Det står på nockbrädehållare att den kan fästas i läkten eller råsponten.
Någon som vet om man kan skruva den i råsponten, sedan montera brädan och sen klä in den i underlagsduken (så nockbrädan blir under pappen)?
Sedan på med strö/bärläkt

Bilden är från Bolist, men de ser liknade ut även på Benders m.m.

• Nockbrädehållare i metall med justerbar skruv och borrade hål för montering, används vid takbyggen, illustration från SundaHus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andersjohansson84 skrev:
Det står på nockbrädehållare att den kan fästas i läkten eller råsponten.
Någon som vet om man kan skruva den i råsponten, sedan montera brädan och sen klä in den i underlagsduken (så nockbrädan blir under pappen)?
Sedan på med strö/bärläkt

Bilden är från Bolist, men de ser liknade ut även på Benders m.m.
Är väl enklast att sätta den på ströläkten? Nockbrädan behöver ingen papp över sig.

F Forza MoDo skrev:
Är väl enklast att sätta den på ströläkten? Nockbrädan behöver ingen papp över sig.
Det kanske den inte behöver. Tanken är att inte använda valmtätning under nockpannorna, då skyddar ju pappen ifall det kommer snö in, tänkte jag.

Varför perforera pappen med skruvar? Jag gör i alla fall så här.

• Taknock med nockbrädshållare i förzinkad metall för infästning av nockbräda, monterad på takläkt.
    Skapa konto
F Forza MoDo skrev:
Varför perforera pappen med skruvar? Jag gör i alla fall så här.
Nu hade det ju inte blivit hål i pappen då jag skrev montera den på råsponten och dra pappen över. På bilden du har där är det valmtätning under nockpannorna, jag tycker den var lite dyr (499kr för 5m på Hornbach). Men detta med duken över nock gjorde vi när jag var med och la ett tak för en jäkla massa år sedan.

Så tänkte jag, fast med nockbrädehållare

• 3D-skiss av takstrukturen med fokus på nockbrädehållare och nockbräda, som visar konstruktionen av taket.
    Skapa konto
Visst kan man göra så. Men pappen mår väl bäst om den klistras fast ordentligt i underlaget. Jag kör enligt bilden jag bifogade och utan valmtätning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.