Hej!
Jag håller på att renovera ett rum och har fastnat på ett par moment under en längre tid. Det har blivit en stor tröskel att komma över så nu ber jag ödmjukt om hjälp.

Jag har fått riva upp det gamla undergolvet och lägga om delar av det. Nu har jag en liten nivåskillnad mellan några skivor (markerat på bilden). Jag skulle uppskatta råd om hur noga detta behöver vara innan jag går vidare med nytt golv.

Jag har även en separat tråd om vägg/tak och underarbete inför målning, men delar upp frågorna eftersom detta framför allt gäller golvet.
Nivåskillnaden är uppskattningsvis någon millimeter. Det är alltså inte någon stor höjdskillnad, men man känner den om man drar handen över skarven. Jag vill undvika att få problem senare, särskilt om jag lägger klickgolv/laminat/parkett.

Mina frågor:
  • Hur jämnt behöver undergolvet vara inför klickgolv eller laminat?
  • Är någon millimeters nivåskillnad mellan skivor acceptabelt?
  • Bör jag åtgärda detta innan jag går vidare?
  • Vad är i så fall bäst metod: slipa, hyvla, spackla eller något annat? Hur skulle du ha gjort?
  • Finns det risk att en sådan nivåskillnad märks genom golvet eller påverkar låsningen i klickgolvet?
Jag bifogar bild på skarven/nivåskillnaden.

Tacksam för konkreta tips om hur ni hade gjort här. Jag vill få underlaget tillräckligt bra, men vill samtidigt inte överarbeta något om det redan är inom rimlig tolerans.

Tack på förhand!

Rikard

• BHF-Undergolv nivåskillnad.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eva Öfors
  • Laddar…
R Rikard S skrev:
Finns det risk att en sådan nivåskillnad märks genom golvet eller påverkar låsningen i klickgolvet?
JA. man kan använda tex.lumppapp för justera nivåskillnaderna

• Gilla
Rikard S och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rikard S skrev:
Hur jämnt behöver undergolvet vara inför klickgolv eller laminat?
Det framgår i golvets läggningsinstruktion.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
JA. man kan använda tex.lumppapp för justera nivåskillnaderna
Tack! Lumppapp är nytt för mig – just golv har jag aldrig lagt förut.
Menar du att man lägger remsor eller partier där det är lägre, alltså bygger upp lokalt med dubbelt underlag för att jämna ut innan golvet läggs?

BirgitS BirgitS skrev:
Det framgår i golvets läggningsinstruktion.
Jag har inte valt golv än men det där tar jag med mig.

Det jag funderade på var kanske mer ur det generella perspektivet. Jag tänker att plant underlag är bra och att mindre avvikelser alltid finns, frågan är hur mycket som får finnas där innan det blir ett problem. Små ojämnheter över hela ytan är ju en sak, men här är det ju en tydlig skarv och ska golvet läggas i rummet längdriktning så kommer den där skarven sannolikt komma mitt under en golvbräda.

R Rikard S skrev:
Tack! Lumppapp är nytt för mig – just golv har jag aldrig lagt förut.
Menar du att man lägger remsor eller partier där det är lägre, alltså bygger upp lokalt med dubbelt underlag för att jämna ut innan golvet läggs?
JA

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Lumppapp är 1 mm tjockt och används för utjämning, men det innebär ju att det bli 1 mm kant längs lumppappen och det brukar anses acceptabelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.