12 776 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
Montering hålkäl
Trodde aldrig att detta skulle vara svårt. Men jag har satt upp första hålkälet/taklisten enligt bilden. Rätt eller fel? Problemet är att jag inte får till nästa bit att passa.
Har fått kälen lackade och har inte material att göra fler misstag än jag redan gjort

Har fått kälen lackade och har inte material att göra fler misstag än jag redan gjort

Ta två småbitar och såga till dom så att det stämmer, märk sedan upp dessa med höger/vänster. Gör en uppsättning för innerhörn och en för ytterhörn om du har det.
När du gör småbitarna så är ett tips att hålla dom i sågen så som dom ska sitta på väggen sen, då är det lättare att göra rätt. Sen när du sågar dom långa bitarna så vrider du bara småbitarna likadant som den långa och jämför så att du ställer sågen rätt i förhållande till hur den långa biten ligger på sågen.
När du gör småbitarna så är ett tips att hålla dom i sågen så som dom ska sitta på väggen sen, då är det lättare att göra rätt. Sen när du sågar dom långa bitarna så vrider du bara småbitarna likadant som den långa och jämför så att du ställer sågen rätt i förhållande till hur den långa biten ligger på sågen.
Hej och välkommen till forumet...ta 2st småbitar som du kan provmontera i hörnen med så är det lättare att det blir rätt...
Lycka till
Lycka till
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag har också problem med detta! Man tycker att man är någorlunda smart och logisk, men hålkälslist blir alltid fel. Mitt enda tips är att kapa den sneda änden på listen först. Då kan du kapa fel några gånger och när det blir rätt kapar du till rätt längd med ett snitt i den raka änden,
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Fast ni har ju alla fel, egentligen. Hålkäl, liksom alla profilerade lister, skall förkroppas, inte giras i innerhörn. Girade innerhörn (i tak eller på golvlist) kommer alltid att gå isär, oftast redan vid monteringen eftersom skruv eller spik drar in listen mot väggen, eller så går det isär med årstidernas påverkan på huset. Ser skit ut.
Första listen sätts då upp rakt kapad, och stumt mot båda väggarna.
Mötande list, sned sågas och täljs till så att den passar i monterad list. Behöver ej bli perfekt, fyll ut med billig latexfog, och måla över när allt är monterat och klart.
Om man sätter upp färdigmålade lister, och tror att det inte kommer att behövas någon ytterligare behandling på plats, så ser det också alltid skit ut. Synligta skruv/spik och isär dragna innerhörn.
Ovan beskrivning är alltså hur man skall göra om man vill lära sig göra helt rätt. Vill TS bara lösa situationen nu, och har ont om material, så gäller tidigare svar i tråden bättre.
Första listen sätts då upp rakt kapad, och stumt mot båda väggarna.
Mötande list, sned sågas och täljs till så att den passar i monterad list. Behöver ej bli perfekt, fyll ut med billig latexfog, och måla över när allt är monterat och klart.
Om man sätter upp färdigmålade lister, och tror att det inte kommer att behövas någon ytterligare behandling på plats, så ser det också alltid skit ut. Synligta skruv/spik och isär dragna innerhörn.
Ovan beskrivning är alltså hur man skall göra om man vill lära sig göra helt rätt. Vill TS bara lösa situationen nu, och har ont om material, så gäller tidigare svar i tråden bättre.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Snickarna jag hade inne för några rum använde stumfog (dvs en rakt in i väggen och den andra täljd så den passade), snygg lösning. Själv blev jag tokig då jag inte fick till det och körde kap/geren.
Problemet med min kap/ger var att dom inte kunde sågas stående (rymdes inte) i sågen vilket skapade problem.
Detta funkade inte att göra i min lilla kap/ger:
Men sen hittade jag listor på nätet som visade hur man ställde in kap/geren för att kapa listerna liggande. T.ex.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Slutsats: Både snickarnas stumfogar och mina gerade spricker lika mycket nu några år senare. Fattar inte varför, deras ska ju vara bättre, men det känns bra då det störde mig att jag "slarvade" med detta moment.
Problemet med min kap/ger var att dom inte kunde sågas stående (rymdes inte) i sågen vilket skapade problem.
Detta funkade inte att göra i min lilla kap/ger:

Men sen hittade jag listor på nätet som visade hur man ställde in kap/geren för att kapa listerna liggande. T.ex.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Slutsats: Både snickarnas stumfogar och mina gerade spricker lika mycket nu några år senare. Fattar inte varför, deras ska ju vara bättre, men det känns bra då det störde mig att jag "slarvade" med detta moment.
Man behöver väl inga listor. Det enklaste är fortfarande att göra som jag skrev tidigare i tråden, att ha 2 kortbitar som är rätt. Sen lägger man bara dom så som den långa biten skall ligga i sågen och ställer in sågen för kapa som snittet är på den korta biten.
Men visst, förkroppning (eller stumfog, aldrig hört det uttrycket förut) är väl bäst.
Men visst, förkroppning (eller stumfog, aldrig hört det uttrycket förut) är väl bäst.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Enklast är att inte köpa större hålkälslistet än vad som ryms stående i kap/geren. Då är det bara att köra, men som sagt provbitar skadar inte då man lätt gör tankevurpor och kapar fel.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag menar stående i 45° (som på väggen). Liggande menar jag ner på baksidan. Anledningen till att jag behövde mina liggande "på rygg" var att dom inte rymdes stående (45°) i min kap/ger. Då blir det krångligt hur man ställer in kap/geren...
Klicka här för att svara