107 140 läst ·
369 svar
107k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
OT-svar för sakens skull:P Pjer Polanski skrev:OT.
Kriget och gastjafset har inte gjort saken bättre, tvärtom.
Men elpriserna sköt faktiskt i höjden redan i december förra året och invasionen var i februari i år och så vidare, så allt kan vi inte skylla på krig, vi har även politiska beslut som påverkat. Även Covid ställde till det en hel del med leveranser. Vinglig värld.
De ryska gasleveranserna minskade betydligt efter sommaren 2021, i september var de ryska lagren i EU tomma vilket var den viktigaste anledningen till förra vinterns höga elpriser. Då tänkte man att det var press för att öppna Nordstream 2, nu tänker många att det var medvetna förberedelser inför invasionen för att minska möjligheterna till sanktioner mot Ryssland från EU.
Japp. Priset toppar i SE3 till 9.94 kr per KWh i morgon kl. 19:00. Även över 2 kr KWh under natten så ingen billig el där heller.F Finndjävel skrev:
Hur priset 17500 kwp står sig beror ju även på hur stor anläggning du har… växelriktarna brukar ha ett max på 10-11 kw så om du begär offert på 12 så kan de bli två växelriktare och högre pris per kwp
Tog också från Svea Solar för 2år sedan. Sjukt nöjd och överlägset mest seriösa.C Callmenobody skrev:
De har egna installatörer som fått samma utbildning. Tar du Vattenfall, EON eller liknande så är det vanligare att någon lokal installatör får jobbet.
Fler fel uppstår enligt kvalitetskonsulter
Du menar antagligen någonting helt annat, t ex III-V-material. Polykristallina solceller är de första blåa solcellerna som kom för 25+ år sedan, med ca halva effekten per kvm mot de monokristallina. Bara stora solcellsparker som använder sådana nu, där marken är oändlig och billig.Kapsyl skrev:
Sådana inovationer ni läser om nu tar 15-20 år till massproduktion och som alltid skummar man först marknaden prismässigt. Så det finns inget att tjäna in på att vänta i flera år. Tvärtom.
Väntar själv sedan 10 månader på en 20 kWp-anläggning med batterier att bli installerad. Har förlorat 25-30 kkr under väntetiden hittills, samtidigt som priset på motsvarande anläggning idag har stigit ännu mer.
(Vet inget om företaget på länken nedan, men deras förklaring om skillnaden är enkel att förstå och bildexemplet talande).
https://www.elavsol.se/monokristallina-eller-polykristallina-paneler/
Redigerat:
OK varför tror så manga att priserna för el blir så högt under de nästa 5 år? Där finns flera anledningar varför priserna kan gå ned: 1) En anledning för att priserna är så högt just nu är en effektbrist i Frankrike. Nästan hälften (29/56) av kärnkraft reaktoreri Frankrike är inte i drift pga. det är för varmt och att flera kraftverk har stora korrosion skador ( https://www.tagesschau.de/wirtschaft/weltwirtschaft/frankreich-atomindustrie-101.html ). Men skadorna fixas och det blir vintern snart. 2) Hela Europa går mot en lav konjunktur, som betyr att energibehov från industrin går ned, och därmed bränslepriser och pris på el.
Så jag väntar med beslut om solarpaneller till man vet hur priserna på båda el och paneler ser ut under lav konjunktur. Vad vi fick för att (ekonomisk) överleva vintern är flera kubikmeter av ved från två tre som var i vår trädgård och som måsta bort uansett.
Så jag väntar med beslut om solarpaneller till man vet hur priserna på båda el och paneler ser ut under lav konjunktur. Vad vi fick för att (ekonomisk) överleva vintern är flera kubikmeter av ved från två tre som var i vår trädgård och som måsta bort uansett.
TRJBerg skrev:
Såvitt jag förstått av den information som finns idag (tid för att bygga energikällor, tid för att bygga elöverföringsnät osv) så kommer vi behålla dagens elpriser i minst 5 år.
Eventuellt kommer statsmakten att införa kompensationer för priserna om det blir riktigt stora problem - vilket det ser ut att bli i vinter. Men vi kommer trots det att betala väldigt mycket för elen.
Redigerat:
Funderar på att köpa och montera paneler själv och sen ta in elektriker för att koppla in allt, missar merparten av 15% skattereduktion men det blir nog ändå billigare och går fortare att få till det, dock en massa jobb att göra det..
Är Skellefte bo från början, försöker hålla mig lite uppdaterad om vad som händer där uppe.Mulleson skrev:
(Bor i Norrköping nuförtiden)
Så jag hör vad du säger.
LKAB o SSAB skulle inte alls köpa en el två SMR om det var möjligt... lovar
Sen har vi H2 , Northvolt, Kubal, Facebook och alla andra som vill göra satsningar...
Alla pratar om att det fattas överföringskapacitet från Norr.... idag ja... men inte framöver.
Undrar vad de vuxna dagisbarnen i Riksdagen ska skylla på då...
Nja, "extremt dumt" är nog att ta i.K koffeb skrev:
Om du installerar nu minskar ditt behov av att köpa in dyr el, samt du säljer din överskottsel dyrt, samt du får skattereduktion, samt du får lite ersättning från nätägaren. Dessutom minskar de flestas energikostnader när de börjar med timdebitering och ser över sina vanor.
Så på 2-3 år har du sparat en rätt stor kaka pengar. Och ju dyrare elen blir kommande år desto mer lönsam blir din solel.
Jag är på denna bollen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fallgropar?rickardg skrev:
Jag anser inte att tåget gått. Betänk att effektiviteten gått upp och priserna ned under lång tid. Bara för att det blivit ett hack upp i priskurvan gör du ingen sämre investering än nån som satte 250W paneler för 8 år sen. Räcker med 1 sånt här prisår för att kapa payofftid eller öka avkastningen extremt. Jag kommer utöka från 30 till 42 paneler och har gjort mina kalkyler. Ca 10% avkastning, det slår inte banken.L Lillgus skrev:Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
OT-svar del 3O Oronnel skrev:OT-svar för sakens skull:
De ryska gasleveranserna minskade betydligt efter sommaren 2021, i september var de ryska lagren i EU tomma vilket var den viktigaste anledningen till förra vinterns höga elpriser. Då tänkte man att det var press för att öppna Nordstream 2, nu tänker många att det var medvetna förberedelser inför invasionen för att minska möjligheterna till sanktioner mot Ryssland från EU.
japp, läste en finansanalytiker förra hösten som med bestämdhet hävdade att Ryssland för länge sedan bestämt sig för att gå in i Ukraina och att de bara väntade in rätt tidpunkt. Under tiden försökte de vinna opinion på hemmaplan samtidigt som de försökte försvaga de som kunde tänkas stötta Ukraina. En av strategierna han beskrev var Rysslands arbete för att göra EUs största industrination Tyskland beroende av rysk naturgas. Annekteringen av Krim 2014 handlade enligt den analytikern mer om att Krim har rikliga tillgångar på naturgas än om att Krim faktiskt en gång varit en del av Ryssland som de ”gav bort” till Ukraina. På så sätt gjorde de sig av med den största potentiella konkurrenten på gas till Europa och skapade mer eller mindre ett monopol. Om Europeiska regeringar sätter sig emot stänger de ner kranen, folket som då får skyhöga kostnader kanske t.om. ransonering vänder sig mot sina regeringar som till slut ger vika för Rysslands krav om att inte blanda sig i.
Det var en ”kort” summering av vad jag kommer ihåg att jag läste för 10 månader sedan.
L Lillgus skrev:Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Vi investerade förra året i en stor anläggning med 62 stora paneler. Vilken höjdareinvestering det har varit.