På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Möbelsnickaren Daniel Norrstam visar oss i det här filmklippet hur vi kan få maskingängor i olika material med hjälp av rampamuff.
Du kan läsa artikeln här: Montera rampamuff
Du kan läsa artikeln här: Montera rampamuff
Jag snurrar till det lite på slutet. Det är inte viktigt att lägga pelarborrmaskinen i hög växel när man gängar (i metall) för hand, styrningen snurrar inte, utan trycker bara. Det är bara viktigt för rampamuffen i trä, där man faktiskt snurrar på chucken.
Absolut. Speciellt som jag inspirerats av Ola C och hans fenomenala byggen samt också då jag inhandlade ett gäng rampamuffar i varierande storlekar häromdagen. Så nu måste jag ju bara göra rätt när jag kommer hem igen. Göra på rätt sätt och inte bara dra i dom med hjälp av närmaste insexnyckel.Daniel_N skrev:
Vad underbart med alla medlemmar också förutom Daniel (i övrigt ingen nämnd och ingen glömd) som så välvilligt delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper till oss noviser.
Tack
/T
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Proffsig video och proffsig instruktör
!
Tack så mycket för en kanonfilm som innehöll ett flertal tips som jag inte hade koll på. Jag har ibland undrat hur man kan gänga med pelarborr och lyckas anpassa matningen till rotationen utan en massa specialutrustning men tricket med en separat tapp mot det lilla hålet i änden är ju lysande. Att försänkt för att få bättre styrning och undvika flisning har jag inte heller tänkt på.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ibland har man inte möjlighet att montera rampamuffen i en pelarborr, tex i en redan monterad bordskiva.
För att få guidning när man borrar kan man göra en enkel jigg som jag gjort här. Den borras i pelarborren så det blir rakt och fint.
Då blir det enklare att dra i muffen rakt med en skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få guidning när man borrar kan man göra en enkel jigg som jag gjort här. Den borras i pelarborren så det blir rakt och fint.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då blir det enklare att dra i muffen rakt med en skruvdragare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Filmunderhållning på mina villkor. Jag gillar 
Hade några trixiga muffar att dra i innerhörn, kollade eminenta filmen igen och tweakade sen Daniels pelarborrvariant. Avsågad insexnyckel i övrigt samma procedur. Platta sidan i muffen, runda i chucken, för bäst styrning.
Tror det här kan va en användbar metod även vid "normal" pelarborrmontering, man slipper skruva o lossa muttrar. Inte säker på att det blir lika rakt men jag tyckte det styrde väldigt bra.
Tror det här kan va en användbar metod även vid "normal" pelarborrmontering, man slipper skruva o lossa muttrar. Inte säker på att det blir lika rakt men jag tyckte det styrde väldigt bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara