Skall montera in fönster (StorlekH5xB8) i min källare (ta upp nya hål osv) funderar på att göra enl. följande:

Såga upp i muren, montera lecabalk över fönsteröppningen jag gör hålet så att jag får plats med salning/ram i hålet (vet inte riktigt vad det heter) så att jag får en bra yta att kila fönstret (15mm) på direkt, altså trä med syllpapp under direkt på muren runt om fönstet och göra denna 'salning' så bred att den täcker hela muren och att den går kant i kant med den kommande innerväggen i rummet

Tänkte montera fönstret 10mm djupare än ytterväggen och 'salningen/ramen' 15mm djupare än ytterväggen och sedan foga alsammans från utsidan och skumma mellan 'salningen/ramen' från insidan

Vad tycker ni som kan sånthär om denna lösning??

Känns lite onödigt att göra en ram.... gör hålet tillräckligt stort, montera fönstret med ev balk, skumma/dreva, putsa råa ytor. Klart !

I
Frågan är vad som finns ovanför den blivande fönsteröppningen. Är det en befintlig vägg på kortsidan behöver du inte anta att det kommer ner någon större last på källarväggen. Men det kan ändå vara bra att följa denna metod för att slippa sättningsproblem.

Hacka upp en ränna över fönsteröppningen från insidan, så bred som fönstret ska vara + 25 cm p.b.s. om det och max halva väggens tjocklek. Skaffa en (eller två, beroende på om det är kort- eller långvägg) UPE (eller UNP) från skroten, så lång(-a) som rännan är och 10-14 cm hög(-a) (beroende på belastning och fönsterbredd och vad du kan få tag i). Smörj den med rostskyddsmedel och skjut in den i rännan med 'ryggen' mot kvarvarande del, så att den liknar en stående hakparantes. Kila under U-profilen med järnbitar tills den ligger stumt mot ovankanten. Du kan dessförrinnan ha lagt på cementbruk på övre flänsen som inte är flytande. Packa sen in jordfuktigt cementbruk under upplagen.

Är det en långvägg gör du sen om samma operation från utsidan och bultar samma U-na i livet med några bultar så du får en I-balk.

Fyll sen med en blandning av lecakulor och cementbruk (cement+sand+vatten) till slät vägg.

Såga sen upp fönsteröppningen och putsa av smygarna. Sätt in ditt fönster och borra för karmskruv i plastplugg. (Finns speciella sådana att köpa i fackhandeln.)

Skumma ska du göra från utsidan. Foga ska du göra från insidan. Annars var allt rätt.

imported_Byggaren skrev:
Frågan är vad som finns ovanför den blivande fönsteröppningen. Är det en befintlig vägg på kortsidan behöver du inte anta att det kommer ner någon större last på källarväggen. Men det kan ändå vara bra att följa denna metod för att slippa sättningsproblem.

Hacka upp en ränna över fönsteröppningen från insidan, så bred som fönstret ska vara + 25 cm p.b.s. om det och max halva väggens tjocklek. Skaffa en (eller två, beroende på om det är kort- eller långvägg) UPE (eller UNP) från skroten, så lång(-a) som rännan är och 10-14 cm hög(-a) (beroende på belastning och fönsterbredd och vad du kan få tag i). Smörj den med rostskyddsmedel och skjut in den i rännan med 'ryggen' mot kvarvarande del, så att den liknar en stående hakparantes. Kila under U-profilen med järnbitar tills den ligger stumt mot ovankanten. Du kan dessförrinnan ha lagt på cementbruk på övre flänsen som inte är flytande. Packa sen in jordfuktigt cementbruk under upplagen.

Är det en långvägg gör du sen om samma operation från utsidan och bultar samma U-na i livet med några bultar så du får en I-balk.

Fyll sen med en blandning av lecakulor och cementbruk (cement+sand+vatten) till slät vägg.

Såga sen upp fönsteröppningen och putsa av smygarna. Sätt in ditt fönster och borra för karmskruv i plastplugg. (Finns speciella sådana att köpa i fackhandeln.)

Skumma ska du göra från utsidan. Foga ska du göra från insidan. Annars var allt rätt.

Funderar lite på bästa metoden att såga upp hålet...vinkelslip?? Finns det inga bättre grejjer att hyra?? och vem hyr ut sådant? (GBG)

I
Diamantsåg är bättre. Du kan hyra en sådan från maskinuthyrarfirmor i Gbg (sök på hitta.se eller eniro.se). Du hittar dem under Bygg-Arbetsmaskiner-Uthyrning. Eller gå direkt på NCC och SKANSKA. De hyr oxå ut.

Eftersom du bara ska ha ett litet fönsterhål kommer dock en diamantsåg att kosta dig multum att hyra + att den inte är lätt att hantera för en ovan person (i princip en elektrisk motor som löper på skenor horisontellt och vertikalt vid sågning i våg- och lodrätt och på hjul vid sågning neråt och stor (vattenkyld) diamantbesatt sågklinga monterad direkt på axeln).

Bättre då att hyra en elektrisk borrhammare med flatmejsel och knacka ut gluggen från båda hållen. En vinkelslip klarar antagligen inte väggtjockleken lika bra. Men den kan vara bra att börja med så att du får raka snitt i väggen.

[/QUOTE] Skumma ska du göra från utsidan. Foga ska du göra från insidan. Annars var allt rätt.[/QUOTE]

Har nu sågat upp och putsat klart!

Funderar på hur fönstret skall monteras i muren, vill montera så långt ut som möjligt för att få en djup fönsterbräda på insidan, hur långt ut kan jag sätta fönstret?

Och hur får jag till utsidan? har sett källare på äldre hus där det är fogat runt fönstet på utsidan?! (har inte ruttnat på 30år i af.)

Om man nu skummar dit fönstrerna, då blir det väl ändå ingen ventilation av själva karmen, vad spelar det då för roll om man fogar på utsidan i stället??

Vill helst slippa fönster foder på mina källarfönster!

Nån som har någon bra lösning

I
Fönster brukar man sätta 50 mm in från utsidan.

Foga inte på utsidan. Skummar du räcker det. Putsa istället upp smygen mot karmen.

imported_Byggaren skrev:
Fönster brukar man sätta 50 mm in från utsidan.

Foga inte på utsidan. Skummar du räcker det. Putsa istället upp smygen mot karmen.

I
Haegermeister skrev:
Jag skall altså putsa direkt mot fönsterkarmen och slänta ner på muren och sidorna? typ en fog fast av vanligt putsbruk?

Jepp! Ett putspåslag i smygen (lika väggputsen) brukar bli omkring 15 mm tjockt och täcker då springan/ställplatsen mellan karm och vägg.

imported_Byggaren skrev:
Jepp! Ett putspåslag i smygen (lika väggputsen) brukar bli omkring 15 mm tjockt och täcker då springan/ställplatsen mellan karm och vägg.

Elitfönster menar att man kan montera något de kallar för smygbleck som är i plåt nån typ av L-profil kan jag tänka mig, hittar ingen på nätet som verkar sälja detta ?? Nån som vet?

Det kanske är ett bättre alternativ p.g.a. väderläget, lite jobbigt att putsa nu när det är minusgrader på nätterna...

I
Haegermeister skrev:
Alternativ > Sitter och läser lite monteringsinstr. på fönster...

Elitfönster menar att man kan montera något de kallar för smygbleck som är i plåt nån typ av L-profil kan jag tänka mig, hittar ingen på nätet som verkar sälja detta ?? Nån som vet?

Det kanske är ett bättre alternativ p.g.a. väderläget, lite jobbigt att putsa nu när det är minusgrader på nätterna...

Ja det är vanlig 0,71 mm förzinkad plåt som vanligen är vit- eller svartmålad i stil med ett fönsterbleck, men utan omslag på den fria kanten. De är istället rakt avklippta och har en liten ankantning mot murverket i fria sidan samt i sidan mot karmen en uppvikning i Z-form, där den fria delen bara är ett par millimeter bred för att kunna knackas in i karmträet om spår saknas. Utseendemässigt skulle jag dock undvika dem och vänta till våren med puts.

Du kan troligen hitta det på byggvaruhusen. Används i en del fall även som överbleck över fönster i träfasad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.