L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Sveasolar har installerat åt några på jobbet och jag och farsan har beställt för installation i höst.
Seriösa och lyhörda.
Ring och kolla med dom.

• Gilla
Perka och 5 till
  • Laddar…
Jag tror tvärtom, har till och med blankat aktier som sysslar med solceller, hur många är det som cashar 150k för att få solpaneler, och med dagens räntor tror jag många kommer att vänta?

• Gilla
Pawel30 och 1 till
  • Laddar…
P P. Hamse skrev:
Har precis börjat ta in offerter och har fått svar från två av fyra företag och ditt pris ligger onekligen högt.
Det här är det mest relevanta svar du fått, TS - jaga företagen och få in fler offerter. Den du fått är dyr, varför är svårt att säga, kanske premiumpaneler och annat jox som inte lönar sig. Vi fick in offerter från 9k-18k/kWp (det lägsta efter lite mild prutning).

Intäkter om ca 1500 förra veckan, och 500 kronor bara idag(!), gör att det känns väldigt bra att ha dem på taket. Och imorgon slås visst elprisrekordet igen här i SE3...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Hur lönsamt det är att skaffa solceller beror ju på många faktorer..

hur mycket el man gör av med per år..
stor skillnad på vedeldaren med bensin / dieselbil mot den med direktverkande el värme i jättevillan och 2 elbilar på uppfarten..

priset på el ja med rådande världsläge så är det ju rena gissningsleken men att det skulle bli enkelt att köpa el för 30-40 öre igen är nog osannolikt

Även priserna på drivmedel och andra uppvärmningslösningar påverkar ju också dessa beslut.. skulle nån plötsligt sälja pellets för 1500 kr tonnet igen så skulle ju alla skaffa pelletsbrännare igen... Nej inte sannolikt men ni fattar vad jag menar.. allt är en helhet

Vad dårhuset i regeringen ställer till med sin vansinnigt verklighetsfrånvarande politik kan vi bara gissa och lönsamheten för solceller innan putin gick i krig hängde på en skör tråd där små justeringar av bidrag och regelverk kunde snabbt göra det hela till en stor olönsam flopp

Det är många okända faktorer som man inte kan påverka som styr om det finns nån lönsamhet eller inte för solceller och hur det ser ut om några månader är väldigt väldigt svårt att säga nåt om .

Tittar man lite frammåt i tiden och tänker tanka sin elbil gratis hemma med solceller så tvivlar jag att det kommer vara gratis så speciellt länge, det är helt enkelt för enkelt att beskatta bilåkande högt och det är en stor mjölk ko för staten för intäkter och att tro att alla kan skaffa elbilar och köra dessa gratis på sin ström från solceller .. nej det är nog önsketänkande man låter folk hålla på med tills skatteintäkterna från bilåkande börjar sjunka då ska ni se att det kommer nån km skatt eller nån annan lösning på att dra in pengar till staten bilåkande..
Tanka elbilen gratis?

vad kodtade cellerna stt instslera?
Sälja överskottselen?
???

Det är väl alltid ett lotteri med denna typen av beslut. man vet inte för ens efteråt ifall det var rätt eller fel.

Jag har fått in offerter runt 11500kr per kw för en anläggning runt 20kwp

Men hade jag beställt motsvarande anläggning för 6månader sedan så hade priset legat runt 9000kr

• Gilla
Bragul och 2 till
  • Laddar…
T
  • Gilla
Melody81 och 4 till
  • Laddar…
Jag beställde i våras och fick de installerade nyligen. 13,5kw (33 paneler a 405w) med lite lull lull som växelriktare förberett för batteri och ödrift samt smartmätare 148.000 totalt. Försäljaren jag pratade med har sagt att priserna steg med 30% samma dag som vi beställde och att vi hade en väldig tur - om det är sant vet jag inte..

• Gilla
00bess och 1 till
  • Laddar…
P P. Hamse skrev:
Har precis börjat ta in offerter och har fått svar från två av fyra företag och ditt pris ligger onekligen högt.
Jag vet. Problemet är att jag inte får in fler offerter. Får kanske skicka ut nya förfrågningar.

• Gilla
Annika Sonesson
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
För ca ett år sedan låg offerterna på ca 13 000 kr/W efter stödet för grön teknik.
Och väntetiden var ca 1-2 månader.
Nu har priserna gått upp ca 25 % och väntetiden är mer än ett halvt år.
Jag räknade med en anläggning på ca 10 kW. Mindre anläggningar blir dyrare per kW. Och större blir billigare.

• Gilla
Villläramer
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:
Sveasolar har installerat åt några på jobbet och jag och farsan har beställt för installation i höst.
Seriösa och lyhörda.
Ring och kolla med dom.
Det är en av dom jag väntar svar ifrån.
Nu har jag hört att de har 9 månaders leveranstid och 25% i förskott så det är inte aktuellt för min del. Kan inte förstå att nån betalar 25% utan någon garanti på när anläggningen blir driftklar.

Skulle misstänka att det blir lättare att och mer prisvärt så fort hysterin har lagt sig lite, men det närmsta året är nog helt meningslöst att försöka få till något.

Men att göra sin hemläxa, förstå vad man ska ha, hur det ska installeras, och vad man ska undvika. Det kommer att göra det enklare när det faktiskt går att handla igen.

• Gilla
KungAnka och 4 till
  • Laddar…
A nudeljavel skrev:
Det är väl alltid ett lotteri med denna typen av beslut. man vet inte för ens efteråt ifall det var rätt eller fel.

Jag har fått in offerter runt 11500kr per kw för en anläggning runt 20kwp

Men hade jag beställt motsvarande anläggning för 6månader sedan så hade priset legat runt 9000kr
Installerade 14 kW på taket i Februari. Hela installationen, inkl. arbete kostade 131000;- efter bidrag. Har hitintills producerat c:a 10000 kWh

• Gilla
Oskick och 9 till
  • Laddar…
P P. Hamse skrev:
Hur snabbt har det gått att få offerter ?

TRJBerg
L Lillgus skrev:
Jag vet. Problemet är att jag inte får in fler offerter. Får kanske skicka ut nya förfrågningar.
Hur stor är din "order"? (Är den kanske för liten för att vara intressant?)

L Lillgus skrev:
Det beror på vad du menar med att "tåget har gått".

Att det är hög efterfrågan och många kunder därför hamnar i kö är helt klart.

Att solenergin finns där i luften är lika klart.

Att samhällets och privatpersoners energibehov kommer öka är också en realitet. Produktion och överföring hänger inte med. Vind- och vattenkraft är inte realistiskt för privatpersoner.

Jag ser inte solpaneler som en magisk pengamaskin, men en vettig investering sett till ekonomi och miljö. Jag har beställt en anläggning och det bygger inte på att jag är tvärsäker på att elpriset kommer raka i höjden, solel är försvarbart ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.