Jag har investerat i några Kina-ledspottar som jag tänkte montera i taket över farstukvisten. Funderar lite hur jag ska göra med de medföljande drivdonen, eftersom de inte är särskilt bra skyddade i originalutförande.
Drivdonen ser ut liknande detta:
Skulle det vara helt uppåt väggarna att placera dessa i en kopplingsdosa av lite större format och sedan gå ut med lågspänningskablar till varje spot? Jag ska upp med fyra spottar, och har således fyra drivdon som jag gärna vill kapsla in lite.
Drivdonen ser ut liknande detta:
Skulle det vara helt uppåt väggarna att placera dessa i en kopplingsdosa av lite större format och sedan gå ut med lågspänningskablar till varje spot? Jag ska upp med fyra spottar, och har således fyra drivdon som jag gärna vill kapsla in lite.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Tvärtom, en kapsling av något slag är vad som krävs här då de enkelisolerade ledarna inte får vara berörbara. Se också till att 230 V och klenspänningssidan hålls isär genom att placera alla drivdon i samma riktning i kapslingen så att du har 230 V på ena sidan och 700 mA på andra.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
De drivdonen ser ut att få plats i de "nya" dosorna med snäpplock utan centrumskruvsom U-56an har
Ursäkta en okunnig: "U-56an"?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Denna dosa har använts flitigt under många går. Skruven i mitten gör att locket sitter ordentligt men stjäl plats

Det har kommit många dosor med snäpplock utan mittskurv. dvs mer plats i dosan spec för transformatorer osv. Nackdel kan vara att locket är svårt att få dit.
Det kan hända att ett makt skifte är på G då fler verkar gå över till andra dosor med snäpplock.
Aha! Då har man lärt sig något idag också! Stoppar i dem i ett par dosor helt enkelt.
Klicka här för att svara