Byggahus.se

Montera rampamuff

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Möbelsnickaren Daniel Norrstam visar oss i det här filmklippet hur vi kan få maskingängor i olika material med hjälp av rampamuff.

Du kan läsa artikeln här: Montera rampamuff

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Jag snurrar till det lite på slutet. Det är inte viktigt att lägga pelarborrmaskinen i hög växel när man gängar (i metall) för hand, styrningen snurrar inte, utan trycker bara. Det är bara viktigt för rampamuffen i trä, där man faktiskt snurrar på chucken.

3. Ö
    Anonym
    för en gångs skull är det "reportage" som ger klarhet.
    dock blir det alltid en högre standard med Daniel Norrstam.
    dom andra inläggen från redaktionen ger man inte mycket för

4. R
    Medlem Nivå 8
    Tack Daniel.
    Informativt och lärorikt :)
    /Thomas

5. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Kul att du gillade!

6. R
    Medlem Nivå 8
    Absolut. Speciellt som jag inspirerats av Ola C och hans fenomenala byggen samt också då jag inhandlade ett gäng rampamuffar i varierande storlekar häromdagen. Så nu måste jag ju bara göra rätt när jag kommer hem igen. Göra på rätt sätt och inte bara dra i dom med hjälp av närmaste insexnyckel. ;)

Vad underbart med alla medlemmar också förutom Daniel (i övrigt ingen nämnd och ingen glömd) som så välvilligt delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper till oss noviser.

Tack
    /T

7. Björn Melander
    Medlem · Nivå 16
    Proffsig video och proffsig instruktör(y)!

• Laddar…
  8. S
    Hobbysnickare · Nivå 8
    Uppskattar verkligen filmerna med Daniel! Inspirerande och lärorikt. Ser framemot ytterligare filmer. Tack för att ni tar er tid och gör er besväret!

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Nivå 14
    Härligt att se någon med yrkeskunskap fixa saker!

• Laddar…
  10. jac
    Medlem · Nivå 14
    Tack så mycket för en kanonfilm som innehöll ett flertal tips som jag inte hade koll på. Jag har ibland undrat hur man kan gänga med pelarborr och lyckas anpassa matningen till rotationen utan en massa specialutrustning men tricket med en separat tapp mot det lilla hålet i änden är ju lysande. Att försänkt för att få bättre styrning och undvika flisning har jag inte heller tänkt på.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 18
    Jaha, nu är det bara att slå till på den där pelarborrmaskinen man varit sugen på ett tag :D

• Laddar…
  12. Björn Melander
    Medlem · Nivå 16
    Ibland har man inte möjlighet att montera rampamuffen i en pelarborr, tex i en redan monterad bordskiva.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DCEBFCAC-7D67-45BB-A12F-9613C3181260.jpeg

För att få guidning när man borrar kan man göra en enkel jigg som jag gjort här. Den borras i pelarborren så det blir rakt och fint.

445146F2-7B5A-4E9D-90A8-46C50C6D05F8.jpeg

5B9B524A-4483-4685-8274-B411CE59747F.jpeg

D0D7C79B-7E9E-44B5-9797-4B9C3898EF7E.jpeg

Då blir det enklare att dra i muffen rakt med en skruvdragare.

C74C8B21-62D7-4A57-A889-32A1DAB441C8.jpeg

8A753D5F-B74C-41C2-BBCA-4F7F3CA45EBF.jpeg

13. S
    Medlem Nivå 8
    Filmunderhållning på mina villkor. Jag gillar :D

• Laddar…
  14. iSnobben
    Medlem Nivå 17
    Grym film med många tips. Synd att man saknar pelarborr men det visar ju Björn ett bra alternativ till :)

15. Ola C
    Youtubesnickare · Nivå 23
    Hade några trixiga muffar att dra i innerhörn, kollade eminenta filmen igen och tweakade sen Daniels pelarborrvariant. Avsågad insexnyckel i övrigt samma procedur. Platta sidan i muffen, runda i chucken, för bäst styrning.

Tror det här kan va en användbar metod även vid "normal" pelarborrmontering, man slipper skruva o lossa muttrar. Inte säker på att det blir lika rakt men jag tyckte det styrde väldigt bra.

IMG_20180312_164834.jpg

IMG_20180312_165128.jpg