19 121 läst ·
319 svar
19k läst
319 svar
Momentnyckel till hjulskifte
Tråden full med j*vla amatörer och klåpare, bryggseglare och kontorsnissar! Man drar tills det börjar gå lätt och sen ett kvarts varv tillbaka! Det vet väl alla som kan kalla sig karla-karl! Fnys.. 😆
Skämt åsido, som mekanisk konstruktör så händer det ibland att man designar något och sen får ett samtal från en kund eller användare som hittat på egen lösning eller kört bultförband "på känsla".
Man blir lite irriterad när man lagt tid på att skriva moment och förutsättningar i manualen. 🤦♂️
Med det sagt drar inte jag heller hjulbultarna med moment, så jag kastar väl sten över bäcken eller vad det heter.
Skämt åsido, som mekanisk konstruktör så händer det ibland att man designar något och sen får ett samtal från en kund eller användare som hittat på egen lösning eller kört bultförband "på känsla".
Man blir lite irriterad när man lagt tid på att skriva moment och förutsättningar i manualen. 🤦♂️
Med det sagt drar inte jag heller hjulbultarna med moment, så jag kastar väl sten över bäcken eller vad det heter.
Å forumets vägnar vill jag framföra en allvarlig kränkthetsrapport att du kallar skruvarna för bultar. Så kan vi inte ha det, fattar du vilket kaos du ställer till med? Nu måste vi sitta i tre dygn och debattera det i 241 inlägg!V Viktor S. skrev:
Det räcker med en reservhjul på burk, en pluggsats och en 12V kompressor så klarar man sej i dagens läge dvs om man inte kör med gammal skit med torrsprickor och liknande.F fribygg skrev:
Det är väl en smaksak och dessutom beroende på situation. Jag har två gånger fått punktering utan att ha ett reservhjul. Ingen av dessa gånger fungerade det med reservhjul på burk. Visst går det att ifrågasätta att ha en så stor och tung pryl i bilen för jämnan för att lösa en situation som kanske uppstår med några års mellanrum. Men förstörda däck är något som kan inträffa hur ny och välskött bilen än är. Och när det inträffar kan det underlätta extremt att ha ett reservhjul.I Incinerator skrev:
Några års mellanrum... jag har fått punktering två gånger på 45 år. Jag har definitivt fått bränslestopp fler gånger än så. Har du en fylld bränsledunk i bilen också? Andra vanliga reservdelar och verktyg?A Avemo skrev:Det är väl en smaksak och dessutom beroende på situation. Jag har två gånger fått punktering utan att ha ett reservhjul. Ingen av dessa gånger fungerade det med reservhjul på burk. Visst går det att ifrågasätta att ha en så stor och tung pryl i bilen för jämnan för att lösa en situation som kanske uppstår med några års mellanrum. Men förstörda däck är något som kan inträffa hur ny och välskött bilen än är. Och när det inträffar kan det underlätta extremt att ha ett reservhjul.
Bränslestopp kan du ju ändå bestämma själv om du får eller inte.E Eld skrev:
Punktering inte lika lätt. T.ex har jag fått punktering efter att ha varit på återvinningscentral.
Samt ett år flera gånger när de byggde om vägen förbi.
Ja att råka få punktering, eller ge sig själv soppatorsk, är ju exakt samma sak 🤦E Eld skrev: