Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
För golv och tak står det ju att röret får följa kortaste vägen.
Om jag ska borra i en vägg så antar jag att rören går horisontellt eller vertikalt från dosorna och dessutom ligger nära rummets kanter eller i linje mellan två uttag, vilket hittills har fungerat utom en enda gång när rören gick horisontellt 3-4 dm under tak, precis där köksskåpen skulle fästas. :@
Om jag ska borra i en vägg så antar jag att rören går horisontellt eller vertikalt från dosorna och dessutom ligger nära rummets kanter eller i linje mellan två uttag, vilket hittills har fungerat utom en enda gång när rören gick horisontellt 3-4 dm under tak, precis där köksskåpen skulle fästas. :@
Du behöver inget skydd, dra slangen mitt i regeln. Skruva skivor med rätt skruv och du får inga problem. I tex kök där skåp ska fästas eller där hatthyllor ska sitta, drar man naturligtvis inga ledningar för där sätter man kottlingar som skåp, hyllor, tvättställ mm mm ska fästas så där blir det ofta besvärligt att dra ledningar. Allt sådan har man som elektriker koll på och vet man inte tar man reda på det.
Det är bara i systemet med lös kabel i vägg man måste ha spikskydd, och det används i princip aldrig.
Det är bara i systemet med lös kabel i vägg man måste ha spikskydd, och det används i princip aldrig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ehum... Du menar 99% av elektrikerlärlingar eller?spik99 skrev:
Huvudregeln är att man drar lodrätt eller vågrätt. Dvs inte diagonalt eller på andra märkliga sätt.
Och att koppla i apparatdosor ska man också undvika så långt det är möjligt!
Huruvida man använder kopplingsdosa eller takdosa är bara en smaksak och vad som passar bäst från en anläggning till en annan.
Måste nog hålla med spiken om att kopplingsdosor är sällsynta i dag, jag kan inte minnas att jag sett/använt mer än en eller två i en vanlig villa eller lägenhet. Annat var det förr (80 -90 nån gång) då fick man ju inte koppla bakom uttag, takdosorna hade max 4 utgångar. Och så tror jag nog att lärlingarna inte vågar "gena" lika mycket som yrkesmännen, och nog går alla, som arbetar häromkring i alla fall, den kortaste vägen om det går fortast.
Klicka här för att svara