O Oronnel skrev:
Det här är det mest relevanta svar du fått, TS - jaga företagen och få in fler offerter. Den du fått är dyr, varför är svårt att säga, kanske premiumpaneler och annat jox som inte lönar sig. Vi fick in offerter från 9k-18k/kWp (det lägsta efter lite mild prutning).

Intäkter om ca 1500 förra veckan, och 500 kronor bara idag(!), gör att det känns väldigt bra att ha dem på taket. Och imorgon slås visst elprisrekordet igen här i SE3...
Inget speciellt tror jag.
Longi solar paneler och Huawei växelriktare. Vanligt villatak med pannor. Ganska bra garantier förvisso.

• Gilla
The Doc och 1 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Min summering av info jag fått är att priserna kommer sjunka. Fått infå av grossist. Så jag avvaktar. Valet väntar och dagens situation är ohållbar. Alla borde betala samma pris och fördelas solidariskt. Jag tror att den klokheten kommer segra. Intressant vore att bara installera batterier som laddas på natten och nyttjas på dagen då priset är lägre..

• Gilla
JOJ-55 och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur snabbt har det gått att få offerter ?
Från första kontakt till offert i mejlbox inkl. hembesök tog dryga veckan. Men då känner vi igen varandra så som man gör utanför storstäderna.

• Gilla
Maria.B
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur stor är din "order"? (Är den kanske för liten för att vara intressant?)
29 paneler är den offert jag fått. 10.8kwp om jag minns rätt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Min summering av info jag fått är att priserna kommer sjunka. Fått infå av grossist. Så jag avvaktar. Valet väntar och dagens situation är ohållbar. Alla borde betala samma pris och fördelas solidariskt. Jag tror att den klokheten kommer segra. Intressant vore att bara installera batterier som laddas på natten och nyttjas på dagen då priset är lägre..
Men vete tusan om priserna till kund kommer sjunka... Efterfrågan är ju tokhög ändå vilket är prisdrivande.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
S
P polaris78 skrev:
Hur lönsamt det är att skaffa solceller beror ju på många faktorer..

hur mycket el man gör av med per år..
stor skillnad på vedeldaren med bensin / dieselbil mot den med direktverkande el värme i jättevillan och 2 elbilar på uppfarten..

priset på el ja med rådande världsläge så är det ju rena gissningsleken men att det skulle bli enkelt att köpa el för 30-40 öre igen är nog osannolikt

Även priserna på drivmedel och andra uppvärmningslösningar påverkar ju också dessa beslut.. skulle nån plötsligt sälja pellets för 1500 kr tonnet igen så skulle ju alla skaffa pelletsbrännare igen... Nej inte sannolikt men ni fattar vad jag menar.. allt är en helhet

Vad dårhuset i regeringen ställer till med sin vansinnigt verklighetsfrånvarande politik kan vi bara gissa och lönsamheten för solceller innan putin gick i krig hängde på en skör tråd där små justeringar av bidrag och regelverk kunde snabbt göra det hela till en stor olönsam flopp

Det är många okända faktorer som man inte kan påverka som styr om det finns nån lönsamhet eller inte för solceller och hur det ser ut om några månader är väldigt väldigt svårt att säga nåt om .

Tittar man lite frammåt i tiden och tänker tanka sin elbil gratis hemma med solceller så tvivlar jag att det kommer vara gratis så speciellt länge, det är helt enkelt för enkelt att beskatta bilåkande högt och det är en stor mjölk ko för staten för intäkter och att tro att alla kan skaffa elbilar och köra dessa gratis på sin ström från solceller .. nej det är nog önsketänkande man låter folk hålla på med tills skatteintäkterna från bilåkande börjar sjunka då ska ni se att det kommer nån km skatt eller nån annan lösning på att dra in pengar till staten bilåkande..
Man laddar inte elbilen med solelen. Man säljer solelen dyrt dagtid och köper billig el nattetid för att ladda bilen: :ok:

• Gilla
bermuda och 12 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Det är ju en väldigt normalstor anläggning, särskilt om ni har 16A huvudsäkring. Inte många sneda tak som har plats för fler än 29 paneler heller om vi pratar 1-familjsvilla.

L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
jag funderar på hur de skall klara sig när det börjar ramla hagel som pingpongbollar på den i 200km/timmen.
För att inte tala om min Volvo... (Apropå Båstad. Och Örebro för rätt länge sedan). Det är ett fenomen som kommer att upprepa sig oftare pga klimatförändringarna...

• Gilla
Excanto
  • Laddar…
P
S sinuslinus skrev:
Man laddar inte elbilen med solelen. Man säljer solelen dyrt dagtid och köper billig el nattetid för att ladda bilen: :ok:
Självklart men många som vill skaffa solceller tror ju att det blir gratis att åka bil då och försöker tänka att det blir ju skitbra.. det är ofta där det börjar i fikarummen när solceller och elbilar diskuteras som lösning..

Sen kvarstår ju problemet att sommartid brukar vi ha rejält låga spotpriser inte som vi har nu om dagarna det är inte normalt

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Två saker:
- De flesta installationsföretagen har fulltecknade orderböcker.
- Solcellerna ökar i Wattantal och har blivit billigare.
Förra året tog jag in 13 offerter för både mig och min granne - en sanslös prisspridning.
För samma installation med samma antal solceller varierade priserna mellan 70 kkr och 295 kkr. Värst var Vattenfall.
Vi fick solceller med en effekt av 405 W vid installationen - nu får Du celler som ger 455 W som är billigare än de vi fick installerade. Jag har fått alla grossistpriser.
Med facit av sommaren så är det här den bästa affär jag gjort på länge!
Grannen och jag landade på 11 kkr/W installerat och klart.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det beror på vad du menar med att "tåget har gått".

Att det är hög efterfrågan och många kunder därför hamnar i kö är helt klart.

Att solenergin finns där i luften är lika klart.

Att samhällets och privatpersoners energibehov kommer öka är också en realitet. Produktion och överföring hänger inte med. Vind- och vattenkraft är inte realistiskt för privatpersoner.

Jag ser inte solpaneler som en magisk pengamaskin, men en vettig investering sett till ekonomi och miljö. Jag har beställt en anläggning och det bygger inte på att jag är tvärsäker på att elpriset kommer raka i höjden, solel är försvarbart ändå.
Det jag menar är om priserna drar iväg så försämras lönsamheten. Och om det finns någon chans att priserna kommer sjunka igen eller bara fortsätta upp.
Vågar man köpa nu när kanske hypen är som värst eller ska man va kall och vänta.

S
L Lillgus skrev:
Det jag menar är om priserna drar iväg så försämras lönsamheten. Och om det finns någon chans att priserna kommer sjunka igen eller bara fortsätta upp.
Vågar man köpa nu när kanske hypen är som värst eller ska man va kall och vänta.
Det kommer inte bli billigare.
Du kommer bara förlora år utan förtjänst.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
P
Jag upplever att tåget gått och jag står kvar på perrongen.

Som så många andra har vår familj också funderat på solceller i flera år. Men inte riktigt funnit tjusningen och fått tummen ur. Tills jag vaknade under min sten och fann ockerpriserna på energi. Då blev jag motiverad!
Jag har "googlat sönder" internet i ivrig jakt på solceller och skickat in att jag önskar offert. Fått 0% svar, endast en firma hade ett autoreplay med svar att dom hör av sig om några veckor.

Kanske finns svaret redan här i forumet om vilka företag som finns och ungefärliga kostnader. Jag har inte letat tillräckligt (inte alls faktiskt) samt att priser som är 3 år gamla inte är så aktuellt tänker jag.
Ungefärliga priset idag på nätet för vårt tak och 32 paneler är ungefär 170 - 190.000kr med avdrag utan batteri.

Men jag är inte helt på det klara med att just solceller är någon lösning. Det är mycket pengar att investera i och flera frågor skaver, bland annat hur mycket effekt det är vid moln samt att man de facto måste ha ett dyrt batteri med mera för att kunna nyttja sina solceller vid strömavbrott.

Ikväll har jag landat i att solceller just nu är fel prissatt produkt i förhållande till leveranstid och ekonomi. Jag kommer nog lägga dessa investeringspengar på att betala min elfaktura as usual istället.
Men jag är långt ifrån expert och jag kanske är helt fel på bollen?

Redigerat:
  • Gilla
Hansk71 och 2 till
  • Laddar…
S
L Lillgus skrev:
Hamnade priset på 115-125000?

TRJBerg
Såvitt jag förstått av den information som finns idag (tid för att bygga energikällor, tid för att bygga elöverföringsnät osv) så kommer vi behålla dagens elpriser i minst 5 år.
Eventuellt kommer statsmakten att införa kompensationer för priserna om det blir riktigt stora problem - vilket det ser ut att bli i vinter. Men vi kommer trots det att betala väldigt mycket för elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.