16 495 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Montera jordfelsbrytare
Har ett gammalt hus där elsystemet behöver förnyas. I källaren finns inkommande el och säkringar för källaren endast. Sedan är det draget 4-ledare till 1:a och andre våningen med var sin egen elcentral, draget tre faser och nolla/jord. Nu vill jag på 2:a våning byta hela gamla proppcentralen mot en ny med automatsäkringar och jordfelsbrytare ( badrum med el-golvvärme m.m.). Men går det att koppla in en jordfelsbrytare eftersom den kräver att nolla och jord är separerade i elcentralen ? Det är inte möjligt att dra upp 5-ledare i nuläget.
Hejsan
I din elcentral (proppskåp) skall du ha nolla (återledare) & pen ledare (skyddsjord) på olika plintar så du har ett separerat skåp
I din elcentral (proppskåp) skall du ha nolla (återledare) & pen ledare (skyddsjord) på olika plintar så du har ett separerat skåp
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Fram till centralen med JFB går det lika bra med 4 som 5 ledarsystem.
Prototypen
Prototypen
Bra med snabba svar även under storhelg 
(Elektrikern som jag rådfrågade sa att det bara går med 5-ledarsystem till jordfelsbrytare)
Fattar jag rätt av figuren så ska man kunna sätta jordfelsbrytare på delar av elcentralen om nollskenan kapas och en del läggs mot jordskenan och den andra går via jordfelsbrytare, tänker få kyl/frys som inte bör kopplas på jordfelsbrytare.
(Elektrikern som jag rådfrågade sa att det bara går med 5-ledarsystem till jordfelsbrytare)
Fattar jag rätt av figuren så ska man kunna sätta jordfelsbrytare på delar av elcentralen om nollskenan kapas och en del läggs mot jordskenan och den andra går via jordfelsbrytare, tänker få kyl/frys som inte bör kopplas på jordfelsbrytare.
Jepp det går utmärkt rent tekniskt.
Sen är det en tolkningsfråga om vad som är tillåtet, hårddrar man reglerna får man som jag har fått det förklarat inte lägga kyl/frys utanför sen i sommras.
Efter en jfb är det alltid 5 ledare, kan det ha varit det din elektriker menade eller tog han hänsyn till befintligt kablage måntro? Svårt att tänka mig en elektriker som inte kan 4 ledar system
Sen är det en tolkningsfråga om vad som är tillåtet, hårddrar man reglerna får man som jag har fått det förklarat inte lägga kyl/frys utanför sen i sommras.
Efter en jfb är det alltid 5 ledare, kan det ha varit det din elektriker menade eller tog han hänsyn till befintligt kablage måntro? Svårt att tänka mig en elektriker som inte kan 4 ledar system
4-ledare fram till centralen är som sagt inget problem. Det är bara efter jfb som det måste vara 5-ledare.
kyl och frys på jfb är inte heller något problem. En jfb löser inte ut hur som helst.
Däremot ska man kanske undvika att ha saker som dränkta avloppspumpar etc. på jordfelsbrytaren. Åtminstone inte på samma jfb som resten av kåken.
Finns det 5 ledare mellan dina två våningsplan? Isåfall bör din nya jfb kunna täcka allt utom källaren.
Vad är det som hindrar dig från att dra 5-ledare från källaren?
kyl och frys på jfb är inte heller något problem. En jfb löser inte ut hur som helst.
Däremot ska man kanske undvika att ha saker som dränkta avloppspumpar etc. på jordfelsbrytaren. Åtminstone inte på samma jfb som resten av kåken.
Finns det 5 ledare mellan dina två våningsplan? Isåfall bör din nya jfb kunna täcka allt utom källaren.
Vad är det som hindrar dig från att dra 5-ledare från källaren?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad är det som hindrar att sätta en JFB i varje central, en "Total black out" är inte så skojig. Länsförsäkringar har ingen självrisk på varor som blir förstörda i en JFB ansluten frys. Fördelen med JFB uppväger vida nackdelarna. Jordfelsbrytaren är inget hokuspokus eller spöke, har haft anledning att öppna en och i en normal villainstallation så finns flera elkomponenter som har lika stor felfrekvens. Lösningen att lägga kyl och frys på egen JFB är väl ingen höjdare då det kan ta ett tag innan man upptäcker att den löst ut. Installerade JFB för länge sedan (nästan pionjär då de då kostade 600 spänn per styck) och sedan dess har termostaten i kylskåpet gått sönder 3 gånger. JFB har ALDRIG falskeligen löst ut men 2 st strykjärn och en datornätdel har fått vila på återvinningen.
Prototypen
Prototypen
Är av samma uppfattning.
min grundregel är att dela huset på två jfb men kylen på den ena och frysen på den andra.
Sen kan man börja lägga till vis önskemål som tex utomhusuttagen på egen jfb så att inte motorvärmaren släcker huset. Panna/värmepump kör man helst på en egen 300mA (brandskydd enbart)
min grundregel är att dela huset på två jfb men kylen på den ena och frysen på den andra.
Sen kan man börja lägga till vis önskemål som tex utomhusuttagen på egen jfb så att inte motorvärmaren släcker huset. Panna/värmepump kör man helst på en egen 300mA (brandskydd enbart)
Klicka här för att svara