Ska flytta in på onsdag i en lägenhet jag har köpt. HSB.

Enligt gamla ägaren är det blipp till huvudentrén med kod.

Kommer hennes kod avinstalleras samma dag vi skriver papperna på onsdag?

Och hur kommer jag in när jag har fått nycklarna och blipp men ingen igen kod.

Skulle kontakta huvud kontoret för att kolla detta men de har semester två veckor till.

Ossian K Olsson
Antingen så är det så att det är samma kod för alla i huset eller så kommer föreningen kontakta dig vid överlämnandet. När man köper en lägenhet brukar man ha en besiktning på överlämnandedagen där föreningen är med.

Olika kod. Och när mäklaren frågade om koden för någon månad sedan så svara gamla ägaren typ. Det är min kod och den är privat och den har jag över allt. Så det lät inte så den lämnas över till mig

Ossian K Olsson
J jonaslatt skrev:
Olika kod. Och när mäklaren frågade om koden för någon månad sedan så svara gamla ägaren typ. Det är min kod och den är privat och den har jag över allt. Så det lät inte så den lämnas över till mig
Då tycker jag att du ska kontakta föreningen!

Räkna med att föreningen är långsam. Men kontraktet gäller. Kolla vad det står om tillträde där.

Det borde vara styrelsen för Bostadsrättsföreningen som du ska fråga. Antingen sköter de allt sådant själva eller så är det företaget som installerade systemet som sköter om koder och nya brickor.

Det där med att styrelsen är med på överlämningar lär bero på föreningen. Enligt förförra styrelsen där jag bor skedde inga fysiska möten alls mellan köpare och bostadsrättsföreningen utan allt sköttes digitalt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Då tycker jag att du ska kontakta föreningen!
Föreningen har semester två veckor till.

Tveksamt att hela styrelsen i bostadsrättsföreningen har semester. Men du får väl ringa runt till varje styrelseledamot tills du får svar. Telefonnumren kan stå på anslagstavlan innanför porten eller på deras hemsida.
Alternativt ringa till den region som den aktuella föreningen tillhör och fråga hur du ska få tillträde till din lägenhet utan att ha en kod.

Redigerat:
RoTe
Hur tar man sig in vid ett strömavbrott? Jag kan ta mig in med fysisk nyckel, sån i metall med "tänder" ni vet... Med blipp utan kod eller genom att ringa mig själv på porttelefonen. Dock inte HSB ska tilläggas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle tro att de flesta system har en batteribackup som räcker några timmar.
Nyckelhusen finns kvar hos oss som går att öppna med samma nyckel som till de inre dörrarna. Men inget underhåll sker av dem tror jag så de lär tas bort eller bytas till låshus som enbart passar en huvudnyckel.

RoTe
Okej så man räknar kallt med att det inte sker några längre strömavbrott...

Några timmar var nog en rejäl underdrift av mig, lär röra sig om dagar eller veckor för särskild hög förbrukning kan det knappast röra sig om.
Sen borde det gå att manuellt ändra så att låset är helt öppet ifall något bli fel på hela systemet eller kommunikationen mot servern med alla brickorns koder försvinner.

Borde inte mäklaren och förra ägaren ha ansvar att du faktiskt får tillträde på dagen för tillträde?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo som sagt. Om du inte får en kod som du kan komma in med på tillträdesdagen. Så har inte säljaren fullföljt sitt åtagande. Ett kontraktsbrott.

Enklast är ju om du tillfälligt får hennes kod. Och då får hon väl ändra den på alla andra ställen där hon använder den. Inte ditt problem.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Några timmar var nog en rejäl underdrift av mig, lär röra sig om dagar eller veckor för särskild hög förbrukning kan det knappast röra sig om.
Sen borde det gå att manuellt ändra så att låset är helt öppet ifall något bli fel på hela systemet eller kommunikationen mot servern med alla brickorns koder försvinner.
Sjukt lustigt sammanträffande, sent igår kväll när jag kom hem från jobbet kom jag inte in med taggen, den lyste varken grönt eller rött utan blinkade bara till, testade en annan dörr, samma sak, testade porttelefonen, gick inte att ringa mig själv, så jag gick in med nyckel som vi ju som tur är har möjlighet till. Det hade varit strömavbrott ganska nyligen och varför systemet inte fungerade vet jag ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.