Hej Fora!

Har en fråga angående isolering av avluftskanal som går från FLVP, genom innertak och en ytterst kort strecka i 50cm isolerad vind för att nå yttertak.

Bifogar bild på konstverket snickarna lyckats åstadkomma med PE30-strumpan. Uppskuren, vem vet hur långt. Personligen tycker jag det ser väldigt illa ut. Vad tror ni besiktningsmannen säger om detta om det inte åtgärdas (om det ens behöver åtgärdas)? Har inte lyft det med entrprenören ännu då jag egentligen reflekterade över det för bara en stund sedan.

Och en liten följdfråga. Varför skall isoleringen på avluftskanalen vara diffusionstät?

Tack på förhand.

• IMG_8730.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där kan funka bara man tejpar det med en speciell sorts tejp. Den ska vara diffutionstät för att luften som går genom röret kan vara mycket kall.

Lizzardo
Så där kan man också göra när man tröttnat på att isoleringen korvar sig i strumpan.....

Kräv att de byter ut den till en ny eller att de tejpar igen den jäkligt noga.
Den ska vara helt tät pga risk för kondens

Be dom byta ut den medan det är enkelt. Är ju billigt att göra det nu när allt är öppet.
Besiktningsmannen kommer garanterat titta närmare på det om du påpekar det för han. Är ju en överhängande risk för fuktskada redan första vintern om det inte blir tätt.

Jätteviktigt att isoleringen verkligen ligger jämnt fördelad. Räcker inte att tejpa om den redan bitvis korvat ihop sig. Gäller det den nya sortens FLVP ska det egentligen vara PE50 för att klara de väldigt låga temperaturerna.

Det går inte att tejpa ihop och få detta diffussionstätt, tyvärr. Å andra sidan förstår jag inte varför det hänger en tom kondensstrumpa i taket. Det är alltid lättare att hantera strumpa och rör ihop!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.