237 läst ·
7 svar
237 läst
7 svar
Hur konstruerar man en "Torpar-platta"?
Hej,
Vi kommer snart nybygga en gård i 17/1800-tals anda i Halland och är fullt igång med ritande och planering.
Vi kommer bygga mangårdsbyggnad, ladugård, fårhus, snickeri mm
Det är viktigt att allt byggs tidsenligt visuellt.
Många underliggande detaljer kommer dock ändras som tex timmerstommen, ftx, m.m.
Jag skulle gärna gjuta en modern platta med golvvärme men det skulle bli ett sår på huset med döda fibercementskivor runt grunden.
huset kommer hamna på relativt plan mark. Gissningsvis blir grunden runt 60cm hög om det går att konstruera?
Finns det någon som har erfarenhet av hur man murar en "torpargrund" av fältsten med en gjuten platta invändigt.
Tänker då främst på hur man får höjden. Gissningsvis får man gjuta en ringmur först, mura sten utanpå den. fylla med grus och cellplast och sedan gjuta plattan i den?
Problemet jag ser är köldbryggor om man flyttar ut väggen delvis på stenmuren.
Genom att sätta en "solbänk" nederst på panelen kan man lura in väggen en del, sen brukade grunderna från 17/1800 talet sticka ut en bit, detta hjälper ju också något.
Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina ideer.
Vi kommer snart nybygga en gård i 17/1800-tals anda i Halland och är fullt igång med ritande och planering.
Vi kommer bygga mangårdsbyggnad, ladugård, fårhus, snickeri mm
Det är viktigt att allt byggs tidsenligt visuellt.
Många underliggande detaljer kommer dock ändras som tex timmerstommen, ftx, m.m.
Jag skulle gärna gjuta en modern platta med golvvärme men det skulle bli ett sår på huset med döda fibercementskivor runt grunden.
huset kommer hamna på relativt plan mark. Gissningsvis blir grunden runt 60cm hög om det går att konstruera?
Finns det någon som har erfarenhet av hur man murar en "torpargrund" av fältsten med en gjuten platta invändigt.
Tänker då främst på hur man får höjden. Gissningsvis får man gjuta en ringmur först, mura sten utanpå den. fylla med grus och cellplast och sedan gjuta plattan i den?
Problemet jag ser är köldbryggor om man flyttar ut väggen delvis på stenmuren.
Genom att sätta en "solbänk" nederst på panelen kan man lura in väggen en del, sen brukade grunderna från 17/1800 talet sticka ut en bit, detta hjälper ju också något.
Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina ideer.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Gjut en platta till önskad höjd och sät beklädnadssten på utsidan.
https://stenbolaget.se/products/bek...HtiXkMNy3vmC50HMSSwc08UNuqZ2nx_waAk8cEALw_wcB
eller en liknande produkt.
https://stenbolaget.se/products/bek...HtiXkMNy3vmC50HMSSwc08UNuqZ2nx_waAk8cEALw_wcB
eller en liknande produkt.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Jag vurmar ju för källare även i moderna hus. Har många fördelar. Om ni ändå ska investera så mycket är det kanske ett alternativ.
useless skrev:
Hej, har tänkt tanken med källare...lockande och fint! Problemet är att det är lite fuktigt där huset skall stå och berget ligger inte långt under. Då behöver källaren sticka upp mycket vilket medför problem med tillgänglighet.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
Fukt är sällan ett problem om allt annat stämmer. Du ska inte ha källare som bostadsyta. Men för teknik, värmeanläggning, plats för extra kyl/frys. svale, Underlättar även eventuell omdragning av VVS och el om det behövs framöver.LekrotH skrev:
Du behöver inte heller 20 cm isolering under som en del rekommenderar. Det gör dom bara för dom vill gå och gotta sig i verkstan. Räcker med 10 cm betong på en makadambädd.
Klicka här för att svara