Hej,

Jag håller på att bygger ett garage. Ytterväggarna består av murade lättbetongblock. Nu vill jag dra infälld el på insida yttervägg och tänker regla på med 34x70 samt gips. Frågan är om det behövs byggplast mot leca-blocken? Jag tänker inte isolera något innanför uppreglingen och släpper reglarna och gipsen ca. 5-6cm från golvet för att undvika att de tar upp ev fukt e.d. M.a.o. kommer det vara ”öppet” i nerkant på påbyggnaden så det kan ventilera bakom.

Garaget kommer initialt inte vara uppvärmt men i framtiden kanske det kommer dit något som kan hålla 5-10grader.

/Styrman

Montera inte plast i en byggnad som inte är permanent uppvärmd och ventilerad.

F fribygg skrev:
Montera inte plast i en byggnad som inte är permanent uppvärmd och ventilerad.
Mjo, men jag tänker nog att i en framtid så kommer det in en luftvärmepump för att hålla minst 5-10 grader varmt.

Om byggnaden är permanent uppvärmd och försedd med ventilation så du alltid har ett lätt undertryck kan du överväga byggplast, annars är det ju säkrare att låta bli.

F fribygg skrev:
Om byggnaden är permanent uppvärmd och försedd med ventilation så du alltid har ett lätt undertryck kan du överväga byggplast, annars är det ju säkrare att låta bli.
Låter som det ska funka utan byggplast. Magkänslan säger att man mest kommer köra en elvärmefläkt de gånger på vintern som man vill göra något där.

Tilläggas ska att garaget kommer ha en övervåning helt i trä som kommer vara uppvärmd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.