Hej,

Jag går i tankarna att uppdatera badrummet. Jag är intresserad av att byta ut spegelskåpet mot ett med inbyggd belysning. Jag skulle gärna ha en lampa i taket i badrummet också då lampan i bilden är enda ljuskällan idag. Jag är okunnig om el dock så jag vet inte vad som är möjligt (utan att lägga ut för mycket) och skulle gärna få lite råd.

Mitt första alternativ är att bara byta ut spegelskåpet mot ett med belysning och använda nuvarande lampans ström till spegelskåpet. Jag antar att detta är möjligt?

Det jag helst hade velat är att byta ut nuvarande strömbrytare mot en med två knappar där ena kontrollerar en lampa i taket, och den andra spegelskåpet. Är detta möjligt att genomför och fortfarande bara utgå från strömmen som kommer ut vid nuvarande lampa? (förutsatt att man drar en ny strömsladd från nuvarande lampa upp till taket).

Går det göra en grov uppskattning på vad respektive alternativ skulle kunna kosta i arbete?

• Badrumsvägg med blå kakelplattor, en vit strömbrytare och ett väggskåp med en dörr öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik837 skrev:
Det jag helst hade velat är att byta ut nuvarande strömbrytare mot en med två knappar där ena kontrollerar en lampa i taket, och den andra spegelskåpet. Är detta möjligt att genomför och fortfarande bara utgå från strömmen som kommer ut vid nuvarande lampa? (förutsatt att man drar en ny strömsladd från nuvarande lampa upp till taket).
Ja.
H Henrik837 skrev:
Går det göra en grov uppskattning på vad respektive alternativ skulle kunna kosta i arbete?
Jag skulle tro att skillnaden i kostnad för alternativen är ganska liten. Arbetet att koppla elen tar inte så lång tid.
Det går att göra på lite olika sätt. Jag skulle rekommendera att kontakta 3 olika elfirmor och be om offerter på båda alternativen.

Leder det till en bra lösning och ett bra pris är det bara att beställa.

Tänk på att du får installera ett spegelskåp med inbyggd belysning om belysningen är batteridriven. Kanske kan det vara ett tredje alternativ?

• Gilla
Henrik837
  • Laddar…
BirgitS
Om de två belysningarna ska skötas med varsin strömbrytare (vippa) så måste det gå en ledare från vänstra strömbrytare till den ena belysningen och en ledare från den högra strömbrytaren till den andra belysningen. Det innebär att elektrikern måste dra en ny tråd i samma rör som de befintliga. Det kan vara mer eller mindre svårt beroende på hur bra röret är. Om det är svårt att få in fler ledare i det befintliga röret så går det också att dra en utanpåliggande kabel från strömbrytaren till de två belysningarna. Det blir ju inte så synligt eftersom det är en kort bit från strömbrytaren till spegelskåpet och i taket tittar man så sällan.

Det är troligen så att den nuvarande lampan bara har två trådar, tändtråd och nolla, medan ett spegelskåp och en ny taklampa kan kräva att det även finns skyddsjord. I så fall måste elektrikern dra en ny tråd för det också.

• Gilla
Henrik837
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren, det ger mig lite mer att gå på i beslutsfattandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.