Jag tilläggsisolerar och byter till liggande panel (22 mm) med en bakomliggande luftspalt på 20 mm. Jag ska själv förlägga 16mm flexslang innan panelen spikas, så att elektrikern senare kan dra tråd och installera tre armaturer samt två uttag.
Min planerade metod:
  1. Genomföring: Matningsslang går genom vindskyddet och tätas med åldersbeständig tejp.
  2. Placering: Slangen dras i luftspalten fram till installationspunkterna.
  3. Montering: Byggaren tar hål i panelen och fäster apparatdosor som skruvas i panelen dit flexslangarna ansluts.
  4. Slutförande: Elektriker drar tråd och monterar IP-klassade armaturer/uttag direkt över dosorna.
Mina frågor:
  • Är det korrekt att använda vanliga apparatdosor i luftspalten, förutsatt att den utanpåliggande armaturen/uttaget är IP-klassat och tätat mot panelen? Är det någon speciell som rekomenderas så länge den täcker apparatdosan.
  • Finns det särskilda dosor som passar för montage i just 20 mm luftspalt och 22mm panel?
  • Är det något särskilt jag bör tänka på kring kondensrisken i slangen när den går från varm till kall sida?

Bästa svaret

A
K Knallskalle skrev:
Är det korrekt att använda vanliga apparatdosor i luftspalten, förutsatt att den utanpåliggande armaturen/uttaget är IP-klassat och tätat mot panelen? Är det någon speciell som rekomenderas så länge den täcker apparatdosan.
Ja vanliga apparatdosor till apparater. Rätt val av material för den yttre påverkan som förväntas. På utsida IP X1 om materialet är skyddat under takfot annars minst IP X3.
K Knallskalle skrev:
Finns det särskilda dosor som passar för montage i just 20 mm luftspalt och 22mm panel?
Vanliga apparatdosor. Är det trångt om plats finns så kallade rotdosor som finns i lite grundare utförande.
K Knallskalle skrev:
Är det något särskilt jag bör tänka på kring kondensrisken i slangen när den går från varm till kall sida?
Man kan i vissa fall behöva ta hänsyn till det men jag tror risken är liten när det finns tjock isolering mellan varm och kall sida. Men det är en bra fråga.

Du har koll på att förläggning av flexrör och montering av apparatdosor även det är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation. Kan vara en ide att nämna för elfirma innan allt drar igång. Så är det sagt också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.