B Broker skrev:
Köpte en Growatt 10 KW hybrid med off gridlösning för cellerna i söder 30 st och en Growatt vanlig växelriktare 15 KW för de 24 i Öst och de 24 i Väst.
Vad lämnas för garanti på de ?

P Pjer Polanski skrev:
OT.
Kriget och gastjafset har inte gjort saken bättre, tvärtom.
Men elpriserna sköt faktiskt i höjden redan i december förra året och invasionen var i februari i år och så vidare, så allt kan vi inte skylla på krig, vi har även politiska beslut som påverkat. Även Covid ställde till det en hel del med leveranser. Vinglig värld.
OT-svar för sakens skull:
De ryska gasleveranserna minskade betydligt efter sommaren 2021, i september var de ryska lagren i EU tomma vilket var den viktigaste anledningen till förra vinterns höga elpriser. Då tänkte man att det var press för att öppna Nordstream 2, nu tänker många att det var medvetna förberedelser inför invasionen för att minska möjligheterna till sanktioner mot Ryssland från EU.

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Elpriserna kommer aldrig att gå ner mera. Klimatlobbyns mål har alltid varit att el ska vara en lyxvara endast för en liten elit (dit dom räknar sig själva).

Priserna vi betalar nu är ett resultat av 20års målmedveten politik, det kommer aldrig att ändra till det bättre.
Japp. Priset toppar i SE3 till 9.94 kr per KWh i morgon kl. 19:00. Även över 2 kr KWh under natten så ingen billig el där heller.

M mortimer skrev:
Vad lämnas för garanti på de ?
Solarwatt glas/glas har 30 års garanti på panelernas funktion och 30 års produktions garanti på minst 85% produktion. 10 år på växelriktarna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur priset 17500 kwp står sig beror ju även på hur stor anläggning du har… växelriktarna brukar ha ett max på 10-11 kw så om du begär offert på 12 så kan de bli två växelriktare och högre pris per kwp

C Callmenobody skrev:
Sveasolar har installerat åt några på jobbet och jag och farsan har beställt för installation i höst.
Seriösa och lyhörda.
Ring och kolla med dom.
Tog också från Svea Solar för 2år sedan. Sjukt nöjd och överlägset mest seriösa.
De har egna installatörer som fått samma utbildning. Tar du Vattenfall, EON eller liknande så är det vanligare att någon lokal installatör får jobbet.
Fler fel uppstår enligt kvalitetskonsulter

• Gilla
Crank
  • Laddar…
Eriksgatan
Kapsyl Kapsyl skrev:
Själv tänker jag vänta och satsa på att polykristallina paneler kommer ut på marknaden om 4-6
Du menar antagligen någonting helt annat, t ex III-V-material. Polykristallina solceller är de första blåa solcellerna som kom för 25+ år sedan, med ca halva effekten per kvm mot de monokristallina. Bara stora solcellsparker som använder sådana nu, där marken är oändlig och billig.
Sådana inovationer ni läser om nu tar 15-20 år till massproduktion och som alltid skummar man först marknaden prismässigt. Så det finns inget att tjäna in på att vänta i flera år. Tvärtom.
Väntar själv sedan 10 månader på en 20 kWp-anläggning med batterier att bli installerad. Har förlorat 25-30 kkr under väntetiden hittills, samtidigt som priset på motsvarande anläggning idag har stigit ännu mer.
(Vet inget om företaget på länken nedan, men deras förklaring om skillnaden är enkel att förstå och bildexemplet talande).
https://www.elavsol.se/monokristallina-eller-polykristallina-paneler/

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
OK varför tror så manga att priserna för el blir så högt under de nästa 5 år? Där finns flera anledningar varför priserna kan gå ned: 1) En anledning för att priserna är så högt just nu är en effektbrist i Frankrike. Nästan hälften (29/56) av kärnkraft reaktoreri Frankrike är inte i drift pga. det är för varmt och att flera kraftverk har stora korrosion skador ( https://www.tagesschau.de/wirtschaft/weltwirtschaft/frankreich-atomindustrie-101.html ). Men skadorna fixas och det blir vintern snart. 2) Hela Europa går mot en lav konjunktur, som betyr att energibehov från industrin går ned, och därmed bränslepriser och pris på el.

Så jag väntar med beslut om solarpaneller till man vet hur priserna på båda el och paneler ser ut under lav konjunktur. Vad vi fick för att (ekonomisk) överleva vintern är flera kubikmeter av ved från två tre som var i vår trädgård och som måsta bort uansett.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Såvitt jag förstått av den information som finns idag (tid för att bygga energikällor, tid för att bygga elöverföringsnät osv) så kommer vi behålla dagens elpriser i minst 5 år.
Eventuellt kommer statsmakten att införa kompensationer för priserna om det blir riktigt stora problem - vilket det ser ut att bli i vinter. Men vi kommer trots det att betala väldigt mycket för elen.

Redigerat:
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Funderar på att köpa och montera paneler själv och sen ta in elektriker för att koppla in allt, missar merparten av 15% skattereduktion men det blir nog ändå billigare och går fortare att få till det, dock en massa jobb att göra det..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mulleson Mulleson skrev:
Ha. Du låter som jag. Det ser inte lovande ut. Förbered er på höga priser framöver. Inte bara detta år som vissa tror.

Om 5 år kommer det inte finnas effekt att skicka från norr heller. Jag bor i Norrbotten och jobbar på vattenfall, det är stort sug efter elströmmen.
Är Skellefte bo från början, försöker hålla mig lite uppdaterad om vad som händer där uppe.
(Bor i Norrköping nuförtiden)
Så jag hör vad du säger.
LKAB o SSAB skulle inte alls köpa en el två SMR om det var möjligt... lovar
Sen har vi H2 , Northvolt, Kubal, Facebook och alla andra som vill göra satsningar...
Alla pratar om att det fattas överföringskapacitet från Norr.... idag ja... men inte framöver.
Undrar vad de vuxna dagisbarnen i Riksdagen ska skylla på då...

K koffeb skrev:
Om en anläggning idag kostar 25-50 tkr mer än om 2-3 år så är det ju extremt dumt att hoppa på tåget idag. Dumt att stressa nu. Jag avvaktar, missade tåget :worried:
Nja, "extremt dumt" är nog att ta i.

Om du installerar nu minskar ditt behov av att köpa in dyr el, samt du säljer din överskottsel dyrt, samt du får skattereduktion, samt du får lite ersättning från nätägaren. Dessutom minskar de flestas energikostnader när de börjar med timdebitering och ser över sina vanor.

Så på 2-3 år har du sparat en rätt stor kaka pengar. Och ju dyrare elen blir kommande år desto mer lönsam blir din solel.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Funderar på att köpa och montera paneler själv och sen ta in elektriker för att koppla in allt, missar merparten av 15% skattereduktion men det blir nog ändå billigare och går fortare att få till det, dock en massa jobb att göra det..
Jag är på denna bollen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fallgropar?

• Gilla
olsjo
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Jag anser inte att tåget gått. Betänk att effektiviteten gått upp och priserna ned under lång tid. Bara för att det blivit ett hack upp i priskurvan gör du ingen sämre investering än nån som satte 250W paneler för 8 år sen. Räcker med 1 sånt här prisår för att kapa payofftid eller öka avkastningen extremt. Jag kommer utöka från 30 till 42 paneler och har gjort mina kalkyler. Ca 10% avkastning, det slår inte banken.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oronnel skrev:
OT-svar för sakens skull:
De ryska gasleveranserna minskade betydligt efter sommaren 2021, i september var de ryska lagren i EU tomma vilket var den viktigaste anledningen till förra vinterns höga elpriser. Då tänkte man att det var press för att öppna Nordstream 2, nu tänker många att det var medvetna förberedelser inför invasionen för att minska möjligheterna till sanktioner mot Ryssland från EU.
OT-svar del 3
japp, läste en finansanalytiker förra hösten som med bestämdhet hävdade att Ryssland för länge sedan bestämt sig för att gå in i Ukraina och att de bara väntade in rätt tidpunkt. Under tiden försökte de vinna opinion på hemmaplan samtidigt som de försökte försvaga de som kunde tänkas stötta Ukraina. En av strategierna han beskrev var Rysslands arbete för att göra EUs största industrination Tyskland beroende av rysk naturgas. Annekteringen av Krim 2014 handlade enligt den analytikern mer om att Krim har rikliga tillgångar på naturgas än om att Krim faktiskt en gång varit en del av Ryssland som de ”gav bort” till Ukraina. På så sätt gjorde de sig av med den största potentiella konkurrenten på gas till Europa och skapade mer eller mindre ett monopol. Om Europeiska regeringar sätter sig emot stänger de ner kranen, folket som då får skyhöga kostnader kanske t.om. ransonering vänder sig mot sina regeringar som till slut ger vika för Rysslands krav om att inte blanda sig i.

Det var en ”kort” summering av vad jag kommer ihåg att jag läste för 10 månader sedan.

• Gilla
bermuda och 4 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?

Vi investerade förra året i en stor anläggning med 62 stora paneler. Vilken höjdareinvestering det har varit.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.