad vi har väl inte så många jag har inte sett några.
Det kan tilläggas att nästan inga andra odlar så aktivt som vi gör så de har ju inget att förlora mer än att halka och slå sig möjligen vad vet jag?
En jäkla massa hundägare finns det som ständigt är ute och rastar men de hoppar heller över en snigel än trampar ihjäl den.
Jag har importerat järnpiller från Tyskland genom åren för en förmögenhet men nu börjar det känna surt, särskilt efter alla galna prishöjningar, vi lägger ner både tid och pengar på detta som andra indirekt rider gratis på.
Är vi ensamma om denna situation, hur har ni det som bor lantligt med stora ytor?
Och när kommer det ett medel som en gång för alla utplånar detta förbannade otyg, vart står forskningen idag?
Har inte en enda snigel medans andra grannar har en hel del
Om det är ett alternativ för dig så är myskankor duktiga på att äta dem. Vi hade aldrig några på tomten under tiden vi hade sådana. Dock hade ska grannar fullt med dem.TorpAnders skrev:
Alltså det börjar kännas tröstlöst..
I vårt lantliga grannskap så är det inga andra människor som bekämpar mördarsniglarna, de väller fram men när man snackar med folk så säger de nä vad vi har väl inte så många jag har inte sett några.
Det kan tilläggas att nästan inga andra odlar så aktivt som vi gör så de har ju inget att förlora mer än att halka och slå sig möjligen vad vet jag?
En jäkla massa hundägare finns det som ständigt är ute och rastar men de hoppar heller över en snigel än trampar ihjäl den.
Jag har importerat järnpiller från Tyskland genom åren för en förmögenhet men nu börjar det känna surt, särskilt efter alla galna prishöjningar, vi lägger ner både tid och pengar på detta som andra indirekt rider gratis på.
Är vi ensamma om denna situation, hur har ni det som bor lantligt med stora ytor?
Och när kommer det ett medel som en gång för alla utplånar detta förbannade otyg, vart står forskningen idag?
Samma här. Jag vill helst slippa döda djur.J JohanLun skrev:Min fru går runt och jagar mördarsniglar. Jag är varken road av det, eller tycker det är kul att döda djur. Så jag skiter i dom. Myggor dödar jag, bromsar också, flugor som inte vill flyga ut om man öppnar fönstret likaså. De som bits eller kryper inomhus på maten jag ska äta vill jag bli av med. Men alla andra tycker jag kan få leva. Vill man slippa dem i odlingar så är det väl bättre att skydda odlingarna? Jag tror inte de frodas på en välklippt gräsmatta eller en grusgång, så jag tänker att det är de som odlar sallad mm som borde vara de som "jagar" sniglarna. Eller än hellre, se till att inte utfodra dem.
Med det sagt har vi inte jättemycket sniglar. De med skal jag ser flyttar jag in i vegetationen - de är rätt få, leopardsniglarna lika så. Jag har inte uppfattat att de varken är invasiva eller skadliga. Tycker de är rätt vackra.
De svarta rackarna undviker jag att kliva på, om min fru eller nån annan vill döda dem eller en fågal vill äta dem så får de gärna göra så.
Många här är skitarga även på rådjuren. Tycker de är rätt fina. Sprutar blommor med trico-garden, ställer kompostgaller när de knoppar, då verkar de inte bli uppätna. Enklare än att gå runt och vara arg på djuren. Det bästa bör vara att få de djur man inte gillar att hållas nånannanstans, än att vilja utrota dem... Men givetvis trist om alla rosor, tulpaner och penseer blir uppkäkade nästan innan man hunnit se dem.
Sedan så har jag insett att slaget redan är förlorat. Det har varit år där både min fru och grannarna startat krig mot sniglarna, och, visst, det är lite färre, men man blir inte av med dem och de kommer fort tillbaka.
Vad gör det om vi plockar några hundra eller tusen sniglar på våra tomter, när det är gigantiska ängar och dungar och liknande där de stortrivs runtikring? Ibland är det bättre att fokusera på de fighter man kan vinna.
Mesurol är ett växtskyddsmedel som används mot sniglar. Det är förbjudet att använda i Sverige sen 2013-03-30.J JohanLun skrev:
Se Kemikalieinspektionens websida om mesurol.
Man bör se till att husdjur (katter och hundar, antar jag) inte kommer åt det.
Vespo fungerar annars bra mot myror. Jag har utrotat ett myrbo med Vespo som byggdes på ett olämpligt ställe av myror som högst troligen utgick från vår stora myrstack på tomten. Den myrstacken finns kvar och jag tänker inte bekämpa den så länge den håller sig där den är.
Vespos aktiva beståndsdel är pyretriner som är mycket giftiga för katter. Fästingmedel innehållande pytetriner för hundar har ett antal gånger getts till katter vilket har orsakat svår sjukdom eller död.
Vespo får inte säljas efter 2025-08-01, och blir förbjudet att använda efter 2026-02-02 så det är nog bäst att hamstra lite om man har myrproblem.
Redigerat:
Här på vischan kryper sniglarna fram och vill gärna korsa vägar när det har regnat. Jag brukar hjälpa dem på traven och bär dem till den vägkant de ser ut att vara på väg mot. Det gäller snäckor, förstås.F fsn skrev:Jag hör dig men förstår inte? Det är en art som inte hör hemma här, den är tydligen skadlig mot våra klassiska trevliga sniglar och smakar så illa att den i princip är oätlig för andra djur… Jag är en obotlig djurvän och tycker att jag gör en god gärning om jag rensar ut mördarsniglarna. Svarta sniglar och alla ”skal-sniglar låter jag vara eller flyttar in på nån buske om dom sniglar sig fram på nåt olämpligt ställe.
Snäckorna är nästan lika många som mördarsniglarna här, vilket är tråkigt eftersom det är mycket lätt att råka trampa på de när man går någonstans utanför vägarna (viket är oftare än man går på vägarna). När de kryper fram på vägarna är det mycket lättare att undvika att trampa på dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden