Hej, tänkte installera en shelly dosa för att styra spotlights i fönstret och eldosans ring (den gröna ) rör sig inåt, blir inte fast när jag försöker skruva fast strömbrytarens skruv.
Har ni någon idé hur man löser det? behöver jag bytta till annans sorts ring?

• Grön elring med olika kablar och kopplingar synliga i en vägg, eldosan hänger delvis löst med skruvar på vardera sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att den dosan fungerar så att skruvfästena expanderar när man drar åt skruvarna så att ringen "fastnar". Men det ser ut som din dosa är för grund, själva dosan skall gå ut nästan fram till framsidan av gipsskivan. SO mdet är nu kan dte vara för lite kvar för den gröna ringen att fästa i. Borde kunna bli bättre med en påbyggnadsring.

Dina dosskruvar ser fel ut, en av dem har typ plastgänga den andra ser ut att ha maskingänga.

• Gilla
manpreto och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att den dosan fungerar så att skruvfästena expanderar när man drar åt skruvarna så att ringen "fastnar". Men det ser ut som din dosa är för grund, själva dosan skall gå ut nästan fram till framsidan av gipsskivan. SO mdet är nu kan dte vara för lite kvar för den gröna ringen att fästa i. Borde kunna bli bättre med en påbyggnadsring.

Dina dosskruvar ser fel ut, en av dem har typ plastgänga den andra ser ut att ha maskingänga.
Hej, tack för svaret, jag håller med dig om skruvarna. Ska köpa nya. har du någon länk till påbyggnadsring som kan passa ? är inte hemma med de sakerna .-)

useless useless skrev:
Påbyggnadsring behövs inte eftersom ringen är justerbar.
Jo men är den inte "utjusterad" lite väl långt?

H hempularen skrev:
Jo men är den inte "utjusterad" lite väl långt?
Den gröna är för enkelgips och klarar 10-27 mm. På bilderna ser det ut att vara en gipsskiva utanför själva dosan, så det ska inte vara några problem.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är rätt ring som sitter där nu (dvs dosan bakom är en Schneider multifix) är det nog bäst att byta hela ringen:

[länk]

Påbyggnadsring behövs inte eftersom ringen är justerbar.
useless useless skrev:
Den gröna är för enkelgips och klarar 10-27 mm. På bilderna ser det ut att vara en gipsskiva utanför själva dosan, så det ska inte vara några problem.
Den gröna ringen jag har nu, som är på bilden är inte samma som den på proffsmagasinet?

M manpreto skrev:
Den gröna ringen jag har nu, som är på bilden är inte samma som den på proffsmagasinet?
Det borde vara samma, men med rätt skruvar och den kanske sitter bättre än den nu har nu som någon kanske har våldat sönder.

• Gilla
manpreto
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde vara samma, men med rätt skruvar och den kanske sitter bättre än den nu har nu som någon kanske har våldat sönder.
tackar.

Jag lovar inte att en ny ring löser problemet, men eftersom den knappt kostar något och det ändå är fel skruvar på den som sitter där nu så är det värt att chansa.

useless useless skrev:
Jag lovar inte att en ny ring löser problemet, men eftersom den knappt kostar något och det ändå är fel skruvar på den som sitter där nu så är det värt att chansa.
Ok, jag förstår. Vet du hur långa de skruvarna bör vara? Vet att de är typ M3 3.5 men inte längd på dem.

M manpreto skrev:
Vet att de är typ M3 3.5
Nej, det är inte metrisk gänga!

En grön plastkomponent med två skruvar monterade i det övre skiktet, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
manpreto och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.