Det börjar nu bli dags att beställa material till fasaden. Vi har tänkt oss stående panel i lärkträ (Z-panel). Vi hade tänkt montera panelen själva. Vår plan var att skjuta fast den med spikpistol, men förståsigpåare i vår bekantskapskrets säger att det inte går:

-Behöver man förborra? En del verkar ha uppfattningen om att panelen spricker annars? Klart besvärligt att förborra om man ska använda spikpistol - lätt att missa hålet!
Alternativet blir att slå in spiken för hand vilket ju innebär en hel del merarbete, alternativt skruva upp panelen vilket ju inte heller är så enkelt...

-Går det bra att använda vanlig galvad spik eller måste man köra rostfritt? För cederträ rekommenderar man ju rostfritt för att slippa missfärgningar, lärk har ju snarlika egenskaper.
 
Tips på var man köper rostfri spik t spikpistol i Stockholmstrakten?
 
Handjagad då, finns det på byggvaruhusen?
 
Rostfri trallskruv?

/Kent

 
5000st 40mm rostfria t-dykers för spikpistol kostade över 1000:- när jag köpte.
 
Jag frågade för några dagar sedan på min brädgård. Gunnebofastening 75x2,8, plastbandad, 21 grader, rostfri kamgängad spik 1500 st kostade 1700 (+moms?)


http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/viewunid/447E18E140F5ADCBC1256FB900564D43/$file/Bandad_spik.pdf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.