14 232 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Mördarsniglar, hur aktivera tröga grannar?
Jag klipper alla jag hittar hemma på tomten men inte sjutton går jag runt och tar livet av alla jag ser i skogen.
Nu har jag lyckats få ner antalet så mkt och anpassat hur jag odlar så de är verkligen inget större problemet.
Varför importerar du järnsulfat från Tyskland? Det finns ju här?
Nu har jag lyckats få ner antalet så mkt och anpassat hur jag odlar så de är verkligen inget större problemet.
Varför importerar du järnsulfat från Tyskland? Det finns ju här?
Vi bor lantligt och har ett gäng odlingar; detta har vi gjort:TorpAnders skrev:
Alltså det börjar kännas tröstlöst..
I vårt lantliga grannskap så är det inga andra människor som bekämpar mördarsniglarna, de väller fram men när man snackar med folk så säger de nä vad vi har väl inte så många jag har inte sett några.
Det kan tilläggas att nästan inga andra odlar så aktivt som vi gör så de har ju inget att förlora mer än att halka och slå sig möjligen vad vet jag?
En jäkla massa hundägare finns det som ständigt är ute och rastar men de hoppar heller över en snigel än trampar ihjäl den.
Jag har importerat järnpiller från Tyskland genom åren för en förmögenhet men nu börjar det känna surt, särskilt efter alla galna prishöjningar, vi lägger ner både tid och pengar på detta som andra indirekt rider gratis på.
Är vi ensamma om denna situation, hur har ni det som bor lantligt med stora ytor?
Och när kommer det ett medel som en gång för alla utplånar detta förbannade otyg, vart står forskningen idag?
- Skaffat myskankor - de äter inte växterna till skillnad mot höns. De äter däremot sniglar, även om de inte hinner ta alla så ger de längre tid på våren innan det exploderar så de flesta växter hinner komma upp.
- Runt alla odlingar har vi kortklippt gräsmatta. Inga buskar eller annat som de kan gömma sig i.
- De växter som sniglarna gillar mest, t.ex. fruns dahlior, har vi i murartråg eller odlingsbänkar som står lite upphöjt på plankor som i sin tur vilar på stenar. Sniglarna gömmer sig på dagen men måste sedan krypa till det som de önskar äta, hur längre de måste krypa desta mer förskonat blir det.
- Varje kväll tar jag en liten runda på tomten med några grillspett, tar kanske 10-15 minuter. Speciellt viktigt när det är fuktigt ute. Då kan man ta dom på bar gärning på väg till maten.
Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig kan bli av med dom, därför är det bättre att fokusera på att göra det svårt för sniglarna.
Du har säkert rätt. Jag brukar bara köpa en kartong på handelsträdgården. Jag använder inte mkt så har aldrig tänkt på att det skulle vara dyrt.
Det går visst att bli av med mördarsniglar, det har vi, tack vare detta preparatet:Kvackatore skrev:
Vi bor lantligt och har ett gäng odlingar; detta har vi gjort:
- Skaffat myskankor - de äter inte växterna till skillnad mot höns. De äter däremot sniglar, även om de inte hinner ta alla så ger de längre tid på våren innan det exploderar så de flesta växter hinner komma upp.
- Runt alla odlingar har vi kortklippt gräsmatta. Inga buskar eller annat som de kan gömma sig i.
- De växter som sniglarna gillar mest, t.ex. fruns dahlior, har vi i murartråg eller odlingsbänkar som står lite upphöjt på plankor som i sin tur vilar på stenar. Sniglarna gömmer sig på dagen men måste sedan krypa till det som de önskar äta, hur längre de måste krypa desta mer förskonat blir det.
- Varje kväll tar jag en liten runda på tomten med några grillspett, tar kanske 10-15 minuter. Speciellt viktigt när det är fuktigt ute. Då kan man ta dom på bar gärning på väg till maten.
Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig kan bli av med dom, därför är det bättre att fokusera på att göra det svårt för sniglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte på ebay från Italien, de äter kornen, sen dör sniglarna.
Eftersom mördarsniglar är kannibaler, dör de även efter den måltiden.
Tyvärr så dödar det preparatet betydligt mer än mördarsniglar.
Tyvärr är det giftigt för fåglar och däggdjur också.
Nu har jag fotat trädgårdsnissens snigelstopp och dom kan inte komma runt eller få fäste på tyget.
Det ska vara en utliggare så tyget hänger i luften ca 5 cm . Fungerar enligt uppgift till 95 %.
Det ska vara en utliggare så tyget hänger i luften ca 5 cm . Fungerar enligt uppgift till 95 %.
Att gå på jakt är en sak men nog fan har alla en skyldighet att stampa ihjäl den slemmiga bajskorven om den korsar ens väg i trädgården.Freddan_ skrev: