Tråden full med j*vla amatörer och klåpare, bryggseglare och kontorsnissar! Man drar tills det börjar gå lätt och sen ett kvarts varv tillbaka! Det vet väl alla som kan kalla sig karla-karl! Fnys.. 😆

Skämt åsido, som mekanisk konstruktör så händer det ibland att man designar något och sen får ett samtal från en kund eller användare som hittat på egen lösning eller kört bultförband "på känsla".
Man blir lite irriterad när man lagt tid på att skriva moment och förutsättningar i manualen. 🤦‍♂️

Med det sagt drar inte jag heller hjulbultarna med moment, så jag kastar väl sten över bäcken eller vad det heter.

• Haha
  • Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
V Viktor S. skrev:
Tråden full med j*vla amatörer och klåpare, bryggseglare och kontorsnissar!
Välkommen!
Vilken av kategorierna tillhör du Viktor?

Såhär roligt har jag nog inte haft sen jag bytte höftled. Kopparpasta, fälgnyckel och feeling. Har tappat en jävla massa hjul - inte...

• Gilla
fallskydd och 1 till
  • Laddar…
N NL12345 skrev:
Såhär roligt har jag nog inte haft sen jag bytte höftled. Kopparpasta, fälgnyckel och feeling. Har tappat en jävla massa hjul - inte...
Med fälgnyckel sitter allt. Men, vad är det?

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
V Viktor S. skrev:
Med det sagt drar inte jag heller hjulbultarna med moment, så jag kastar väl sten över bäcken eller vad det heter.
Å forumets vägnar vill jag framföra en allvarlig kränkthetsrapport att du kallar skruvarna för bultar. Så kan vi inte ha det, fattar du vilket kaos du ställer till med? Nu måste vi sitta i tre dygn och debattera det i 241 inlägg!

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med fälgnyckel sitter allt. Men, vad är det?
Det vill du veta, va? Om det inte är ett kors är det en...

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag erbjuder en lösning till Toyota, gratis!
[bild]
Och vill man vara helt säker så är det 638 som gäller.

I
F fribygg skrev:
Jag ser det som självklart att hjulen kan bytas med bilens verktyg och medför sedan drygt 35 år reservhjul och byter hjul vid vägkant då behov uppstår.
Det räcker med en reservhjul på burk, en pluggsats och en 12V kompressor så klarar man sej i dagens läge dvs om man inte kör med gammal skit med torrsprickor och liknande.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
I
O [old rusty] skrev:
jag misstänker att bromsskivan fastnade på bromsbackarna så inte bromsskivan satt rätt.
Kan du förklara detta? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

I Incinerator skrev:
Kan du förklara detta? Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det var inte tydligt nej... :)
Det var trumbromsar till handbromsen och skivbroms till färdbroms. Så backarna kan kärva mot trumman om inte allt är helt nytt..

I Incinerator skrev:
Det räcker med en reservhjul på burk, en pluggsats och en 12V kompressor så klarar man sej i dagens läge dvs om man inte kör med gammal skit med torrsprickor och liknande.
Det är väl en smaksak och dessutom beroende på situation. Jag har två gånger fått punktering utan att ha ett reservhjul. Ingen av dessa gånger fungerade det med reservhjul på burk. Visst går det att ifrågasätta att ha en så stor och tung pryl i bilen för jämnan för att lösa en situation som kanske uppstår med några års mellanrum. Men förstörda däck är något som kan inträffa hur ny och välskött bilen än är. Och när det inträffar kan det underlätta extremt att ha ett reservhjul.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl en smaksak och dessutom beroende på situation. Jag har två gånger fått punktering utan att ha ett reservhjul. Ingen av dessa gånger fungerade det med reservhjul på burk. Visst går det att ifrågasätta att ha en så stor och tung pryl i bilen för jämnan för att lösa en situation som kanske uppstår med några års mellanrum. Men förstörda däck är något som kan inträffa hur ny och välskött bilen än är. Och när det inträffar kan det underlätta extremt att ha ett reservhjul.
Några års mellanrum... jag har fått punktering två gånger på 45 år. Jag har definitivt fått bränslestopp fler gånger än så. Har du en fylld bränsledunk i bilen också? Andra vanliga reservdelar och verktyg?

• Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Några års mellanrum... jag har fått punktering två gånger på 45 år. Jag har definitivt fått bränslestopp fler gånger än så. Har du en fylld bränsledunk i bilen också? Andra vanliga reservdelar och verktyg?
Bränslestopp kan du ju ändå bestämma själv om du får eller inte.
Punktering inte lika lätt. T.ex har jag fått punktering efter att ha varit på återvinningscentral.
Samt ett år flera gånger när de byggde om vägen förbi.

• Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
J
E Eld skrev:
Ja att råka få punktering, eller ge sig själv soppatorsk, är ju exakt samma sak 🤦

• Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det räcker med en reservhjul på burk, en pluggsats och en 12V kompressor så klarar man sej i dagens läge
Funkar det när en ligist stuckit en kniv i däcket?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.