Byggahus.se
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
 
  • Gilla
Titti65 och 6 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Följer denna tråden också...
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Har svårt att se att elpriserna kommer att stabilisera sig närmaste 5 åren och kommer enl vad jag tror att vara väldigt höga nästkommande 10.

Anledningar:
* Oavsett vad dagisbarnen i Riksdagen säger, så tar saker tid att åtgärda oavsett om det är i Sverige eller Tyskland eller nått annat EU land. 10 år för el-infrastruktur som minst måste man nog räkna med.
* Alla gröna industrisatsningar som kommer att dra massor med el.
* Om transportsektorn ska över till el ... räkna med att bara den drar lika mycket som hela Sverige gör idag.
* Det tar kring 4-5 år innan EU lyckats på allvar ta sig ur Putins gasgrepp.
 
  • Gilla
Sofriko och 28 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
17500/kwp med montering i jan-feb.
Det låter inte ok ens med dagens lite högre priser......
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
De ökar kanske investeringsstödet till mer än 15% om man har tur. Tänk om det blir 50% på hela investeringen även om man inte köper till laddare/batterilagring.

Eller att t.om sverige tar fram egna produkter och även halvledare m.m.. så det blir mindre beroenden av chintjonkinserna m.m..
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
De ökar kanske investeringsstödet till mer än 15% om man har tur. Tänk om det blir 50% på hela investeringen även om man inte köper till laddare/batterilagring.

Eller att t.om sverige tar fram egna produkter och även halvledare m.m.. så det blir mindre beroenden av chintjonkinserna m.m..
Tror nog att risken väger över på andra hållet och dom minskar bidraget till noll.
Intresset ökar, priset på el är högre än någonsin, folk kommer nog att montera solceller även om dom sista 15 procenten bidrag försvinner.
Även om priset på solceller gått upp sista halvåret så är det ändå billigare nu om du tittar något, några år bakåt i tiden.
Samtidigt så har elpriserna ökat mer än priset på en ny solcellsanläggning i procent.
 
  • Gilla
hapazard och 9 till
  • Laddar…
Kanske t.om tar bort skattereduktionen på 60öre/kwh. Och kanske även förändrar något att det är bara vissa företag som får installera.
 
  • Gilla
mbjokkmokk och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har svårt att se att elpriserna kommer att stabilisera sig närmaste 5 åren och kommer enl vad jag tror att vara väldigt höga nästkommande 10.

Anledningar:
* Oavsett vad dagisbarnen i Riksdagen säger, så tar saker tid att åtgärda oavsett om det är i Sverige eller Tyskland eller nått annat EU land. 10 år för el-infrastruktur som minst måste man nog räkna med.
* Alla gröna industrisatsningar som kommer att dra massor med el.
* Om transportsektorn ska över till el ... räkna med att bara den drar lika mycket som hela Sverige gör idag.
* Det tar kring 4-5 år innan EU lyckats på allvar ta sig ur Putins gasgrepp.
Delar denna analys fullständigt. Därav mitt beslut att det nog är en bra investering.
Om vi utgår ifrån tillgång/efterfrågan vad det gäller pris så tror jag efterfrågan förmodligen kommer vara hög ett tag till. Men tillgången bör ju också öka med expanderande leverantörer, nya leverantörer och när komponentbristen kanske lättar.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Pris före skattereduktion eller efter?
 
  • Gilla
MattHH
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pris före skattereduktion eller efter?
Efter.
 
M MrDizzy skrev:
Har svårt att se att elpriserna kommer att stabilisera sig närmaste 5 åren och kommer enl vad jag tror att vara väldigt höga nästkommande 10.

Anledningar:
* Oavsett vad dagisbarnen i Riksdagen säger, så tar saker tid att åtgärda oavsett om det är i Sverige eller Tyskland eller nått annat EU land. 10 år för el-infrastruktur som minst måste man nog räkna med.
* Alla gröna industrisatsningar som kommer att dra massor med el.
* Om transportsektorn ska över till el ... räkna med att bara den drar lika mycket som hela Sverige gör idag.
* Det tar kring 4-5 år innan EU lyckats på allvar ta sig ur Putins gasgrepp.
Eller så tar dagisbarnen och förstatligar alla elproducenter, slutar sälja vår el till andra länder med mindre än att det finns ett överskott. Snabbt som attan starta den nyligen nedlagda reaktorn och planerar in SMR på 5års plan. (Fortums estimat var at det gicka att bygga på 3år.)
 
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 24 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Jag skickade en offertförfrågan för några månader sedan.
Och fick en offert (ganska genomarbetad med mycket extra info från mig). Men jag tackade nej då jag tyckte att priset var väl högt.
Samtidigt förstår jag varför det blir så. Det är helt överlastat. Nya offerter och installationer lär handla om övertidsarbete, kanske på helgen, vilket gör allt dyrare.

För egen del kommer jag avvakta.

Är man beredd att avvakta lite mer kommer nyare och bättre två lagers-paneler med mycket högre verkningsgrad. Lite dyrare lär dom väl bli men troligen mer lönsamma.

-------------------
Att elpriserna är höga beror på hög global efterfrågan på naturgas. Priserna på den löper fullkomligt amok för närvarande. Den är mer än 10 gånger dyrare än vanligt. Samtidigt är den hamn i USA där man exporterar naturgas ur funktion. Många länder använder ganska mycket naturgas för att producera el och då blir det så här.

Men det finns inget rimligt i att denna situation skall bestå. Några % kan man nog tänka sig att naturgasen skulle gå upp lite mer permanent. Men inte över 1000%.
Så elpriserna kommer falla tillbaka till de gamla 40-50 öre/kWh. Men det tar ett tag. Mer LNG-fartyg måste byggas. Fler LNG terminaler byggas. Osv. Det kan ta ett par år.

Men skaffar man nu solpaneler så är det ett innehav man har i 30 år. Då räcker det inte att elen är dyr i 2 av dessa år.
 
  • Gilla
guggen och 20 till
  • Laddar…
P
Hur lönsamt det är att skaffa solceller beror ju på många faktorer..

hur mycket el man gör av med per år..
stor skillnad på vedeldaren med bensin / dieselbil mot den med direktverkande el värme i jättevillan och 2 elbilar på uppfarten..

priset på el ja med rådande världsläge så är det ju rena gissningsleken men att det skulle bli enkelt att köpa el för 30-40 öre igen är nog osannolikt

Även priserna på drivmedel och andra uppvärmningslösningar påverkar ju också dessa beslut.. skulle nån plötsligt sälja pellets för 1500 kr tonnet igen så skulle ju alla skaffa pelletsbrännare igen... Nej inte sannolikt men ni fattar vad jag menar.. allt är en helhet

Vad dårhuset i regeringen ställer till med sin vansinnigt verklighetsfrånvarande politik kan vi bara gissa och lönsamheten för solceller innan putin gick i krig hängde på en skör tråd där små justeringar av bidrag och regelverk kunde snabbt göra det hela till en stor olönsam flopp

Det är många okända faktorer som man inte kan påverka som styr om det finns nån lönsamhet eller inte för solceller och hur det ser ut om några månader är väldigt väldigt svårt att säga nåt om .


Tittar man lite frammåt i tiden och tänker tanka sin elbil gratis hemma med solceller så tvivlar jag att det kommer vara gratis så speciellt länge, det är helt enkelt för enkelt att beskatta bilåkande högt och det är en stor mjölk ko för staten för intäkter och att tro att alla kan skaffa elbilar och köra dessa gratis på sin ström från solceller .. nej det är nog önsketänkande man låter folk hålla på med tills skatteintäkterna från bilåkande börjar sjunka då ska ni se att det kommer nån km skatt eller nån annan lösning på att dra in pengar till staten bilåkande..
 
Redigerat:
  • Gilla
bermuda och 15 till
  • Laddar…
E
M mortimer skrev:
De ökar kanske investeringsstödet till mer än 15% om man har tur. Tänk om det blir 50% på hela investeringen även om man inte köper till laddare/batterilagring.

Eller att t.om sverige tar fram egna produkter och även halvledare m.m.. så det blir mindre beroenden av chintjonkinserna m.m..
Om bidragen höjs så kommer enbart installatörerna höja priset. Nu ser man fantasipriser på installationer. Höjningen i pris på Paneler, Växelriktare är inte 6 siffrigt belopp på ett villatak. Fixa ett konto hos en grossist så ser man vilka påslag det görs.
 
  • Gilla
bermuda och 9 till
  • Laddar…
Har precis börjat ta in offerter och har fått svar från två av fyra företag och ditt pris ligger onekligen högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.