Någon som kan tänkas ha en aning om vad det skulle kosta att montera in en "kassett" i en öppen spis av äldre modell?

Öppningen är ca 60cm bredd och 74cm höjd

Möjligen om man sätter in en lite mindre kassett med någon form av dekorlist i överkant?

Tänkte främst på en lösning som gör att man eldar mindre för kråkorna, och kan få mer behållning av värmen helt enkelt, som det känns nu så blir det ju varmt endast en kort stund.. och plötsligt är veden totalt slut

Nu har vi förvisso fjärrvärme, men vi eldar ändå relativt mycket just höst och vinter, mycket för "mysighet" men självklart är det en positiv aspekt med värmen också

Alla tips tas tacksamt emot, för att jag ska kunna skaffa mig en ungefärlig prisbild och vilket ingrepp som krävs för att få till det, även vidare information om man måste besikta om, anmäla till kommun eller liknande?

Tomture61
Vad säger närmsta / lämpligaste kaminåterförsäljare ?
Ett kostnadsförslag kostar inte pengar .

Och ja , det blir en väsentlig ändring av eldstaden , så en besiktning måste till .

Satte in en Keddy-insats i vår öppna spis för ett par år sen och kassett+installation+material (skorstensslang, stosar och sånt) gick på ca 30 000:-. Behövde göra en bygganmälan till kommunen före och ta dit sotaren för besiktning efter, sen var det klart.

P
N najks skrev:
Någon som kan tänkas ha en aning om vad det skulle kosta att montera in en "kassett" i en öppen spis av äldre modell?

Öppningen är ca 60cm bredd och 74cm höjd

Möjligen om man sätter in en lite mindre kassett med någon form av dekorlist i överkant?

Tänkte främst på en lösning som gör att man eldar mindre för kråkorna, och kan få mer behållning av värmen helt enkelt, som det känns nu så blir det ju varmt endast en kort stund.. och plötsligt är veden totalt slut

Nu har vi förvisso fjärrvärme, men vi eldar ändå relativt mycket just höst och vinter, mycket för "mysighet" men självklart är det en positiv aspekt med värmen också

Alla tips tas tacksamt emot, för att jag ska kunna skaffa mig en ungefärlig prisbild och vilket ingrepp som krävs för att få till det, även vidare information om man måste besikta om, anmäla till kommun eller liknande?
Hur kom blandveden in i bilden?
Jag måste ha missat det..
Det är ingen skillnad på att elda med blandved än med rent löv, förutom att blandved ger en trevligare eldning.

Brinnande ved i en öppen spis, med fokus på lågorna runt en vedtrave.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänder med gran och blandar ut med relativt färsk Björk ved..
brinner länge och hett..

Så nu ska jag bara läsa istället för att skriva..

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.