Hej
Ska försöka förklara mitt vindproblem. Har ett påväxt på kallvind samt 2 av snedtaken (har en annan tråd kring isolering av dessa).
Det är det vanliga, man har tillägssisolerat, slutat elda, och ingen ångspärr upp mot vinden. Huset är från -29 med 1,5 plan samt källlare. Vi har sen vi flyttat in för tre år sen satt in frånluftsventilation på alla våtutrymmen. Innan var det nästan 0 ventilation i huset, endast en paxfläkt på bottenplanet som gick när lampan lös. Har en hygrometer och har sen jag gjorde en tätning kring ett avluftningsrör mätt upp mellan 60-78% luftfuktighet vintertid. På bilderna ser ni mängden påväxt, södersidan ser betydligt bättre ut
Rev i somras ut all tillägssisolering av 40cm mineralull för att se hur vinden såg ut ordentligt, endast ca 15cm spån finns nu kvar. I facken ner mot snedtaken har jag krattat upp spånet för att kunna inspektera. Ett snedtak söder är fyllt med spån och ser fint ut. Två andra har varit gamla kattvindar varpå snedtaken (utrymmet mellan takstolarna) är halvt fyllt med spån och på den andra utfört med glasull och luftspalt, båda dessa har påväxt, mer om det problemet finns på: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-i-snedtak-utan-luftspalt-hus-fran-29.323532/
Vinden är nu sanerad med mögelfri av en firma. Efter vi tog bort mineralullen såg vi att råsponten ner i snedtaken också var påväxta varpå jag fick ett till bekymmer. Vinden har gavelventiler utan en mindre tillbyggnad/flygel från -95 samt takfotsventilation. Yttertaket består av betongpannor från -03. Man har dock valt att låta det gamla plåttaket (kanske original) ligga kvar istället för papp. Plåten vilar direkt på råsponten utan någon duk eller så.
Min tanke (innan jag hittade problemet i snedtaken) var att återisolera med cellulosa för att kunna buffra en del av den fukt som stiger. Jag vet att det finns luftläckage där den tidigare innerväggen fanns mot kattvindarna samt vid den gamla vindsluckan, dessa ska såklart tätas..
Min fråga är hur ni skulle gjort för att lösa detta och komma vidare???
Mina alterantiv som jag ser det nu är:
1. Riva de 2 rummen/snedtaken med påväxt inifrån, återisolera med cellulosa (med eller utan luftspalt) och använda ångbroms. Lägga på ca 30-35cm cellulosa ovanpå spånet på vinden. Logga RH på vinden och som backup plan installera tex trygghetsvakten.
2. Ovanstående och även försöka lägga ångbroms/spärr på under eller över vindbjälklaget
3. Byta hela taket och göra en klimatvind. är ju mycket job och kostar ju en hel del, men det kanske man har igen vid en eventuell försäljning. Man blir ju av med både det gamla plåttaket, påväxten och förhoppningsvis grundproblemet. Måste antagligen riva ner snedtaken med problem för att kunna återisolera på rätt sätt.
Ska försöka förklara mitt vindproblem. Har ett påväxt på kallvind samt 2 av snedtaken (har en annan tråd kring isolering av dessa).
Det är det vanliga, man har tillägssisolerat, slutat elda, och ingen ångspärr upp mot vinden. Huset är från -29 med 1,5 plan samt källlare. Vi har sen vi flyttat in för tre år sen satt in frånluftsventilation på alla våtutrymmen. Innan var det nästan 0 ventilation i huset, endast en paxfläkt på bottenplanet som gick när lampan lös. Har en hygrometer och har sen jag gjorde en tätning kring ett avluftningsrör mätt upp mellan 60-78% luftfuktighet vintertid. På bilderna ser ni mängden påväxt, södersidan ser betydligt bättre ut
Rev i somras ut all tillägssisolering av 40cm mineralull för att se hur vinden såg ut ordentligt, endast ca 15cm spån finns nu kvar. I facken ner mot snedtaken har jag krattat upp spånet för att kunna inspektera. Ett snedtak söder är fyllt med spån och ser fint ut. Två andra har varit gamla kattvindar varpå snedtaken (utrymmet mellan takstolarna) är halvt fyllt med spån och på den andra utfört med glasull och luftspalt, båda dessa har påväxt, mer om det problemet finns på: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-i-snedtak-utan-luftspalt-hus-fran-29.323532/
Vinden är nu sanerad med mögelfri av en firma. Efter vi tog bort mineralullen såg vi att råsponten ner i snedtaken också var påväxta varpå jag fick ett till bekymmer. Vinden har gavelventiler utan en mindre tillbyggnad/flygel från -95 samt takfotsventilation. Yttertaket består av betongpannor från -03. Man har dock valt att låta det gamla plåttaket (kanske original) ligga kvar istället för papp. Plåten vilar direkt på råsponten utan någon duk eller så.
Min tanke (innan jag hittade problemet i snedtaken) var att återisolera med cellulosa för att kunna buffra en del av den fukt som stiger. Jag vet att det finns luftläckage där den tidigare innerväggen fanns mot kattvindarna samt vid den gamla vindsluckan, dessa ska såklart tätas..
Min fråga är hur ni skulle gjort för att lösa detta och komma vidare???
Mina alterantiv som jag ser det nu är:
1. Riva de 2 rummen/snedtaken med påväxt inifrån, återisolera med cellulosa (med eller utan luftspalt) och använda ångbroms. Lägga på ca 30-35cm cellulosa ovanpå spånet på vinden. Logga RH på vinden och som backup plan installera tex trygghetsvakten.
2. Ovanstående och även försöka lägga ångbroms/spärr på under eller över vindbjälklaget
3. Byta hela taket och göra en klimatvind. är ju mycket job och kostar ju en hel del, men det kanske man har igen vid en eventuell försäljning. Man blir ju av med både det gamla plåttaket, påväxten och förhoppningsvis grundproblemet. Måste antagligen riva ner snedtaken med problem för att kunna återisolera på rätt sätt.
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
