Fairlane
I ett tidigare område hade en av de boende satg uppe när skylt i tomtgränsen "Bästa mördarsnigel, går är det redan fullt, sök dig någon annanstans". Kanske kan fungera, för att tvinga grannarna att göra något kommer knappast fungera.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bor man lantligt så kommer naturen att husera så många sniglar att det inte går att göra så mycket åt det ett snigelår.
Plåt med överhäng runt odlingarna verkar funka skapligt.

Editerat pga meningsuppbyggnad

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I ett tidigare område hade en av de boende satg uppe när skylt i tomtgränsen "Bästa mördarsnigel, går är det redan fullt, sök dig någon annanstans". Kanske kan fungera, för att tvinga grannarna att göra något kommer knappast fungera.
Tänkte något liknande: Den gamla skylten för FRI FART skulle kunna skrämma bort just sniglar? Även bromsar?

Gul rund skylt med numret 120 överstruket av tre diagonala svarta linjer, symboliserar fri fart eller hastighetsbegränsningens slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J
Min fru går runt och jagar mördarsniglar. Jag är varken road av det, eller tycker det är kul att döda djur. Så jag skiter i dom. Myggor dödar jag, bromsar också, flugor som inte vill flyga ut om man öppnar fönstret likaså. De som bits eller kryper inomhus på maten jag ska äta vill jag bli av med. Men alla andra tycker jag kan få leva. Vill man slippa dem i odlingar så är det väl bättre att skydda odlingarna? Jag tror inte de frodas på en välklippt gräsmatta eller en grusgång, så jag tänker att det är de som odlar sallad mm som borde vara de som "jagar" sniglarna. Eller än hellre, se till att inte utfodra dem.

Med det sagt har vi inte jättemycket sniglar. De med skal jag ser flyttar jag in i vegetationen - de är rätt få, leopardsniglarna lika så. Jag har inte uppfattat att de varken är invasiva eller skadliga. Tycker de är rätt vackra.

De svarta rackarna undviker jag att kliva på, om min fru eller nån annan vill döda dem eller en fågal vill äta dem så får de gärna göra så.

Många här är skitarga även på rådjuren. Tycker de är rätt fina. Sprutar blommor med trico-garden, ställer kompostgaller när de knoppar, då verkar de inte bli uppätna. Enklare än att gå runt och vara arg på djuren. Det bästa bör vara att få de djur man inte gillar att hållas nånannanstans, än att vilja utrota dem... Men givetvis trist om alla rosor, tulpaner och penseer blir uppkäkade nästan innan man hunnit se dem.

• Gilla
Troberg och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Skylt med texten: "Mördarsniglar hänvisas till grannen! Här är det FULLT.
Skapa konto

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Om man inte odlar själv behöver man ju inte bry sig så mycket. Jag hade absolut inte dödat några sniglar bara för att min granne har som hobby att odla. Det är ju dennes problem inte mitt.

• Gilla
Rooney och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag själv odlar en hel del och är trött på dessa mördarsniglar men jag kan ju knappast begära att grannarna ska bekämpa sniglar om de själva inte har problem med dem.
GAAAAAA fel forumdel men ändå. Hade fina dillplantor och moröttsplantor ca 5 cm höga och tänkte, nu sätter jag ut dom. 2 dagar senare var dom rothuggna ända ner, noll kvar. Var hos en trädgårdsnisse, såg då att han hade satt något tyg på pallkragarnas kant, frågade varför. Sniglarna får inget fäste på tyget, blev svaret. Ska åka förbi och fota, samt visa här hur det ser ut och vad för slags tyg det är.
För min del nu är att starta om på ruta 1 i år, med dill i större hink som står på alltanen och hoppas att det hinner bli något. Dill är bra att frysa in till vintern, när bara 3 små kvistar kostar nästan 20 - 25 kr vintertid.

• Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dill är bra att frysa in till vintern, när bara 3 små kvistar kostar nästan 20 - 25 kr vintertid.
Jag, fd odlare, är nöjd med de små kryddpaketen i butikens frysdisk - betydligt billigare. Dessutom skördade när de är som bäst.

• Gilla
  • Haha
Alti och 2 till
  • Laddar…
B
Jag är i samma läge, men jag är nog en av grannarna som inte bryr sig så mycket. Vare sig om maskrosor i gräsmattan eller mördarsniglar. Förväntar mig heller inte att grannarna ska maniskt bekämpa något, då de inte ens bryr sig om att de har parkslide på tomten.

Alla mina odlingar sker i upphöjda rabatter, hinkar eller liknande. Och de växterna där jag inte vill ha snigel så kör jag koppartejp på kanten till det upphöjda odlingsområdet.

Det går rätt snabbt att få bort alla sniglar innanför koppartejpen, och så blir det rätt underhållsfritt sen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Unikt namn
Röd skylt i gräs med texten "Självplock mördarsniglar öppet dagligen".
Skapa konto

Susanne har knäckt en lösning.

Alternativt sätter du upp en skylt där du erbjuder en slant per hink sniglar.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Skaffade ankor, har inga sniglar längre. Men massor av fantastiskt gödsel, rena knarket för växterna.

• Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Min fru går runt och jagar mördarsniglar. Jag är varken road av det, eller tycker det är kul att döda djur. Så jag skiter i dom. Myggor dödar jag, bromsar också, flugor som inte vill flyga ut om man öppnar fönstret likaså. De som bits eller kryper inomhus på maten jag ska äta vill jag bli av med. Men alla andra tycker jag kan få leva. Vill man slippa dem i odlingar så är det väl bättre att skydda odlingarna? Jag tror inte de frodas på en välklippt gräsmatta eller en grusgång, så jag tänker att det är de som odlar sallad mm som borde vara de som "jagar" sniglarna. Eller än hellre, se till att inte utfodra dem.

Med det sagt har vi inte jättemycket sniglar. De med skal jag ser flyttar jag in i vegetationen - de är rätt få, leopardsniglarna lika så. Jag har inte uppfattat att de varken är invasiva eller skadliga. Tycker de är rätt vackra.

De svarta rackarna undviker jag att kliva på, om min fru eller nån annan vill döda dem eller en fågal vill äta dem så får de gärna göra så.

Många här är skitarga även på rådjuren. Tycker de är rätt fina. Sprutar blommor med trico-garden, ställer kompostgaller när de knoppar, då verkar de inte bli uppätna. Enklare än att gå runt och vara arg på djuren. Det bästa bör vara att få de djur man inte gillar att hållas nånannanstans, än att vilja utrota dem... Men givetvis trist om alla rosor, tulpaner och penseer blir uppkäkade nästan innan man hunnit se dem.
Med tanke på vad du postat i andra trådar så har du väl betydligt mer dödade djur på ditt samvete?

J
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på vad du postat i andra trådar så har du väl betydligt mer dödade djur på ditt samvete?
Har du tagit en öl för mycket och ska börja igen nu. Kan du inte ge dig nån gång.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alternativt sätter du upp en skylt där du erbjuder en slant per hink sniglar.
Det kommer leda till att folk föder upp extra sniglar för att kunna casha in belöningen.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Av någon anledning kom jag att tänka på Kalle Sändare när han ringde på en annons om "natursnigel"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.