Har nyligen flyttat till en hyresrätt där det inte finns gemensam tvättstuga utan istället tvättmaskin i badrummet, så har därför tänkt sätta upp en utdragbar torklina av liknande typ som denna:
Dessa brukar dock skruvas fast i väggen verkar det som, och enligt hyresvärden är det absolut förbjudet att borra/skruva i kaklet (ändå ganska rimligt) så jag funderar på om det är möjligt att limma fast den på väggen istället? Någon som har erfarenhet av detta? På exempelvis den här produktsidan står det att den monteras genom att "skruvas eller limmas": https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...r/tvattlina/tvattlina-brabantia-22-m/p-779446 så det förefaller ju vara möjligt.
Jag vet inte heller vilken sorts lim jag skulle använda mig av, det verkar finnas oerhört många olika sorter. Belastningen kan nog bli ganska hög - om jag minns någonting rätt från Mekanik I så borde dragkraften i linorna bero väldigt mycket på hur elastiska linorna är, alltså hur mycket de hänger ner. För att göra en överslagsräkning, så säg att vi hänger 1 kg i mitten av varje lina, den vertikala belastningen blir då ca 10 N. Uppskattningsvis tänker jag att linorna då "saggar ner" med 2-10%, säg 2% i värsta fall (flackare vinkel --> högre dragkraft). Om man frilägger systemet så kan man räkna ut att den vertikala komponenten (10 N) då borde motsvara 2% av dragkraften i linan gånger två (eftersom linan bär ifrån bägge hållen), m.a.o. blir dragkraften i linan ½ × 10 N / 0,02 = 250 N, så med 5 linor blir alltså 1250 N, vilket motsvarar 125 kg! Denna överslagsräkning kanske är något i överkant, men visar ändå att en relativt liten belastning ger upphov till stora krafter.
Även om det finns lim som är tillräckligt starka så verkar de flesta lim för badrum också vara ganska permanenta - i och med att det är en hyresrätt måste vi även kunna återställa lägenheten när vi ska flytta ut, så helst ska det gå att ta bort utan alltför mycket besvär och utan att lämna rester.
Tacksam för goda råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa brukar dock skruvas fast i väggen verkar det som, och enligt hyresvärden är det absolut förbjudet att borra/skruva i kaklet (ändå ganska rimligt) så jag funderar på om det är möjligt att limma fast den på väggen istället? Någon som har erfarenhet av detta? På exempelvis den här produktsidan står det att den monteras genom att "skruvas eller limmas": https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...r/tvattlina/tvattlina-brabantia-22-m/p-779446 så det förefaller ju vara möjligt.
Jag vet inte heller vilken sorts lim jag skulle använda mig av, det verkar finnas oerhört många olika sorter. Belastningen kan nog bli ganska hög - om jag minns någonting rätt från Mekanik I så borde dragkraften i linorna bero väldigt mycket på hur elastiska linorna är, alltså hur mycket de hänger ner. För att göra en överslagsräkning, så säg att vi hänger 1 kg i mitten av varje lina, den vertikala belastningen blir då ca 10 N. Uppskattningsvis tänker jag att linorna då "saggar ner" med 2-10%, säg 2% i värsta fall (flackare vinkel --> högre dragkraft). Om man frilägger systemet så kan man räkna ut att den vertikala komponenten (10 N) då borde motsvara 2% av dragkraften i linan gånger två (eftersom linan bär ifrån bägge hållen), m.a.o. blir dragkraften i linan ½ × 10 N / 0,02 = 250 N, så med 5 linor blir alltså 1250 N, vilket motsvarar 125 kg! Denna överslagsräkning kanske är något i överkant, men visar ändå att en relativt liten belastning ger upphov till stora krafter.
Även om det finns lim som är tillräckligt starka så verkar de flesta lim för badrum också vara ganska permanenta - i och med att det är en hyresrätt måste vi även kunna återställa lägenheten när vi ska flytta ut, så helst ska det gå att ta bort utan alltför mycket besvär och utan att lämna rester.
Tacksam för goda råd!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Är det verkligen nödvändigt/rätt väg att gå med tanke på situationen?
Det borde finnas nån ihopvikbar varianter som kan få duga och då slipper du alla problem som följer med att limma.
Silikon är vanligt i badrum just för att det är förhållandevis lätt att demontera men även det lämnar rester efter sig som är väldigt svåra att helt bli av med...
Det borde finnas nån ihopvikbar varianter som kan få duga och då slipper du alla problem som följer med att limma.
Silikon är vanligt i badrum just för att det är förhållandevis lätt att demontera men även det lämnar rester efter sig som är väldigt svåra att helt bli av med...
Vi har redan en "vanlig" hopvikbar torkställning som står på golvet, men en torklina hade varit mindre ivägen, haft större kapacitet och gjort det mycket lättare att hänga upp stora lakan. Men absolut, får fundera på om det ens är värt besväret, så det är bra att få höra olika åsikterRickard. skrev:
Är det verkligen nödvändigt/rätt väg att gå med tanke på situationen?
Det borde finnas nån ihopvikbar varianter som kan få duga och då slipper du alla problem som följer med att limma.
Silikon är vanligt i badrum just för att det är förhållandevis lätt att demontera men även det lämnar rester efter sig som är väldigt svåra att helt bli av med...
Äh, borra i fogen så kommer det aldrig synas efter demontering om ni fogar i igen.Ä ägget123 skrev:
Klicka här för att svara