1 651 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Mögeldoft - HJÄLP
Hej,
jag har ett fritidshus som vi steg för steg har renoverat och nu är det mer eller mindre möjligt att bo där permanent. Vi har renoverat och bytt yttertak, isolerat det och även bytt samtliga fönster i huset. I samband med detta har vi fått problem med mögeldoft!! Den sätter sig direkt i kläder och t o m i håret när man är i huset.
Jag har nu satt in tre styck tilluftsventiler på nedanvåningen i huset. De har endast suttit där ett par dagar så jag förstår att jag inte kan räkna med någon effekt från dem ännu men jag undrar om någon har erfarenhet av om de kan förbättra inomhusklimatet? Jag har ju inte direkt någon frånluft, förutom en ventil i köket, köksfläkt och en fläkt i badrummet (som jag brukar låta vara på alltid). Frånluft är ju annars svårare att ordna? Huset är inte uppvärmt under den kalla årstiden.
Jag funderar nu på om jag borde komplettera med en ordentlig avfuktare som kopplas in "permanent" med avrinning etc.
Jag är jättetacksam för alla tips. Hur kan jag få till ett bra inomhusklimat?
Buggaren
jag har ett fritidshus som vi steg för steg har renoverat och nu är det mer eller mindre möjligt att bo där permanent. Vi har renoverat och bytt yttertak, isolerat det och även bytt samtliga fönster i huset. I samband med detta har vi fått problem med mögeldoft!! Den sätter sig direkt i kläder och t o m i håret när man är i huset.
Jag har nu satt in tre styck tilluftsventiler på nedanvåningen i huset. De har endast suttit där ett par dagar så jag förstår att jag inte kan räkna med någon effekt från dem ännu men jag undrar om någon har erfarenhet av om de kan förbättra inomhusklimatet? Jag har ju inte direkt någon frånluft, förutom en ventil i köket, köksfläkt och en fläkt i badrummet (som jag brukar låta vara på alltid). Frånluft är ju annars svårare att ordna? Huset är inte uppvärmt under den kalla årstiden.
Jag funderar nu på om jag borde komplettera med en ordentlig avfuktare som kopplas in "permanent" med avrinning etc.
Jag är jättetacksam för alla tips. Hur kan jag få till ett bra inomhusklimat?
Buggaren
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Mögel har man väl mer eller mindre i alla fritidshus. Att ni känner doften beror nog inte på att det börjat mögla utan på att luften är mer instängd när ni isolerat huset. Men det låter som att du redan har räknat ut det själv?
Ja, hos oss kommer lukten från golvbjälklaget, skall åtgärdas
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Hos oss kommer lukten från krypgrunden. För att undvika jordlukt bör man åtminstone täcka marken där med plast.
Det skulle alltså komma från krypgrunden eller trossbotten? Bra tips, men kanske ej så enkelt att åtgärda? I så fall tror jag mer på trossbotten. Krypgrund har jag ingen men väl källare. Huset är byggt på en "stenkista" och har minst metertjocka grundmurar. Mitt under huset är det helt uppfyllt med sten. Det finns två "källare". En något lite större och en lite mindre som i princip är som en krypgrund och där sitter vv beredaren. Båda har dock cementgolv.
Om det skulle vara trossbotten, hur gör man då...? låter ju som ett stort projekt att lägga om golvet och gissar jag byta bjälkar mm?
Trossbotten på ovanvåningen har jag byggt in under ett nytt självbärande golv men den var frisk så jag tror inte lukten kommer därifrån.
Kanske en permanent avfuktare vore en lösning? Och kanske någon frånluftslösning t ex fläkt. Kanske hygrostat styrd?
Buggaren
Om det skulle vara trossbotten, hur gör man då...? låter ju som ett stort projekt att lägga om golvet och gissar jag byta bjälkar mm?
Trossbotten på ovanvåningen har jag byggt in under ett nytt självbärande golv men den var frisk så jag tror inte lukten kommer därifrån.
Kanske en permanent avfuktare vore en lösning? Och kanske någon frånluftslösning t ex fläkt. Kanske hygrostat styrd?
Buggaren
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det kan bli ett stort jobb, jag hoppas att kunna börja riva ner till backen kanske slutet av april. Men det måste göras och det är väl först efter rivningen som jag vet hur mycket som behöver bytas. Jag har ju en egen tråd men med mina begränsade datorkunskaper så vet jag inte hur man länkar in. Om du är intresserad, sök på Grund och markarbeten
Nu har jag mätt luffuktigheten och inte ens i källaren var den över 34%. Så det verkar inte vara problemet. Ventilationen som sattes in på nedanvåningen verkar hjälpa mycket. Tre luckor till ca 60 m2. Och så har jag satt på lite värme....Vi får se hur det blir men verkar ju lovande. Har sett att man kan hyra ozon generator, någon som har erfarenhet av det?
Buggaren
Buggaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden