Ska tapetsera om och byta ut det gamla klick-golvet i det som ska bli sonens sovrum. När jag rev upp klick-golvet upptäcker jag att det är svart mögel under klick-golvet. Den gamla plastmattan som låg under klick-golvet tog jag också bort i det området det var mögel + ordentligt med marginal. Spånskivan som ligger under verkar mest ha mögel där det inte varit någon plastmatta upp till klick-golvet. Det som egentligen möglat tycker jag verkar vara pappen som låg under klick-golvet.

Allt är torrt och så, så möglet borde vara dött. Men frågan är, innan jag lägger nytt klick-golv ovanpå, ska jag byta ut spånskivan i området som har mögel på sig? Eller räcker det att tvätta rent med nåt?

Till historien hör att vattenskadan som orsakade det är från tvättstugan vägg i vägg, men golvet där uppfyllde tyvärr inte standard, så försäkringsbolaget ville inte ersätta något, så det är ingen idé att kontakta dom. Och firman som fixade golvet i tvättstugan öppnade upp spånskivan där inne och hittade inga skador av vattnet. Under spånskivan är det bara isolering och krypgrund.

Så räcker det att rengöra med något eller måste jag byta ut spånskivan?

Här kommer några bilder:
Hörnbiten lagd upp och ner, här ser man svart mögel som två streck.
Bild av ett rum med delvis borttaget golv, exponerande mögelskadat område. Diverse verktyg och material ligger utspritt på det återstående golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är allt klick-golv borttaget.
Rivna golvskivor i ett rum med svart mögel synligt på underliggande spånskiva, några träplankor och pappersrullar ligger på golvet.
Skapa konto

Och här har jag tagit bort plastmattorna.
Hörn av ett rum där golvbeläggningen har tagits bort, avslöjande mörka mögelstreck och gamla limrester på det blottade undergolvet.
Skapa konto

Jag hade behållt golvspånet om du är säker på dess hållfasthet och att det inte finns fukt i isoleringen under.

Utan fukt bör inget nytt mögel bildas. Finns väl någon form av mögel dödande spray du kan prova med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.