Hej,

Vi har idag ett enfasuttag för tvättmaskin och tumlare. Problemet är så klart att ett uttag säkrat för 10A inte räcker för både tummlare och tvättmaskin vilket givetvis resulterar i att proppen går om båda maskinerna körs samtidigt.

Detta uttag har tidigare varit ett tre-fasuttag så det finns tre faser, nolla och jord framdraget till dosan.

Vilka möjligheter finns det att montera upp ett andra uttag? Behövs det dras fram en andra nolla? Är det möjligt att dela en grupp på detta sätt utan att bryta mot reglerna?

Det finns goda möjligheter att montera ett separat uttag bredvid. Det praktiska återstår dock att se.

Det blir då en trefasgrupp (där du använder två faser) så det behövs ingen extra nolla, utan N och PE ska vara gemensamma. Det ska märkas upp som en trefasgrupp på gruppförteckningen. Om denna befintliga grupp är intakt så är den ok. Annars bör du kontrollera att varje fasledare verkligen kommer ifrån varsin egen fas utifrån, L1, L2 och L3. Är det tre säkringar tillsammans så ska det vara ok.

Tack Bo för ditt svar.

Det är helt säkert tre olika faser, jag vet att den tvättmasken som tidigare var inkopplad var av trefas-typ. Det är även uppmätt 400V mellan faserna. De är sedan tidigare uppmärkta som en trefasgrupp i gruppförtäckningen.

Är det p.g.a fasförsjkutningen mellan faserna som det inte behövs en separat nolla, dvs att den totala lasten inte blir mer än 10A?

Vad gäller det praktiskta så vore det ju fint om det finns färdiga uttag för denna typ av installation, något du känner till kanske? Helst infällt montage, men ett utanpåliggande uttag får också plats.

Ja det är tidsförskjutningen mellan fasströmmarna som gör att strömmen i nollan inte blir högre än i enskilda fasledare. Om strömmen i faserna är precis lika stor blir strömmen i nollan noll. I varje ögonblick finns två faser som "drar åt olika håll", olika mycket.

Färdiga dubbeluttag som tillåtet olika faser i brunnarna finns inte idag. Det måste vara två fysiskt skilda uttag för att det ska få vara 400 V mellan dessa. Infällt innebär det två dosor, eller en dubbeldosa, med två separata envägsuttag.

Man får här även tänka på att det är tillåtet att byta ett uttag utan behörighet, vilket även med kunskap kan vara lite lurigt i detta fall. Om du inte har en trepolig säkring i centralen bör varje uttag matas med tre ledare, L, N, PE, dvs man bör inte vidarekoppla N eller PE från ena uttaget till det andra. Trefasgruppen bör alltså delas upp innan uttaget, t.ex mha toppklämmor i dosan bakom uttaget.

• Gilla
popelollole
  • Laddar…
Tack för din sakkunskap, Bo.

Nej, en trepolig säkring har jag inte, det är en central av äldre modell så det ska absolut bli separata ledare fram till varje uttag för att undvika risken att man tror att strömmen är bruten till båda när ena är strömlöst.

Det ser ut som att det får bli två utanpåliggande uttag, monterade ovanpå dosan.

Jag skulle byta bort vägguttaget mot sköljtätt anslutningslock med dragavlastningar och sen klippa av stickpropparna!

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Babi, den tanken har slagt mig, men ryms det inom vad man får göra utan behörighet?

permal skrev:
Babi, den tanken har slagt mig, men ryms det inom vad man får göra utan behörighet?
Nej, det gör det inte. Men det gör inte ditt ursprungliga förslag heller så det är lik förbannat ett lagbrott.

Nej, men att sätta upp ytterligare ett utanpåliggande uttag får du inte heller göra! Båda alternativen blir ju en ny fast installation.
Men jobbet tar 5 min för en elis och du slipper köpa nya uttag + att det blir mycket snyggare än att sätta upp nya uttag på väggen!

Helt rätt. Nu vet jag iaf att det finns möjligheter att lösa problemet. Får ta kontakt med en elektriker. Tack för er hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.