Möbelsnickaren Daniel Norrstam visar oss i det här filmklippet hur vi kan få maskingängor i olika material med hjälp av rampamuff.

Du kan läsa artikeln här: Montera rampamuff

• Gilla
Husnerden och 5 till
  • Laddar…
Jag snurrar till det lite på slutet. Det är inte viktigt att lägga pelarborrmaskinen i hög växel när man gängar (i metall) för hand, styrningen snurrar inte, utan trycker bara. Det är bara viktigt för rampamuffen i trä, där man faktiskt snurrar på chucken.

• Gilla
erikssonjorgen och 3 till
  • Laddar…
Ö
för en gångs skull är det "reportage" som ger klarhet.
dock blir det alltid en högre standard med Daniel Norrstam.
dom andra inläggen från redaktionen ger man inte mycket för

• Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Tack Daniel.
Informativt och lärorikt :)
/Thomas

R Rönnis skrev:
Tack Daniel.
Informativt och lärorikt :)
/Thomas
Kul att du gillade!

Daniel_N Daniel_N skrev:
Kul att du gillade!
Absolut. Speciellt som jag inspirerats av Ola C och hans fenomenala byggen samt också då jag inhandlade ett gäng rampamuffar i varierande storlekar häromdagen. Så nu måste jag ju bara göra rätt när jag kommer hem igen. Göra på rätt sätt och inte bara dra i dom med hjälp av närmaste insexnyckel. ;)

Vad underbart med alla medlemmar också förutom Daniel (i övrigt ingen nämnd och ingen glömd) som så välvilligt delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper till oss noviser.

Tack
/T

• Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Proffsig video och proffsig instruktör(y)!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Uppskattar verkligen filmerna med Daniel! Inspirerande och lärorikt. Ser framemot ytterligare filmer. Tack för att ni tar er tid och gör er besväret!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Härligt att se någon med yrkeskunskap fixa saker!

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack så mycket för en kanonfilm som innehöll ett flertal tips som jag inte hade koll på. Jag har ibland undrat hur man kan gänga med pelarborr och lyckas anpassa matningen till rotationen utan en massa specialutrustning men tricket med en separat tapp mot det lilla hålet i änden är ju lysande. Att försänkt för att få bättre styrning och undvika flisning har jag inte heller tänkt på.

• Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
C
Jaha, nu är det bara att slå till på den där pelarborrmaskinen man varit sugen på ett tag :D

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ibland har man inte möjlighet att montera rampamuffen i en pelarborr, tex i en redan monterad bordskiva.

En ölburk placerad på toppen av en pelarborr framför ett fönster med utsikt över en snöig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få guidning när man borrar kan man göra en enkel jigg som jag gjort här. Den borras i pelarborren så det blir rakt och fint.

En hemmagjord träjigg med en utstickande bult för att guida borrning i arbetsbänk.
Skapa konto

En hemmagjord träjigg med en genomgående bult och guider för borrning upplagd på ett arbetsbord.
Skapa konto

Skruvdragare som använder en hemmagjord jigg för rätt vinkel vid borrning i arbetsmiljö.
Skapa konto

Då blir det enklare att dra i muffen rakt med en skruvdragare.

En bordskiva med ett borrat hål och en infälld rampamuff, bredvid en öppen skiftnyckel.
Skapa konto

En hemmagjord träjigg med en bult på en bordskiva i en verkstad, använd för att guida borrning.
Skapa konto

• Gilla
andy999 och 8 till
  • Laddar…
Filmunderhållning på mina villkor. Jag gillar :D

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Grym film med många tips. Synd att man saknar pelarborr men det visar ju Björn ett bra alternativ till :)

Hade några trixiga muffar att dra i innerhörn, kollade eminenta filmen igen och tweakade sen Daniels pelarborrvariant. Avsågad insexnyckel i övrigt samma procedur. Platta sidan i muffen, runda i chucken, för bäst styrning.

Tror det här kan va en användbar metod även vid "normal" pelarborrmontering, man slipper skruva o lossa muttrar. Inte säker på att det blir lika rakt men jag tyckte det styrde väldigt bra.

Avsågad insexnyckel modifierad för pelarborrning på en träyta.
Skapa konto

Pelarborrning av trä med modifierad insexnyckel och avsågad muff fastklämd i skruvstäd.
Skapa konto

• Gilla
erikssonjorgen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.